Horizon Zero Dawn | REVIEW
Reviews / Zaterdag - 11 Mar 2017     A+ | a-
Waar we in het verleden diverse toptitels rond de kerstdagen mochten verwachten, is het tij compleet gekeerd in deze huidige tijd. Tegenwoordig komen de vette games gewoon zomaar uit. Zo is deze maand maart ongelooflijk goed gevuld met games als Breath of the Wild, Ghost Recon Wildlands en uiteraard Horizon Zero Dawn. Die laatste bespreken wij natuurlijk in deze review, en Rowdy geeft dan ook zijn kijk op deze nieuwe IP van Guerilla Games en Sony!

Guerilla Games is trouwens ongelooflijk goed bezig de afgelopen jaren. Deze Nederlandse ontwikkelaar staat natuurlijk bekend om de Killzone franchise waar we al jaren van mogen genieten op de Playstation. De ontwikkelaar is daarnaast heer en meester als het aankomt op het gebruik van de hardware van Sony consoles. Zo ook met Horizon Zero Dawn, waar we een ongelooflijk mooie en vette spelwereld voorgeschoteld krijgen.

Ginger babe

Het verhaal van Horizon draait om Aloy. Deze jonge roodharige meid is opgegroeid net buiten een dorpje in een vallei. Helaas is ze door omstandigheden een buitenstaander, en dat zorgt ervoor dat de inwoners niet met haar mogen praten en haar dus moeten negeren. Van kleins af aan is ze opgevoed door Rost. Deze baardige man leert Aloy de kneepjes van het vak als jager. Zodoende begint de game in de jongere jaren van Aloy. Hier leert ze dankzij Rost dus hoe je het beste kunt jagen op de robots die de wereld hebben overgenomen. Spelenderwijs leer je dus hoe de gameplay van Horizon werkt, en voor je het weet is Aloy opgegroeid tot een prachtige dame waar menig man een truckje op zou kunnen.

Horizon is een game die erg leunt op zijn verhaal. De game begint simpel en neemt je goed bij de hand om de gameplay te leren kennen. Naarmate je vordert in het verhaal, merk je al snel op dat alles veel dieper gaat dan wat je zou verwachten. Verwacht in ieder geval een prachtig verhaal met veel epische momenten welke een flinke tijd in je geheugen gegrift zal blijven staan.

Gigantisch

Tijdens het spelen van Horizon merkte ik al snel op dat ik moest denken aan een heleboel andere games. De game leent namelijk een shitload aan gameplay elementen die we al kennen uit andere games, en combineert dit vlekkeloos met elkaar waardoor de game een eigen smoel krijgt. De game speelt zich in ieder geval af in een gigantisch open wereld, welke qua oppervlakte aardig in de buurt komt van The Witcher 3. Deze spelwereld is gevuld met indrukwekkende visuals en vergezichten die je bek open laten vallen van verbazing. Horizon speelt zich namelijk af in een apocalyptische wereld waar moeder natuur de overhand heeft weten te vinden. De spelwereld wordt daarentegen gedomineerd door dierachtige robots die in verschillende categorieen zijn onder te brengen.

Naast de grote spelwereld kent Horizon ook een ongelooflijk soepele gameplay. Aloy is namelijk ongelooflijk lenig en strijdlustig. Het is dan ook geen probleem om al springend, klimmend, schietend en vechtend door de wereld heen te huppelen. Ook kun je zelf bepalen wat voor soort speelstijl je zelf wilt hanteren. Of je nou als een bezettene om je heen gaat rammen of juist een stealthy aanpak wild doen, het kan allemaal. Dat laatste geniet mijn voorkeur, aangezien de robots die je tegenkomt zichzelf niet zomaar in elkaar laten rammen.

Het sluipen is namelijk ongelooflijk goed uitgewerkt, en voelt ook zeer belonend aan. Zo kun je jezelf verstoppen in het hoge gras wat je kunt vinden in Horizon. Zodoede kun je de routes van bepaalde robots volgen om ze een voor een geruisloos uit te schakelen. Staan er teveel bij elkaar, kun je een robot weglokken door bijvoorbeeld een steentje te gooien. Ook kun je vijanden belagen met hulp van je pijl en boog. Elke robot heeft trouwens zijn eigen zwaktes die je met behulp van een bluetooth-achtige gadget kan vinden. Zodoende kun je ook de patrouille routes volgen van de robots welke je uit wilt schakelen of juist wilt ontlopen.

Tijdens het verloop van het spel speel je ook nieuwe vaardigheden vrij, welke je in een soort skilltree kunt unlocken. Zodoende kun je dus punten spenderen in de speelstijl die jou het beste past. Of het nu een stealth takedown is of je juist een van je wapens wilt upgraden, het is allemaal mogelijk en geeft de game de juiste diepgang.

Magisch

In het begin van de game worden de diverse gameplay basics aan je uitgelegd en mag je dus lekker oefenen met de skills die Rost je leert. Deze introductie is zeer welkom, maar duurt net een tikkeltje te lang. Uiteindelijk mag je de vallei waar je opgegroeit bent verlaten om een test te doen welke ervoor zal zorgen dat je geaccepteerd wordt door de bewoners van de vallei. Tijdens deze eerste echt quest gebeuren er allemaal weer epische dingen die weer een lekkere wending geeft aan het verhaal. Zo gaat de hele game door, en dit zorgt er ook nog eens voor dat je de drang hebt om de game door te spelen om uit te zoeken waar Aloy werkelijk vandaan komt en wat er allemaal is gebeurd in de magische wereld waar de game zich afspeelt.

De game kent een shitload aan hoofd- en zijmissies, welke je steeds naar nieuwe gebieden leidt. Zo worden de grasvelden en bossen al snel verwisseld voor een Japans thema, regenwouden, vergane steden met ingestorte wolkenkrabbers en krijgen we zelfs een western setting om de oren. Je zult over grote en uitgestrekte vlaktes lopen, ravijnen moeten overbruggen om een mythische stad te kunnen bereiken. Dit alles terwijl je jacht maakt op ubergrote killer robots en heelhuids uit de strijd probeert te komen. Deze game voelt gewoon magisch aan, en de vrijheid in de spelwereld is fenominaal te noemen.

What else?

Je bepaalt zelf het tempo waarmee je de game speelt. Even geen zin meer in het hoofdverhaal? Geen probleem! Er zijn dus zijmissies in overvloed, die je bijvoorbeeld meenemen naar nederzettingen van bandieten, of wellicht ga je liever medailles verdienen bij een jagersgilde? Ook handig is om de reusactige giraf-achtige robots te beklimmen, want hiermee kun je vanaf grote hoogte een gebied scannen waarmee je bepaalde interessante plekken kunt vinden. Zodoende leer je meer over de geschiedenis van de spelwereld en wat er allemaal gebeurd is. Ik moet wel zeggen dat de zijmissies nogal wisselen in kwaliteit, want waar sommige je opdrachten geven waarvan je hart sneller gaat kloppen, komen ook de welbekende ‘grindquests’ voorbij die helaas lichtelijk afbreuk doen aan de ervaring van de game.

Desondanks dat Horizon een ongelooflijk magische spelervaring is, kent de game ook de nodige kritiek puntjes. Want ondanks de vette animaties tijdens het spelen, komt het acteerwerk en voice-acting tijdens de dialogen nogal houterig over. Ook is het eerste gedeelte van het spel niet bijzonder te noemen, en duurt dit een tikkeltje te lang. Als je hierdoorheen hebt gebeten trekt dit euvel gelukkig bij.

Horizon Zero Dawn is een geweldige game, maar dat heb je wel kunnen lezen in de bovenstaande lofzang. De gameplay loopt zo soepel als een tiet, de wereld is adembenemend en het verhaal ontwikkeld zich tot iets heel bijzonders naarmate je vordert. De game leent een heleboel van games als The Witcher, Mass Effect, Shadow of Mordor, Assassin’s Creed en Far Cry, maar heeft deze elementen zo eigen gemaakt dat de game een eigen smoel krijgt. Daarnaast is de game zo ongelooflijk mooi, dat je uren kunt spenderen in de natuur om vol verbazing naar de kleine details te kijken. Daarnaast bevat Horizon zoveel mogelijkheden, dat ik dit gewoon niet kwijt kan in mijn review. Deze zaken zal je zelf moeten ontdekken als je begint aan deze gigantische game. Helaas kent Horizon wel een aantal kleine minpuntjes die opvallen, maar zeker geen afbreuk doen aan de magische spelervaring die Horizon kent.

Om het gewoon even kort te zeggen: Horizon Zero Dawn is een must have voor alle Playstation 4 bezitters! Dus ren naar die winkel, mocht je de game nog niet gehaald hebben!