Na twee Battlefront games is EA terug met een nieuwe Star Wars game. Deze keer echter is het een volledige singleplayer game, zonder enige vorm van multiplayer, lootboxes of andere fratsen. Star Wars Jedi: Fallen Order is een gloednieuwe game, met een nieuw verhaal dat zich afspeelt tussen deel drie en deel vier. Ontwikkelaar Respawn Entertainment (bekend van Titanfall en Apex Legends) durfde het aan om een third person action adventure game te maken in het Star Wars Universum. Maar hoe sterk is de Force in deze game? Je leest het uiteraard hier op StarGamers.
Star Wars Jedi: Fallen Order werd tijdens de E3 van 2018 onthuld. Gamers en Star Wars fans waren uiteraard benieuwd maar ook terughoudend. Het is immers EA dat de game uitgeeft en Respawn was vooral bekend van first person shooters zoals Titanfall 1 en 2. Maar na de nodige trailers en gameplay video’s verdween het terughoudende gevoel steeds meer voor nieuwsgierigheid. Kon het zo maar zijn dat Respawn hier echt een goede singleplayer Star Wars game aan het maken was? De afgelopen week ben ik druk bezig geweest met deze game om je daar het antwoord op te kunnen geven. En ik kan je zeggen dat Star Wars Jedi: Fallen Order absoluut een goede Star Wars game is geworden, maar wel met wat ruwe randjes.
The Force is strong with this one
Zoals gezegd speelt het verhaal van Star Wars Jedi: Fallen Order zich af tussen deel drie en deel vier in. Als speler neem je de rol aan van Cal Kestis, een jonge Jedi die ondergedoken leeft op de planeet Bracca. The Empire is aan de macht en hebben naar verluid alle Jedi’s “opgeruimd” dankzij The Purge. De overige Jedi’s leven her en der verspreid en ondergedoken, afgesloten van de Force, net zoals Cal. Als je als Jedi de Force gebruikt dan staat The Empire immers binnen 10 minuten op de stoep om je mee te nemen en te vernietigen. Maar om zijn beste vriend te redden gebruikt Cal de Force en binnen no time staat inderdaad The Empire op Bracca. Cal weet te ontkomen dankzij de hulp van voormalige Jedi Cere Junda en piloot Greez Dritus. En zo begint jouw avontuur om de Jedi Order te herstellen en The Empire te verslaan.
Omdat Cal zich al die tijd heeft afgesloten van de Force is hij niet meer zo sterk dan hij ooit was en zal hij gaandeweg weer verbinding moeten zoeken met de Force. Kleine flashbacks waarin een nog jongere Cal getraind wordt door zijn eigen Jedi Master helpen je hierbij. Daarnaast is er uiteraard een skilltree waarin je de nodige nieuwe vaardigheden kunt unlocken. Waar je dus begint als een redelijk saaie Jedi, ontpop je jezelf steeds meer als een echte brute Jedi. En dat is tegelijkertijd misschien wel één van de sterkste punten van de game: Jou het gevoel geven dat je inderdaad sterker wordt en brutere Force powers tot je beschikking krijgt. Het gevoel van een sterke Jedi te zijn is dan ook sterk aanwezig in deze game.
Allegaartje van games
Star Wars Jedi: Fallen Order is qua gameplay niet echt bijster origineel. Het haalt inspiratie uit games als Sekiro, Uncharted en Tomb Raider om er maar een paar te noemen. En ondanks dat de game prima weg speelt, haalt het nooit het niveau van zijn grote voorbeelden. Fallen Order is naast action game namelijk ook een platformgame en hier gaat het te vaak mis. Het plarform gedeelte voelt na een tijdje behoorlijk geforceerd en soms ronduit belachelijk aan. Daarnaast is er een veelvoud aan het naar beneden glijden over bijvoorbeeld ijs en modder, maar tijdens deze stukken is de besturing ver te zoeken want sturen gaat zo ontzettend stroef dat het niet leuk meer is. En dat geldt trouwens ook voor het slingeren als een Jedi Monkey aan de vele lianen.
Maar ook qua combat kan het soms raar aanvoelen. Het ene moment rijg je de ene na de andere Stormtrooper aan je Lightsaber om vervolgens ineens bij een vijand aan te komen die naar je gevoel tien keer zo sterk is. Daarnaast werkt het blocken ook niet altijd even goed. Het kwam meermaals voor dat ik aan het blocken was, maar alsnog gewoon geraakt werd door een normale aanval. Maar buiten deze kleine missers voelt de combat wel echt lekker soepel aan, en de slowmotion kills die je af en toe te zien krijgt zijn behoorlijk bruut.
Geen connectie
Het verhaal en de personages in Fallen Order zijn misschien nog wel de zwakste schakels in deze game. Het verhaal komt nooit echt van de grond en wordt ook nergens echt spannend. En het helpt ook niet dat hoofdpersonage Cal de persoonlijkheid heeft van een natte vaatdoek. Het kon me wat dat betreft ook totaal niet boeien wat er gebeurde of wat er gezegd werd. En ook Cere, die jou er steeds op uitstuurt, is ook totaal niet interessant. Plus ik werd steeds afgeleid door haar ogen, en niet om de juiste redenen. Ze ziet eruit alsof ze eens geniest heeft met haar ogen open waardoor deze nu bijna uit haar kop pleuren, yikes! Ik vond de Second en de Ninth Sister, de twee inquisiteurs van de Empire die het op jou voorzien hebben, een stuk boeiender eerlijk gezegd. Ze hebben een bepaalde mysterie om zich heen hangen wat ik veel interessanter vond.
Zoals het hoort in Star Wars word je uiteraard begeleid door je eigen robot. BD-1 is zijn naam en deze kleine robot is “by far” je leukste metgezel. Hij gaat ook overal met je naartoe en helpt je waar nodig. Je avontuur is daarnaast ook behoorlijk lineair en waar je naar toe moet en hoe daar te komen staat ook altijd vast. Weinig mogelijkheden om daar vanaf te wijken. Wel zijn er stukken waar je beetje op eigen avontuur kan gaan, maar dat is vaak alleen maar om een collectible te vinden. En deze collectibles zijn ook niet echt de moeite waard om te vinden. Een ander kleurtje voor je lightsaber, of ander handvatje wat totaal niks doet qua gameplay en puur cosmetic is. Een andere poncho of jasje voor Cal, een nieuw kleurtje voor je spaceship (dat je nauwelijks van de buitenkant ziet) voelt niet echt belonend aan. Het gaf mij niet dat extraatje om daadwerkelijk elke hoek van de game te gaan onderzoeken.
Pracht en Praal dat afgerafeld aanvoelt
Star Wars Jedi: Fallen Order is voornamelijk een hele mooie game. Ik zeg voornamelijk omdat de game her en der wat steekjes laat vallen helaas. Zo is de framerate alles behalve stabiel, en vooral als het wat drukker wordt op het scherm kakt de framerate behoorlijk in. De omgevingen zijn schitterend om te zien, maar daar tegenover staan lelijke personagemodellen zoals die arme Wookies. En dan heb ik het nog niet eens over de pop-in, haperende en slechte animaties en andere kleine bugs en glitches. De game voelt daardoor op meerdere vlakken gewoon nog niet af en dat is zonde. De muziek echter is wel schitterend en geeft dat echte Star Wars gevoel. Zowel op rustige momenten als tijdens spannende momenten, de muziek zorgt keer op keer voor de juiste sfeer.
Strong the force is with this one
Ondanks deze tekortkomingen in zowel gameplay als op technisch vlak kunnen deze niet verbloemen dat Fallen Order simpelweg de beste singleplayer Star Wars game is sinds The Force Unleashed. Je voelt je daadwerkelijk even een Jedi als je de kogels van een Stormtrooper terug kaatst tegen zijn eigen kop aan, om vervolgens twee van zijn vrienden de afgrond in de duwen dankzij de Force en de laatste simpel weg in kebab verandert met je Lightsaber. En als Star Wars fan is dat toch eigenlijk het enige wat we willen: onszelf daadwerkelijk een Jedi voelen. En daar slaagt Fallen Order met vlag en wimpel in. Technische tekortkomingen zullen nog wel gefixt worden en de gameplay tekortkomingen.... daar kan ik dan nog wel mee leven.
Conclusie
Star Wars Jedi: Fallen Order is de beste en leukste Star Wars game in jaren. Het is wel een allegaartje van verschillende games, en dat werkt niet altijd even goed. En er zijn (voor nu) te veel technische mankementen in de game waardoor je nogal eens behoorlijk gefrustreerd kan worden. Maar zodra alles even werkt zoals het hoort dan is het een geweldige game om te spelen. Hopelijk blijft het hier niet bij en volgt er een tweede game waarin er wat meer aandacht mag komen voor verhaal en personages. Maar tot die tijd is Star Wars Jedi: Fallen Order een meer dan prima Star Wars game.