GODFALL | REVIEW
Reviews / Vrijdag - 1 Jan 2021     A+ | a-

Het is alweer een aantal weken geleden dat de PlayStation 5 is verschenen, en een van de eerste echte launch games van de console was, naast Demon’s Souls, de titel Godfall. Deze game is dan ook exclusief alleen op de PS5 verschenen en is dus in tegenstelling tot bijvoorbeeld Miles Morales en Sackboy niet speelbaar op de PS4. De eerste trailers en screenshots van de game zagen er allemaal indrukwekkend uit, maar of ontwikkelaar Counterplay Games werkelijk een topper heeft afgeleverd is nog te bezien.

Het verhaal achter Godfall is vrij simpel te noemen: de game speelt zich af in een fantasy setting waar wij als speler de Apocalyps moeten zien te voorkomen. Klinkt eenvoudig maar dat is het zeker niet, want er komt nog aardig wat bij kijken. Ondanks dat het verhaal een hele simpele opzet kent, is de gameplay gelukkig wel wat dieper uitgewerkt en vormt het ook een aardige uitdaging, terwijl deze wel simplistisch is opgezet zodat iedereen er mee over weg kan. Het bestaat voornamelijk uit de welbekend: ga van punt A naar B, hak alle vijanden in mootjes die je tegenkomt en looter zoveel mogelijk lijken, items en kisten. In zekere zin kun je Godfall een beetje zien als een soort Destiny, maar dan met mêlee wapens en minder mogelijkheden.

Looter-ploeter

Klinkt niet echt uitdagend, maar toch weet de combat genoeg uitdaging te brengen in de gevechten. Godfall is dan ook een looter-slasher en geen hack ‘n slasher. Dat wil zeggen dat we niet zomaar in het wilde weg onze gang kunnen gaan met een zwaard of bijl, maar je moet situaties juist tactisch en bedachtzaam aanpakken en dit levert in zekere zin een toffe ervaring op. Als je één of twee vijanden te lijf moet gaan dan kun je nog wel hakken totdat je erbij neervalt, maar als er meer vijanden of juist een boss op je afkomt is het verstandig om rustig af te wachten met je acties en meer te verdedigen om daarna toe te slaan. De algehele flow van de combat in Godfall is erg goed uitgewerkt en de verscheidenheid in vijanden vragen dan ook een andere aanpak. Naarmate de game vordert, zal je ook andere wapens vinden en moeten gebruiken om verder te komen en daarnaast is het ook mogelijk om wapens en items te craften als je voldoende grondstoffen hebt gevonden.

Schip en wal

Het craften klinkt tof, maar in Godfall is dit wel erg beperkt en dat valt stiekem best een beetje tegen in een looter-game. Godfall lijkt daardoor ook een beetje tussen schip en wal beland te zijn, want het concept is sterk en de ideeën zijn goed maar de uitvoering van dit alles is behoorlijk matig te noemen. Dat is ontzettend jammer, want de combat biedt voldoende uitdaging en visueel ziet Godfall er ongelooflijk sterk uit. De sci-fi fantasy setting is visueel erg mooi uitgebouwd en op grafisch vlak is dit één van de meest indrukwekkende games die ik op de PS5 heb mogen spelen. Het kent dan ook heel veel toffe en mooie details in de omgevingen.

Repetitieve shizzle

Over het algemeen vallen de missies aardig tegen, het verhaal is te simpel en om verder te geraken in het spel moet je soms zelfs een missie opnieuw spelen, of zit er gewoon veel te weinig variatie in die missies. Godfall is daarnaast ook erg repetitief, en dat klinkt een beetje vreemd omdat de vijanden de combat wél gevarieerd weten te maken. Maar juist alle activiteiten rondom de combat lijken niet genoeg variatie te bieden waardoor je al snel uitgekeken raakt op deze titel. Zo wordt er bijvoorbeeld te weinig gedaan met de anker-punten waarmee je van platform naar platform kan springen, je bent altijd hetzelfde aan het doen en het leveldesigndesign is ook inspiratieloos te noemen. Dit alles klinkt allemaal vrij negatief, maar om eerlijk te zijn is de game ook niet echt heel erg goed te noemen. De game faalt op te veel gebieden, en of je nu houdt van dit soort games of niet: er zijn leukere games om te spelen. Met het spelen van Godfall moet ik altijd denken aan iets wat mijn moeder altijd zegt: “Van een mooi bord kun je niet eten mijn jongen”.

Godfall is een game die tussen schip en wal is geraakt. Door de eerste beelden die ik van de game zag keek ik echt uit naar deze titel, het zag er namelijk op voorhand fantastisch en flitsend uit. Nu dat de game verschenen is kan ik alsnog beamen dat het er fantastisch uitziet en dat de combat best vermakelijk is, maar de game wordt al heel snel repetitief en mist toch behoorlijk wat diepgang waardoor het gewoonweg geen leuke game is om te spelen. Dit is dan ook een gemiste kans, want de potentie van Godfall is op papier heel groot, het is dan alleen jammer dat de uitvoering zo gebrekkig is geworden.