PLANET COASTER: CONSOLE EDITION | REVIEW
Reviews / Donderdag - 14 Jan 2021     A+ | a-

Planet Coaster is al enige tijd verkrijgbaar op de PC, maar onlangs is de uitgebreide sim-game ook verschenen voor consoles. Laten we eens kijken hoe ontwikkelaar Frontier Developments de ervaring heeft weten over te zetten.

Planet Coaster is misschien wel de meest uitgebreide pretpark simulator die ooit is gemaakt. Waar de game in het begin op de PC nogal een karig aanbod aan attracties had, is dit in de loop der jaren flink uitgebreid dankzij een berg aan (betaalde) uitbreidingen. In zeker zin is Planet Coaster: Console Edition identiek aan de PC-versie van de game, en daarom verwijzen we je voor een uitgebreide blik op de gameplay naar DE REVIEW van deze versie. Toch zijn er wel een aantal verschillen tussen beide versies te vinden, waarvan de besturing wel het meest opvallende is.

Hardcore to the bone

Als het op gameplay aankomt, is Planet Coaster: Console Edition een toffe ervaring die hardcore simulatie fans zeker zal aanspreken. De game is dan ook uitermate geschikt voor gamers die graag aan kleine details willen pielen en sleutelen en elk element van hun park mooier willen maken. Ik kan je vertellen dat dit ontzettend veel tijd kost, dus als je een nonchalante fan bent van het genre die gewoon snel een park wil bouwen en diverse challenges wil vrijspelen, dan zal je waarschijnlijk overweldigd worden door de hoeveelheid opties die de game kent. Zo kun je bijvoorbeeld gebouwen helemaal vanaf scratch bouwen en diverse kleine details hieraan toevoegen.

Om het wat toegankelijker te maken zijn er ook diverse blauwdrukken van hapklare gebouwen in diverse thema’s, die je zo kunt plaatsen in je park. Planet Coaster kent een shitload aan micro-management en zo kun je diverse aspecten individueel beheren zoals van allerlei financiële zaken tot het lezen van de gedachten van een bepaalde bezoeker om te kijken wat ze graag in je park willen zien, waardoor ze meer tevreden worden en daardoor meer geld uit gaan geven. Uiteindelijk hoef je al deze micro-management dingen niet toe te passen, en kun je gewoon lekker bouwen in de Sandbox modus, maar toch zal je wel oog moeten houden op de wensen en behoeften van je parkgasten om de reputatie en winst zo hoog mogelijk te maken in je park.

Obsessief bouwen

Met Planet Coaster kun je natuurlijk ook je eigen achtbanen ontwerpen. Het creëren van een baan is ontzettend uitgebreid en hier komt stiekem best veel bij kijken. Zo moet je veel dingen op elkaar afstemmen en heb je engelengeduld nodig om een toffe baan in elkaar te zetten. Doordat het nogal een gepiel is, zullen nieuwkomers nogal snel afhaken omdat je al snel op een punt komt dat dit geen plezier oplevert. Gelukkig zijn er ook een veelvoud aan kant-en-klare blauwdrukken die je kunt gebruiken voor de diverse achtbanen en andere attracties. Ik kan me trouwens voorstellen dat degenen die van die-hard simmen houden zichzelf uren kunnen vermaken om op obsessieve wijze iets voor een langere tijd te maken.

Grafisch is Planet Coaster: Console Edition op de PlayStation 5 en Xbox Series X een prachtige game en kent het overdreven felle kleuren met een cartoony uitstraling. De game draait ontzettend soepel op de nieuwe consoles en je kunt ongelooflijk ver inzoomen zodat je de blije gezichtjes van je koddige parkgasten kunt bewonderen. Op de PlayStation 4 en Xbox One draait de game toch wel iets minder soepel. Grafisch is het allemaal aardig kartelig en daarnaast kennen deze versies de nodige framedrops, wat niet verwonderlijk is met alles wat er op je scherm kan gebeuren als je een groot park hebt gebouwd.

Hoewel Planet Coaster als game voor casual simliefhebbers misschien niet de beste keuze is, en door zijn uitgebreide mogelijkheden erg overweldigend kan aanvoelen, is de game wel ontzettend leuk om te spelen. Daarnaast kent het ook genoeg uitdagingen die je onder de knie moet zien te krijgen. Zo is er een soort campaignmodus waarin je diverse scenario’s moet zien te voltooien om verder te komen. Als je juist meer wilt relaxen en dingen wilt uitvogelen dan zal je zeker plezier beleven met de sandbox-modus. Hiermee kun je op je dooie gemak het park van je dromen creëren, al moet je wel over aardig wat fantasie beschikken om werkelijk iets in elkaar te flansen.

Aaahrrrggg!

Deze console editie van Planet Coaster is dus best tof, maar toch moet ik vermelden dat het effectief kunnen spelen van deze game enorm veel geduld en oefening vereist. Dit komt omdat Planet Coaster op de console totaal niet intuïtief en ronduit omslachtig te spelen is met een controller. Het zorgt er voor dat zelfs de meest alledaagse taken aanvoelen als een complexe klus. Hoewel ik de game op de PC ontzettend tof en uitgebreid vond, worstelde ik op de consoles met het navigeren door de shitload aan menu’s en het aanbrengen van aanpassingen aan gebouwen, achtbanen en attracties. De hoeveelheid bouwopties, de diverse materialen en alle andere zaken zoals bankjes, hekjes, lantaarnpalen zijn ook niet echt heel overzichtelijk te noemen. De game kent wel de nodige filters die je aan kunt zetten, maar voordat je jezelf daar doorheen hebt geworsteld in de diverse menu’s ben je alweer een hele tijd verder zonder dat je werkelijk iets hebt gedaan. Op de PC werkt dit allemaal geweldig, snel en voelt het dus intuïtief aan, maar op de consoles werkt het gewoon niet fijn waardoor je al snel overschakelt naar een simpelere sim-game zoals Two Point Hospital.

Planet Coaster: Console Edition is het soort spel dat in de kern erg leuk is, maar om er het maximale uit te halen heb je ontzettend veel geduld nodig. Het is zeker de moeite waard om te spelen als je geniet van het verfijnen van elk klein detail in je park en het geen probleem vindt dat de besturing met een controller nogal complex kan zijn. Voor diegenen die op zoek zijn naar een wat lichtere ervaring en een wat fijnere besturing die beter werkt, raad ik de game dan ook niet aan. Als je op zoek bent naar een laagdrempelige sim-ervaring dan raad ik je van harte de console versies van The Sims 4 en/of Two Point Hospital aan.