SCOTT PILGRIM VS. THE WORLD: THE GAME – COMPLETE EDITION | REVIEW
Reviews / Zondag - 24 Jan 2021     A+ | a-

Alles wat oud is, is weer nieuw met de re-release van Ubisoft’s Scott Pilgrim vs. The World: The Game – Complete Edition. Deze editie bevat een ware cultklassieker, met sprite-werk van Paul Robertson en een chiptune-soundtrack van Anamanaguchi. Weet deze re-release de nodige indruk te maken, en misschien wel belangrijker: heeft deze beat-em-up wat nodig is om de harten van gamers opnieuw te veroveren?

Scott Pilgrim vs. the World: The Game vindt zijn origine in 2010, en werd door Ubisoft uitgegeven op de PlayStation 3 en Xbox 360. De game werd net zo’n cultklassieker als de film waar het op gebaseerd is, en volgt in grote lijnen hetzelfde verhaal als de film. Scott Pilgrim heeft namelijk zijn hart op één ding gevestigd: Ramona Flowers. Om het hart van deze blauwharige schoonheid te winnen, gaat hij op een epische zoektocht om haar zeven kwaadaardige ex-vriendjes te verslaan. Het lijkt passend dat dit uitgangspunt zich goed vertaalt naar de wereld van videogames, toch?

Deze Complete Edition bevat de oorspronkelijke game Scott Pilgrim vs. The World: The Game en daarnaast alle oorspronkelijke DLC’s, namelijk de add-on pakketten Knives Chau en Wallace Wells.

Back to the oldschool

Terwijl je door de besneeuwde straten van Toronto struint, zal je iedereen die in de weg staat van Scott een flinke pak slaag moeten geven. Combo’s zijn de sleutel in deze game en met snelle en krachtige aanvallen kun je het diverse tuig dan ook op stijlvolle wijze verslaan. Daarnaast kun je Gut Points gebruiken om Super Attacks uit te voeren en is het zelfs mogelijk om de altijd beschikbare Knives Chau te bellen om je een assist te geven tijdens je gevechten.

In de kern lijkt Scott Pilgrim vs. The World wel op een oude Super Nintendo brawler, maar de game gaat een stuk dieper dan de oude klassiekers van weleer. Grafisch ziet de game er koddig uit met zijn schattige uiterlijk en cartoony sprites. Pixelated games zijn tegenwoordig weer helemaal hot, en de heruitgave van Scott Pilgrim speelt hier dan ook lekker op in. De gameplay werkt daarentegen erg goed en bevat genoeg diepte om je lang geboeid te houden. De nodige block-, dash- en sidestep moves zorgen voor snelle en flitsende gameplay die zeker niet oppervlakkig aanvoelen. Daarnaast kun je het tempo oppikken door “in the zone” te komen, dit doe je door vijf vijanden achter elkaar uit te schakelen. Agressief spelen is een absolute must, en zelfs de meest voorzichtige spelers zullen genieten van de pure kinetische energie die voortkomt uit het opruimen van een nachtclub vol misdadigers.

Brawl variatie

Toch is er een ding wat echt ontzettend goed uitgewerkt is in Scott Pilgrim vs. The World en dat is het level-up systeem dat de game kent. Zo kun je tijdens de diverse levels XP verzamelen waardoor je levels omhoog kunt gaan. Elk niveau geeft Scott een nieuwe vaardigheid en deze zijn ontzettend tof uitgewerkt. Als je de game begint op level 1 heb je sowieso al genoeg tools om de klus te klaren, maar als je Scott tot maximaal level 16 weet te brengen kun je aanzienlijk meer. Denk hierbij aan toffe moves zoals judo-worpen, counters en andere toffe moves. Dit alles werkt ontzettend intuïtief en zorgt voor de nodige variatie in de brawl gameplay die de game kent.

Hoewel het level-up systeem de zaken fris houdt, en erg tof is uitgewerkt, is het ook gelijk de zwakte die de game kent. De balans is namelijk niet echt goed uitgewerkt en het is stiekem veel te makkelijk om het maximale level limiet te behalen. Als je bijvoorbeeld toch vastloopt in een level, kun je gewoon teruggaan naar een vorig spelgebied om vijanden naar hartenlust in elkaar te slaan. Hierdoor verdien je gewoon weer XP waardoor je alsnog een level hoger kunt komen. Als je dit eenmaal door hebt maakt het de rest van het spel een fluitje van een cent. In combinatie met de accessoires welke je in bepaalde winkels kunt krijgen en je specifieke boosts geven, kan je van Scott een bruut beest maken voordat de credits over je scherm rollen. De game kent gelukkig nog een aantal hogere moeilijkheidsgradaties voor degenen die van een uitdaging houden, want het maakt de game zeker wat pittiger voor een tweede runthrough.

Online drama

Hoewel ik behoorlijk positief ben over Scott Pilgrim vs. The World: The Game – Complete Edition (het is een mond vol), is het alleen zo ontzettend jammer dat deze port nogal slordig is gemaakt.De game kent dan ook de nodige crashes, gedempte geluiden en er lopen lichte onverklaarbare lijnen over het scherm in elk level. De online-modus kan ook wel wat werk gebruiken en is behoorlijk omslachtig te noemen. Zo moeten spelers zich aanmelden voor een Ubisoft-account en is de netcode niet echt optimaal te noemen. Disconnects komen te vaak voor, de matchmaking werkt erg slecht en de lag kan echt als hinderlijk ervaren worden. Het is al erg genoeg om de game online met twee mensen te spelen, maar met vier spelers op het scherm is nagenoeg onspeelbaar. Hopelijk weet Ubisoft dit in de nabije toekomst nog op te lossen, want de gameplay leent zich uitstekend om met vrienden te spelen.

Scott Pilgrim vs. The World: The Game – Complete Edition is geen lange game, en je kunt de campaign dan ook binnen een paar uurtjes voltooien. Gelukkig zijn er een paar toevoegingen om ervoor te zorgen dat je de game blijft spelen. Zo kent de game alle eerder verschenen DLC, maar ook de nodige leaderboards en zijn er ook Boss Rush, Survival Horror (waarbij spelers zo lang mogelijk tegen zombies vechten), Battle Royal (een versus-modus in een worstelring) en Dodge Ball-modi aanwezig. Deze modi houden je misschien niet urenlang bezig, maar het zijn toffe toevoegingen die je zeker een korte tijd bezig weten te houden en ervoor zorgen dat je de game zo nu en dan nog eens opstart.

Ondanks dat Scott Pilgrim vs. The World: The Game – Complete Edition talrijke bugs en een slordige netcode kent, is de game toch wel de moeite waard om te spelen als je van pixelachtige beat-em-up games houdt en zin hebt in een lekkere pot nostalgie. De game weet de geest van de cultfilm goed over te brengen en de actie is snel en flitsend. Hoewel het level-up systeem een beetje uit balans is, maakt de presentatie een hele berg van de tekortkomingen goed.