DESTRUCTION ALLSTARS | REVIEW
Reviews / Maandag - 8 Feb 2021     A+ | a-

Het spelen van online multiplayer-spellen kan een leuke afleiding zijn tussen al het singleplayer geweld van de afgelopen maanden. Destruction AllStars is een PlayStation 5 exclusive, waarin we online elkaar met autootjes te lijf mogen gaan!

Toen ik Destruction AllStars voor het eerst opstartte, was ik erg onder de indruk van de presentatie van de game. Het kent namelijk heldere en kleurrijke arena’s en een verrassend grote cast van opvallende personages. Aangezien het een game is dat zich voornamelijk richt op het kapotmaken van voertuigen, had ik niet verwacht dat het zoveel persoonlijkheid zou hebben, maar niets is minder waar. In feite komt elk personage tot leven dankzij diverse run-animaties, overwinningsposities en dergelijke, wat echt zorgt voor een aantrekkelijk laagje spektakel waardoor de game goed opvalt. Dit alles zou natuurlijk niet veel opleveren als de gameplay niet zo goed was, gelukkig zorgt Destruction AllStars voor het nodige vermaak, waarin je online tegen andere spelers mag botsen. Het is echter een van die spellen die je in het begin zeker zal verrassen, maar naarmate je het meer speelt zal je interesse aardig afnemen aangezien de gameplay op den duur toch wel lichtelijk repetitief kan worden.

Botsauto Simulator

Wat is Destruction AllStars nu eigenlijk? In de verte heeft het heel veel raakvlakken met de klassieke Destruction Derby-games uit de jaren ’90, maar het gaat natuurlijk veel verder dan dat. Het is een soort flitsende “Botsauto Simulator”, waarin je elkaar in voertuigen dient uit te schakelen door als een malle tegen elkaar aan te botsen. Wanneer je een match begint, is het je doel om als een bezetene naar een voertuig te rennen waarna je deze kunt besturen. Je bent natuurlijk niet alleen, en je tegenstanders zullen ook een voertuig weten te bemachtigen of zelfs proberen jouw rit over te nemen. Dit doen ze door bijvoorbeeld door op je dak te springen en na het getouwtrek dat daarop volgt, kunnen ze zomaar jouw voertuig stelen of zelfs vernietigen als ze deze weten over te nemen. Dit is slechts een van de vele mechanics die in de mix wordt gegooid in Destruction AllStars.

Je rijdt niet alleen in brute voertuigen, maar je personage bezit ook specifieke vaardigheden als deze niet in een auto zit. Zo kun je te voet het voertuig van je personage oproepen, kristallen verzamelen en zelfs als een Perzische prins over de muren rennen of het niets is. Let wel op, want als je te voet in een arena rondloopt ben je ook een stuk kwetsbaarder en kan het zomaar zijn dat je overreden wordt door een van je vijanden. Zaak is dan ook om meteen naar een voertuig gaan. Over voertuigen gesproken; de game kent een behoorlijke keur aan voertuigen, variërend van sportwagens tot dikke trucks. Hoewel de keuze van een voertuig voornamelijk cosmetisch is, zien ze er wel allemaal goed uit. Ongeacht welk voertuig je rijdt ben je steeds met hetzelfde bezig, en dat is het kapot raggen van andere wagens. Als je zelf het haasje bent, en jouw auto wordt kapot gemaakt, dan is er nog niets aan de hand, want met een druk op de knop eject je uit jouw voertuig en kan je proberen om de auto van een van je vijanden over te nemen.

Mayhem

Een aspect van Destruction AllStars wat erg goed gedaan is, is dat de game vier heel verschillende modi en drie flitsende arena’s kent. De modi bevatten hun eigen unieke regels, zoals de klassieke free-for-all mode, evenals matches waarbij je moet proberen om niet van de baan te vallen. Ook is er een mode waarin je Gears moet verzamelen door tegen tegenstanders te beuken om vervolgens je voertuig in een tornado op te blazen om punten te claimen. Hoewel ik deze variëteit in modi enorm waardeer, moet er wel gezegd worden dat de helft van deze modi niet echt heel boeiend te noemen is. Zo zijn de Mayhem-matches met name geweldig vanwege het chaotisch plezier en biedt de Carnado-modus een solide mix van strategie en actie. De Stockpile-modus valt echter een beetje dood en bij Gridfall-matches weet je gewoon niet wat je ervan moet denken.

Oppervlakkig

Zoals ik al eerder schreef, slijt het enthousiasme wat je in het begin hebt bij Destruction AllStars naargelang de tijd aardig weg. De game is in het begin erg leuk om te spelen, maar je zal snel merken dat de game niet leuk genoeg is om uren achtereen te blijven spelen. Het is dan ook voornamelijk hersenloos vermaak. Een facet wat hieraan bijdraagt, is het feit dat de game niet helemaal in balans is en dat de gameplay erg oppervlakkig overkomt. Als er bijvoorbeeld een modus was waarin je zelf regels kan bepalen, waarbij je bijvoorbeeld gewoon in een voertuig zit dat respawnt wanneer je het opblaast en er wapens aanwezig waren of zoiets, dan was het voor de lange duur wellicht vermakelijker geweest.

Hoewel Destruction AllStars een flitsende presentatie en aanvankelijk intrigerende gameplay kent, begint de game na een tijdje een beetje vermoeiend en repetitief te worden. Het biedt ontzettend veel entertainment, maar de funfactor is zeker niet zo groot als bij andere online games die je wel uren achtereen gameplezier op weten te leveren. Dat is eigenlijk best jammer te noemen. Wellicht krijgt de game in de nabije toekomst meer content, welke er voor zorgt de game langer leuk blijft.