SUPER MARIO 3D WORLD + BOWSER’S FURY | REVIEW
Reviews / Vrijdag - 19 Feb 2021     A+ | a-

Nintendo blijft ons maar bestoken met WiiU ports die naar de Nintendo Switch komen. Hoewel niet iedereen gecharmeerd is van deze actie van Nintendo gaat het overzetten van deze “oudere” games over het algemeen toch best goed. Nu komt de Japanse grootmacht opnieuw met een overzetting van een tijdloze klassieker, welke dit keer zelfs toffe nieuwe bonuscontent kent.

Hoewel de WiiU zeker niet de beste console is die Nintendo heeft uitgebracht, kent het platform wel voldoende toffe titels. De eerste titel die meestal gelijk in me opkomt is Super Mario 3D World. De game is een vervolg op de fantastische 3DS-game Super Mario 3D Land en volgt een vergelijkbare gameplay-formule. De game op de WiiU bevatte ook een superleuke co-op multiplayer mode waar maximaal 4 spelers tegelijkertijd van kunnen genieten. Daarnaast werd er in deze game ook een nieuwe power-up geïntroduceerd, namelijk de Super Bell, waarmee je personage in staat is om te transformeren in een kattenversie van zichzelf. Doordat je jezelf kunt veranderen in een kat heb je ook de bijbehorende vaardigheden van dit dier. Zo kun je muren beklimmen en vijanden aanvallen door te krabben. Of je de game nu alleen speelt of met een aantal vrienden, het valt niet te ontkennen dat Super Mario 3D World een van de beste 3D-platformgames ooit gemaakt is en je er zeker van kunt zijn dat deze game een glimlach op je gezicht weet te toveren.

Rondstampen

Een aspect van Super Mario 3D World dat werkelijk weet te schitteren, zijn de levelontwerpen die veel eigenzinnige gimmicks en handige mechanics bevatten om voor een ​​aantal gedenkwaardige scenario’s te zorgen. Of je nu het touchscreen gebruikt om platforms uit te breiden, een identieke kloon bestuurt, rond stampt als een megagroot personage of rond schuift in een gigantische schaats; de hoeveelheid variatie die de game kent is gewoonweg fenomenaal te noemen. Daarnaast kent de game ook een aantal Captain Toad levels (welke na Super Mario 3D World zelfs een eigen spin-off kreeg op de WiiU, onder de naam Captain Toad Treasure Tracker), die ook zorgen voor de nodige afwisseling in de al variërende gameplay. Gelukkig is de vertrouwde gameplay die de WiiU game kende op zorgvuldige wijze overgezet naar de Nintendo Switch en draait de game ongelooflijk soepel op de hybride console.

Feel the Fury!

Ondanks dat Super Mario 3D World een directe port is van de originele game op de WiiU, heeft Nintendo gelukkig wel een gloednieuwe bonusgame toegevoegd aan deze Switch variant. Bowser’s Fury laat je spelen als Mario in een aardig grote open spelwereld die bestaat uit diverse thema-eilanden die geleidelijk naar voren komen naarmate je verder komt. Deze open spelwereld wordt geteisterd door Bowser, welke dit keer ontzettend boos en ineens honderden meter groot is geworden. Deze reusachtige Bowser zal zo nu en dan ontwaken en de spelwereld terroriseren door een kwaadaardige storm, waar er vuurballen en andere rotzooi uit de lucht komt zetten.

Het doel van het spel is om Cat Shines te verzamelen die verspreid zijn over de eilanden. Deze kun je verkrijgen door diverse leuke objectives te voltooien of door ze te vinden op lastige te bereiken locaties. Je hebt deze Shines nodig om een Giga Bell te bevrijden. Als je dus een bepaald aantal Shines hebt verzameld kun je jezelf door de Giga Bell veranderen in Giga Cat Mario, waardoor je het op kunt nemen tegen de reusachtige Fury Bowser in een episch gevecht. Deze open benadering van de campaign maakt van Bowser’s Fury een verrassende verandering van tempo, hoewel de welbekende traditionele 3D-platformgameplay volledig intact blijft.

Het klinkt misschien alsof Mario in zijn eentje dit avontuur moet zien te voltooien, maar niets is minder waar. In Bowser’s Fury wordt hij vergezeld door Bowser Jr. in zijn klassieke zwevende clown-mobiel. Bowser Jr. kan bestuurd worden door een tweede speler via lokale co-op, en als deze niet voorhanden is wordt zijn rol vervuld door de computer. Zo kan Bowser Jr. je vertellen waar er schatten liggen, geeft hij hints maar kan hij je ook helpen bij het verslaan van vijanden. Om heel eerlijk te zijn is het spelen in co-op niet echt heel aantrekkelijk voor diegene die Bowser Jr. bestuurt. Dit komt omdat zijn acties nogal beperkt zijn en zo kun je alleen maar zweven, opstijgen en aanvallen. Leuk voor als je kids hebt en je wilt samen met de kleine een spelletje spelen, maar volwassen gamers zijn al snel klaar om als tweede spelers te fungeren.  Hoe dan ook, Bowser Jr. kan ook verborgen tekeningen onthullen met zijn magische penseel om coole geheimen bloot te leggen, zodat het verkennen met een scherp oog kan resulteren in handige beloningen.

Kleine frustraties

Hoewel ik ontzettend veel plezier heb beleefd met Bowser’s Fury, moet ik zeggen dat het over het algemeen een vrij korte spelervaring is. Deze mode kun je namelijk makkelijk binnen vier uurtjes uitspelen, al zal je ongeveer zes tot zeven uur nodig hebben om daarbij ook alle collectibles te vinden. Een andere kleine ergernis is dat de camera soms niet echt intuïtief is en soms in erg rare hoeken kan staan, waardoor je de camera steeds consequent aan zal moeten passen. Hierdoor zal je nog wel eens een sprong missen of per ongeluk van een platform vallen, wat op tijden best frustrerend kan zijn.

Laat ik maar gewoon met de deur in huis vallen: Super Mario 3D World is gewoonweg een uitstekende game, en mocht je deze nog niet eerder op de WiiU hebben gespeeld dan is dit zeker een geweldige uitbreiding van je gamesbibliotheek. Voor diegene die de game al wel eerder gespeeld hebben is dit alsnog een aanrader, want je krijgt er ook het fantastische (en ietwat korte) bonusgame Bowser’s Fury bij, welke zeker zorgt voor het nodige spelplezier!