BONKIES | REVIEW
Reviews / Woensdag - 24 Feb 2021     A+ | a-

Een couch co-op game is misschien niet helemaal een genre waar je aan zou denken tijdens deze tijd van een pandemie. Toch zijn er genoeg mensen die op dit moment constant thuis zitten, mogelijk met familie, vrienden of juist huisgenoten. Couch co-op is dan ook zeker een genre wat behoorlijk wat plezier op kan leveren in deze moeilijke tijden.  Bonkies is dan ook zeker geschikt om met z’n allen op de bank te spelen, het is namelijk een coöperatief bouwspel wat behoorlijk wat charme uitstraalt. Je leest er alles over in een nieuwe review!

Bonkies is een grappige science-fiction game, waarin schattige aapjes de hoofdrol spelen en welke zich afspeelt in de ruimte. Hier zullen jij en je vrienden het zonnestelsel moeten ontdekken en van planeet naar planeet reizen om constructies te bouwen en diverse uitdagingen aan te gaan. Het concept van Bonkies is vrij eenvoudig gehouden, maar kent toch wel een leuke diepte in zijn gameplay. In grote lijnen kun je de game ook een beetje vergelijken met de Nintendo Switch-exclusive SnipperClips, in Bonkies moet je namelijk met een stel apen een structuur bouwen wat precies in het aangegeven silhouet past.

Hilarisch en chaotische actie

De game kent een grote hoeveelheid levels, en deze bestaan op hun beurt weer uit twee of drie fasen. Deze worden op hun beurt weer geschaald naar het aantal mensen waarmee je de game speelt; dus hoe meer mensen mee spelen, hoe moelijker de game wordt. De game is bedoeld om met meerdere personen te spelen, en dat kun je ook wel merken aan de gameplay. Daarnaast is het niet zomaar makkelijk om objecten te plaatsen, want deze gehoorzamen aan de natuurkundige wetten die de game kent. Dit zorgt voor behoorlijk wat hilarische en chaotische gameplay welke verrassend lang leuk blijft.

Je beweegt en tilt blokken op met de robotarmen van je aap, welke je bestuurt met de knoppen van je controller, maar gelukkig is er ook een optie om deze te besturen met de analoge sticks. Dit geeft de besturing net wat meer finesse en het speelt misschien net wat beter. Met de rechter-trigger kun je blokken grijpen en met de linker-trigger kun je een jetpack activeren. De jetpack zorgt sowieso voor wat meer power bij het oppakken van zware voorwerpen. Daarnaast kun je met de druk van een knop een object stabiliseren, waardoor deze in een stabiele positie kan blijven staan zodat je door kunt bouwen zonder in de problemen te komen.

Het is een kwestie van tijd

Bonkies is niet een hele moeilijke game, en de constructies die je krijgt zijn niet bijzonder gecompliceerd te noemen. Hetgeen wat de game wel wat moeilijker maakt is het samenwerken met andere spelers en dat je constructies binnen een bepaalde tijd moet zien te voltooien. Hoewel de tijdslimiet een beetje onnodig aanvoelt, is het wel een manier om meer bananen te verdienen. Deze geven je op hun beurt weer toegang tot andere personages en cosmetische items om je apen aan te kleden. De tijdslimieten zijn niet echt heel strikt, maar het instorten van constructies kan er wel toe leiden dat levels opnieuw moeten worden gestart, omdat je het anders niet meer redt met de tijd. Soms kost het gewoon teveel moeite om alles binnen een bepaalde tijd weer op te zetten, en loont het meer om een level opnieuw te starten.

Puzzelaapjes

Als co-op game is Bonkies een hele leuke spelervaring, en naarmate je verder komt worden levels moeilijker en is er ook meer uitdaging te vinden. Zo worden er bijvoorbeeld bewegende delen in de game geïntroduceerd en krijg je meer nieuwe zaken voor je kiezen om te overwegen. Bonkies weet je op momenten best wel aan het denken te zetten en dat zorgt ervoor dat dit een hele toffe puzzelgame is om met meerdere mensen te spelen.

De learning-curve in Bonkies is ook best goed te noemen, en de game introduceert nieuwe elementen op een relatief langzame en ongecompliceerde manier waardoor het allemaal niet te overweldigend aanvoelt. Er is altijd wel iets nieuws te zien als je een ander level begint, het is alleen wel jammer dat de game een lineaire missiestructuur heeft. Hierdoor zal je levels op volgorde moeten spelen, en als je vastloopt heb je niet echt de mogelijkheid om een ander level te spelen. Je moet dus levels voltooien om verder te komen in de game.

De donkere kant van de ruimte

Hoewel Bonkies een echte co-op game is, is er ook de mogelijkheid om het alleen te spelen. Helaas stelt dit niet heel erg veel voor, en bestaat het uit een kort oefenterrein en een enkele planeet. Het is duidelijk dat deze singleplayer mode is ontworpen als een soort van aperitief. Hoewel de levels een aantal interessante elementen kennen, kan de grootte ervan ervoor zorgen dat je als eenzame speler jezelf een beetje buitengesloten gaat voelen. Zonder het coöperatieve element is Bonkies dan ook meer een hersenkraker en is de content hier juist niet echt variërend genoeg om het lang leuk te houden.

Een ding wat wel jammer is, is dat Bonkies op consoles alleen te spelen is via couch co-op. Er zit dus geen online modus in de game en je bent dus verplicht om vrienden fysiek uit te nodigen om de game te komen spelen. Altijd hartstikke gezellig, maar het is wel lastig in deze rare tijd waarin de corona pandemie de wereld in zijn greep houdt. De game heeft op PC trouwens wel de mogelijkheid om online met anderen te spelen.

Op grafisch vlak ziet Bonkies er leuk uit en het kent dan ook een vrolijk en kleurrijk space thema. Daarnaast kent het charismatische personages welke de planeten die je bezoekt aan je voorstelt. Hoewel de game best pittig kan zijn, zorgt de presentatie ervoor dat het allemaal wat luchtig overkomt en de muziek weet dit gevoel goed te versterken.

Bonkies is een solide co-op game, waarin het verhaal en presentatie luchtig worden gehouden, terwijl het bouwen best complex kan worden en de moeilijkheidsgraad naarmate je vordert aardig stijgt. Het is alleen zo jammer dat de levels erg lineair van opzet zijn en de tijdslimieten zijn een onnodige toevoeging aan deze toffe game. Als singleplayer game schiet Bonkies toch wel een beetje tekort, en is het niet echt de moeite waard om te spelen. Het echte plezier zit in de co-op van de game, en dat maakt Bonkies een ontzettend leuke ervaring. Let wel op dat Bonkies op consoles een echte couch co-op game is, en dat je de game dus niet online met vrienden kunt spelen. Dit is wel mogelijk met de PC-versie van de game.