BLIZZARD ARCADE COLLECTION | REVIEW
Reviews / Donderdag - 18 Mar 2021     A+ | a-

Ontwikkelaars hebben er de afgelopen jaren een handje van om oude retrotitels uit de jaren ’90 opnieuw uit te brengen op moderne consoles. Zo ook Blizzard, welke een inkijkje geeft in hun verleden door drie oude klassiekers opnieuw uit te brengen, waarvan veel gamers wellicht nog nooit van hebben gehoord. Laten we eens kijken hoe goed deze drie oude titels de tand des tijds hebben doorstaan!

Voordat ik naar de drie games ga, wil ik wel even melden dat de titel van deze compilatie eigenlijk nergens op slaat, het had namelijk “Blizzard Console Collection” moeten heten. Dit komt omdat geen enkele game in deze collectie ooit in speelhallen is verschenen. De naam van deze release “Blizzard Arcade Collection” komt dan ook aardig bedrieglijk over. Tenslotte waren arcadegames grafisch vaak beter dan hun tegenhangers op de console, en je merkt dan ook aan de drie games dat ze zijn verschenen voor de SNES en MegaDrive. Nu ik dit even heb kunnen melden, kunnen we verder met de review.

The Lost Vikings

Ten eerste hebben we de platformgame The Lost Vikings, welke eerder verscheen op de SNES en MegaDrive consoles. In deze game bestuur je simultaan drie Vikingen en het is jouw taak om ze één voor één naar het einde van elk level te leiden, wat meestal inhoudt dat je op tactische wijze moet uitzoeken hoe je langs vijanden en obstakels kunt komen en puzzels moet oplossen terwijl je de unieke eigenschappen van elke Viking moet gebruiken. Hoewel het een leuk spel is en progressie behoorlijk lonend kan zijn, is The Lost Vikings grafisch behoorlijk gedateerd en speelt het nogal onhandig door de verouderde controls. Daarnaast kan de game nogal repetitief worden door de backtracking die veelvuldig voorkomt en het feit dat je de Vikingen afzonderlijk van elkaar moet besturen. Gelukkig is de game wel speelbaar met twee vrienden, waardoor het allemaal wat makkelijker wordt. Over het algemeen is The Lost Vikings een charmant spel en is het in deze moderne tijd nog best tof om met vrienden te spelen.

Rock N Roll Racing

Naar mijn mening is Rock N Roll Racing het hoogtepunt van deze collectie. Ook hier is het een game die eerder verscheen voor de SNES en MegaDrive en deze titel ziet er nog best goed uit. Daarnaast heeft het een 16:9 beeldverhouding en kun je het zonder zwarte randen op je TV spelen. Rock N Roll Racing is een racegame welke je met maximaal vier spelers kunt spelen. De game ziet er grafisch nog best goed uit en je speelt het in een isometrisch topdown view camerastandpunt. De game bevat veel charme en persoonlijkheid, kent daarnaast strakke controls waar je elkaar te lijf gaat met toffe wapens en power-ups. Mijn enige klacht is dat het soms moeilijk is om op de weg te blijven en zijn de scherpe bochten nogal moeilijk te nemen, maar al met al zal je veel plezier hebben met deze grappige racegame.

Blackthorne

Ten slotte hebben we Blackthorne, welke verscheen op de SNES en de SEGA 32x. Blackthorne oogt als een simpele platformgame, maar stiekem is het meer een puzzel-avonturenspel. De game is daarnaast ook best moeilijk, en dat komt omdat de uitdaging bijna volledig afhangt van je vermogen om situaties goed in te schatten waardoor je vooruitgang weet te boeken in deze game. Daarnaast is het de bedoeling om vijanden neer te schieten, maar dat is nog niet zo makkelijk als het lijkt. Je zult namelijk eerst hun bewegingspatronen moeten zien te ontdekken waarna je ze getimed kunt aanvallen. De controls voelen daarnaast wel aardig verouderd aan, en je zal hier in het begin dan ook flink aan moeten wennen om verder te kunnen komen in het spel. Als je hier eenmaal aan gewend bent, kan Blackthorne een lonend bevredigend avontuur worden, maar het is wel even doorbijten.

Extra’s

Nu we elke game in deze collectie vluchtig hebben besproken, kan ik je vertellen dat Blizzard Arcade Collection een shitload aan extra content bevat. Zo is kent deze collectie een enorme galerij vol met illustraties, foto’s, boxart en advertentiescans. Ook is er een menu waarmee je meer te weten kunt komen over de klassieke games dankzij diverse verhaaltjes. Daarnaast zijn er een handjevol video-interviews beschikbaar waarin de makers van deze games aan het woord zijn. Oh, en er is ook een muziekspeler aanwezig waarin je alle klassieke deuntjes kunt beluisteren, hoewel de soundtrack van Rock N Roll Racing wel ontbreekt, wat een beetje jammer is. Je kunt ook playthroughs van The Lost Vikings en Blackthorne bekijken, de besturing van elk spel wijzigen, filters toevoegen en gebruik maken van een “rewind” optie in de games om de tijd terug te spoelen als het niet allemaal goed gaat. Al met al zijn deze extraatjes best tof toe noemen en voegt het ook wat toe aan deze klassieke collectie van Blizzard games.

Ondanks dat deze Blizzard Arcade Collection stiekem geen arcade-games bevat, biedt deze verzameling van drie games wel een toffe ervaring voor de nostalgische gamer. Daarnaast kent het genoeg toffe extraatjes die je genoeg content geven om de aankoop van deze collectie te rechtvaardigen als je van dit soort compilaties houdt.