BALAN WONDERWORLD | REVIEW
Reviews / Maandag - 29 Mar 2021     A+ | a-
De afgelopen jaren hebben wij diverse spelwerelden mogen verkennen in diverse 3D platformgames. Van grote namen als Super Mario, Ratchet & Clank en Crash Bandicoot tot kleinere titels als bijvoorbeeld Yooka-Laylee. Voor diegene die van obscure Japanse over-the-top platformgames houden is er nu Balan Wonderworld, een simplistische game welke toch stiekem best vermakelijk is. Meer over deze absurde game lees je in de review hieronder!

Balan Wonderworld is een eenvoudige 3D-platformgame waarmee je door grote en uitgebreide levels kunt rennen terwijl je één enkele knop gebruikt om acties uit te voeren, afhankelijk van je uitgeruste kostuum. Dit is wat de gameplay speciaal maakt, omdat je op elk moment tussen maximaal drie kostuums kunt wisselen, en elk kostuum biedt je unieke vaardigheden. Als je al een verzameling van drie kostuums hebt en een ander kostuum verzamelt, wordt het meest rechtse kostuum in je inventory geplaatst, waar je bij elk controlepunt toegang tot een kleedkamer krijgt waar je je gewenste outfit weer kunt selecteren. Dit alles komt neer op een formule die puzzelachtig aanvoelt in de aanpak, aangezien de sleutel tot vooruitgang en het verkrijgen van de verzamelbare standbeelden van elk niveau afhangt van je vermogen om de juiste vaardigheden in te zetten van de diverse kostuums. Of je nu spinnenwebben beklimt, fakkels in brand steekt met je hoofd, tandwielen beweegt met je buik, of jezelf vastklampen aan knopen met een kameleonachtige tong; Balan Wonderworld kent enorm veel variatie. In totaal zijn er in totaal meer dan 80 kostuums te verzamelen!

Met dat alles gezegd te hebben zorgt de simplistische aanpak en bediening van Balan Wonderworld, waarbij je in feite maar gebruik hoeft te maken van één knop, voor weinig uitdaging. Als je echter op zoek bent naar luchtig avontuur wat je beloont voor je vermogen om een ​​grote verzameling kostuums te verzamelen, dan kan je met deze game toch een hele leuke tijd hebben. Terwijl ik de game speelde, dacht ik er eerst niet veel over na, Balan Wonderworld is dan ook een echte Japanse game welke aardig vreemd aan kan voelen. Maar naarmate je het spel meer speelt valt het kwartje en zal je merken dat het moeilijk is om deze game neer te leggen. Hoewel de gameplay simpel van opzet is en er niet veel uitdaging in zit, hebben het absurde Japanse verhaal en de belachelijk kleurrijke spelwereld behoorlijk wat charme.

Het uitgangspunt van Balan Wonderworld is het beheersen van twaalf fantasierijke werelden die elk overeenkomen met een personage dat moeilijke tijden doormaakt. Zodra je een level hebt voltooid, zijn de ontberingen van deze personages opgelost en word je getrakteerd op een oprecht over-the –top filmpje en een prachtig gechoreografeerd dansnummer.
Balan Wonderworld is op en top Japans, en kan voor menig gamer behoorlijk absurd overkomen. Toch wisten deze momenten mij wel goed te raken en de eersteklas vrolijke soundtrack met bijbehorende dansroutines zorgden wel voor een aardige glimlach op mijn gezicht. Een voorbeeld van een verhaal betreft een klein meisje dat van insecten houdt, maar dat maakt haar leeftijdsgenoten bang voor haar. Zodra je echter haar wereld hebt voltooid, laat ze iedereen zien dat een rups verandert in een vlinder en maakt ze zodoende nieuwe vrienden.

Wij als nuchtere Westerlingen zullen Balan Wonderworld zien als een kinderachtige game, maar de verhalen die in de game worden verteld zijn stiekem toch erg vermakelijk en zitten daarnaast boordevol charme. Persoonlijk was ik in de ban van de diverse levels en het ontroerende verhaal, compleet met een paar gedenkwaardige gekke momenten en een slimme bossfight. Bovendien kent de game enorm veel variatie, zoals een level dat zich aanpast aan waar jijzelf naar toe beweegt. Zo moet je dus op een bepaalde plek staan ​​om een ​​rollend rotsblok te begeleiden naar zijn eindpunt. Ook zijn er verschillende mini-games welke gebaseerd zijn op sporten zoals voetbal en bowlen en een andere waarbij je getimed op een knop moet drukken terwijl er zich een actiescène op je scherm afspeelt. Hoewel de diverse levels gedenkwaardig en divers zijn, moet ik wel zeggen dat Balan Wonderworld er grafisch toch iets gedateerd uit ziet. Dit merk je voornamelijk aan de textures en de animaties die je tegen komt in de game. En om eerlijk te zijn, is er weinig verschil te zien tussen de PlayStation 4 en 5 variant van de game.

Naast het voltooien van de diverse werelden, biedt Balan Wonderworld ook nog eens veel herspeelwaarde. De belangrijkste reden om levels opnieuw te spelen, is om standbeelden die je misschien hebt gemist te pakken te krijgen. Dus, als je werelden opnieuw bezoekt nadat je meer kostuums hebt verzameld, kun je een aantal coole nieuwe gebieden ontdekken. Tussen de levels door kweek je in het centrale hub-gebied ook kleine kuikenachtige beestjes, genaamd Tims. Naarmate ze in aantal en grootte groeien, zullen ze werken aan het herstellen van een of andere rare toren. Wat je hier werkelijk mee kunt doen moet je zelf maar uitvogelen als je Balan Wonderworld gaat spelen. De game is misschien simplistisch van opzet, maar door de luchtigheid, de kleurrijke spelwereld en het absurde verhaal is het zeker een aanrader voor een ieder die van obsure Japanse platformgames houdt.

Als je een zwak hebt voor klassieke 3D-platformgames en fantasierijke spelwerelden uit Japan, dan zal je een geweldige tijd beleven met Balan Wonderworld. De game kent een absurd maar oprecht verhaal, puilt uit van de schattigheid, kent een slim kostuumsysteem en er zijn een shitload aan toffe levels om onder de knie te krijgen. Balan Wonderworld is misschien niet weggelegd voor de modale gamer, maar voor de liefhebber van dit soort games is het een ongelooflijk avontuur wat je niet mag missen.