IT TAKES TWO | REVIEW
Reviews / Woensdag - 31 Mar 2021     A+ | a-

Voordat Rowdy aan It Takes Two’s tien uur durende co-op reis begon, wist hij bij voorbaat al dat de game goed zou zijn. De vorige game van ontwikkelaar Hazelight Studios, A Way Out, was tenslotte ook een toffe en spannende ervaring voor twee spelers en zat daarnaast ook nog tjokvol afwisseling. Het was ook nog eens een onverwachte hitgame voor uitgever EA Games. Maar als je dacht dat het niet beter kon worden dan heb je het mis, want It Takes Two is ongetwijfeld een van de meest inventieve coöp-platformgames die we de afgelopen jaren hebben mogen spelen. Hoe dat allemaal zit lees je in de onderstaande review!

Het verhaal van It Takes Two draait om een echtpaar genaamd Cody en May en hun dochter Rose. Wanneer Rose te horen krijgt dat haar ouders gaan scheiden, slaat de verdrietigheid in als een bom. Ze trekt zich terug in haar slaapkamer en terwijl ze huilt vallen haar tranen tegen een paar eigen gemaakte poppen die haar ouders moeten voor stellen. Op de een of andere manier zorgt een magische spreuk ervoor dat haar ouders veranderen in de twee poppen, waarna Cody en May een zoektocht moeten starten om erachter te komen hoe ze terug kunnen keren naar hun menselijke lichaam. Dit doen ze niet helemaal alleen, want tijdens dit avontuur worden ze geleid door een pratend boek genaamd Dr. Hakim. Deze probeert het duo aan te moedigen om “co-lla-bo-ration!” te gebruiken om zodoende de geneugten van hun liefde te herontdekken en vooruitgang te boeken in hun relatie.

Variërende platformer

Net als A Way Out is It Takes Two een pure co-op game waarin je samen met een vriend(in) in splitscreen het spel speelt. Teamwork is een echte vereiste en door de splitscreen kun je te allen tijde van elkaar zien wat er gebeurt en waar je mee bezig bent. Je doorloopt verschillende levels waarin je allebei constant veranderende vaardigheden en krachten krijgt. Denk hierbij dat de ene persoon een hamer kan gebruiken terwijl de andere persoon met spijkers gooit als een pijl. Het is jullie taak om deze vaardigheden te gebruiken en te combineren om op innovatieve wijze creatieve puzzels op te lossen in deze game.

Over het algemeen kan It Takes Two het beste worden omschreven als een 3D-platformgame, maar dit geeft wellicht een beetje een vertekend beeld omdat de gameplay namelijk flink varieert en verandert. Dit gaat daarnaast ook op een flink tempo en tijdens de game zal je onder andere kikkers berijden, over ijs schaatsen, meedoen aan third-person-gevechten met geïmproviseerde wapens, muziek maken met virtuele samplers, de tijd omkeren, verandert de game ineens in een regelrechte dungeoncrawler en gebeurt er nog veel en veel meer… Omdat de gameplay zo variërend is, zorgt dit er ook voor dat de game fris en fruitig aan blijft voelen. Het briljante aan It Takes Two is dat je nooit erg lang bezig bent met hetzelfde te doen, wat in andere games dus wel vaak genoeg gebeurt.

Magische opwinding

Hoewel It Takes Two over het algemeen een lineair avontuur is, is het ook een het soort spel dat je in bepaalde segmenten tot verkenning weet aan te zetten. Zo zullen zelfs casual gamers (het soort dat eigenlijk nooit op onderzoek uitgaat in games) extra tijd besteden om op zoek te gaan naar de diverse verborgen geheimen die It Takes Two kent. De game kent namelijk ook een aantal grote, met activiteiten gevulde open wereldsecties om te verkennen. Denk hierbij aan gigantische ijsdorpen en magische speelgoedkastelen waar je kennis maakt met een shitload aan schattige personages en speelgoed.

Ook zijn er talloze minigames voor twee spelers om te spelen, zoals van het racen in speelgoed autootjes tot het spelen van oldschool videogames. Elke keer dat je iets nieuws vindt, geeft dat een bepaald gevoel van opwinding en het zorgt ervoor dat je jezelf weer even kind waant. De game heeft een bepaald soort charme wat zowel jong als oud weet te bekoren en het is ook ongelooflijk om te zien hoeveel liefde er in details zijn gestopt in deze ontzettend vermakelijke co-op game. Het voelt allemaal magisch aan en het uiterlijk en de manier waarop alles gebracht wordt in It Takes Two zorgde voor een hele grote grijns op mijn gezicht.

Geforceerd ongeloofwaardig

De gameplay is gewoonweg geweldig, en het verhaal weet dit goed te verweven in een bijzonder pakketje. Toch heb ik wel een kleine kanttekening bij het verhaal. Voor casual gamers zal het verhaal erg leuk zijn, maar ervaren gamers zullen het verhaal wel een beetje scheef vinden. Zo vond ik persoonlijk dat het lang duurde voordat het verhaal op gang kwam, en dat de personages in het begin van de game nog niet heel veel diepgang kennen. Daarnaast probeert de game grappig te zijn maar het komt naar mijn mening toch iets te geforceerd over, net als de dialogen die toch wel matig klinken. Hoewel je denkt dat It Takes Two gericht is op kinderen, kent het spel toch meer een volwassen toon en is het dus niet altijd even geschikt voor de jongere gamer. Ook vind ik dat de personages zo nu en dan ook erg overdreven reageren op situaties, wat opnieuw zorgt voor een geforceerd gevoel en op zijn beurt weer de spelbeleving minder geloofwaardig maakt. Het is zeker niet gamebreaking, maar het is wel jammer dat dit aspect van de game niet zoveel aandacht heeft gekregen als de gameplay en de visuals.

Wij zijn twee vriendjes!

Zoals ik al eerder stelde, zal It Takes Two met zijn koddige uiterlijk meerdere doelgroepen aanspreken, en kinderen zullen ongetwijfeld dol zijn op de creatieve gameplay en de prachtige magische werelden die de game kent. Toch is het vermeldenswaardig dat de game zeker enige kennis vereist van hoe je platformgames moet spelen. Zo zijn er bepaalde secties die toch best lastig kunnen zijn voor de ongeoefende gamer, waarbij je ingewikkelde manoeuvres moet doen en pittige puzzels dient op te lossen. Zo nu en dan zal je tijdens een puzzel vastlopen, maar elke puzzel heeft een creatieve en eerlijke oplossing, en de game is erg genereus in het uitdelen van checkpoints om ervoor te zorgen dat het niet te frustrerend wordt.

Een ander tof aspect van It Takes Two is dat je de game samen kunt spelen met een vriend, die zelf de game niet eens heeft. Jij kunt hem/haar namelijk voorzien van een Friends Pass, waardoor hij/zij samen met jou de game kan spelen. A Way Out kende dit principe ook, en dat was ook een geslaagde actie van ontwikkelaar Hazelight Studios. Je hoeft It Takes Two dus sowieso nooit alleen te spelen!

It Takes Two is gewoonweg een heerlijke game! De creatieve gameplay, het schattige uiterlijk en een groot aantal memorabele momenten zorgen ervoor dat dit een van de beste co-op games is die je op dit moment kunt spelen. Je kunt de game zowel online als via lokale co-op spelen en het is zeker een aanrader voor de casual als de hardcore gamer die graag op avontuur gaat met een goede vriend.