OUTRIDERS | REVIEW
Reviews / Maandag - 3 Mei 2021     A+ | a-

De afgelopen jaren hebben looter-shooters een flink opmars gemaakt. Met games als Destiny, The Division en Borderlands is er een nieuw genre gecreëerd welke enorme popular zijn geworden onder een grote groep gamers. Niet elke game in dit genre wordt een succes, maar ontwikkelaar People Can Fly probeert alsnog een graantje mee te pikken met het uitkomen van de game Outriders. De eerste beelden van de game zagen er goed uit en gaven veel gamers goede hoop, maar of de game werkelijk een succes is geworden lees je in deze review!

Outriders had begin dit jaar al een drie uur durende demo gekregen, waarin we een voorproefje konden krijgen van wat de game ons te bieden heeft. In de eerste instantie wist de gameplay veel mensen te boeien, maar toch voelde het her en der wel een beetje verouderd aan en daarnaast doet Outriders niet echt iets nieuws.

Door de bliksem getroffen

In Outriders is een grote kolonie vertrokken van de aarde om een nieuwe planeet te vinden waar zij kunnen gaan wonen. De mensheid heeft namelijk onze eigen aardkloot naar de fillistijnen geholpen en hierdoor is de aarde onleefbaar geworden. Het koloniseren van andere planeten is dus een feit geworden. Vol goede moed stappen de kolonies in hun ruimteschip om aan te komen op een planeet welke er veel weg heeft van onze eigen aarde. Deze nieuwe wereld waar het verhaal van Outriders zich afspeelt lijkt in de eerste instantie best vredig, maar niets blijkt minder waar. Nadat een rare storm over de planeet trekt gaan er op onverklaarbare wijze een hele hoop kolonisten dood. Jij zelf wordt getroffen door een vreemde bliksem en weet nog te ontsnappen, maar nadat je terug keert bij je basis blijkt er van alles mis te zijn en wordt je gevangen genomen.

Een flink aantal jaren later ontwaak je als gevangene uit je cryoslaap om te ontwaken in een heel ander soort wereld en is er een soort burgeroorlog gaande. Al snel wordt je gered door het verzet en kom je erachter dat de rare storm je bepaalde krachten heeft gegeven. Vanuit hier vinden een groot en divers aantal gebeurtenissen plaats in de game.

Let it burn!

Het verhaal is niet echt bijster origineel, maar het doet zijn ding om ons een reden te geven om te knallen. We kunnen niet alleen knallen, maar ook speciale “magische” abilities gebruiken. Zo is het mogelijk om vuur te beheersen, de tijd te manipuleren, aardbevingen en verschuivingen in te zeten of juist met technische snufjes aan de slag te gaan. Het is niet dat je personage van al deze zaken gebruik kan maken, maar al deze vaardigheden worden onderverdeeld in verschillende klassen waaruit je kunt kiezen in het begin van de game. People Can Fly weet een goed systeem neer te zetten en elke ‘class’ heeft zijn eigen skill tree en nieuwe abilities om vrij te spelen. Dat is zeker niet iets nieuws, maar de ontwikkelaar heeft het wel allemaal goed weten te verweven in de gameplay. De diverse gevechten kunnen echte ‘bullet hell’ gevechten zijn, waarbij een groot aantal vijanden je bestormen en de kogels je letterlijk om de oren vliegen. Je speciale vaardigheden kun je dan ook makkelijk combineren met je vuurwapens en daarnaast zorgt het voor de nodige plezier tijdens je speelsessies.

Elke klasse heeft zijn eigen unieke vaardigheden, maar de Pyromancer was persoonlijk de klasse die mij het meeste wist te vermaken. Zo kun je een streep van vuur lanceren, een tornado van vuur afvuren en tegelijk met je geweer alles aan gort knallen terwijl je ook nog eens granaten mag ontwijken. Outriders weet de actie dan ook erg centraal zetten, en het kan soms overweldigend overkomen, maar het zorgt er ook voor dat het niet snel saai wordt. De actie vliegt je om de oren en rust krijg je tijdens deze momenten zeker niet. Daarnaast kent de game ook de nodige boss fights, die op spectaculaire wijze worden neergezet. Hoewel je de game in je eentje kunt spelen, focust het zich ook voor een deel op co-op. De game kent namelijk de nodige moeilijke momenten en dan is het handig als je een beetje hulp krijgt van een vriend of een random menselijke speler. Op gameplay technisch vlak zit Outriders dan ook netjes in elkaar. Hoewel de game soms wel iets te oldschool aan kan voelen is het gewoon erg vermakelijk. De match making tijdens gamesessies gaat erg vloeiend en er is altijd wel iemand te vinden die met je mee wil spelen.

Outriders kent een dynamische moeilijkheidsgraad en dit werkt door middel van ‘World Tiers’. Hoe hoger je deze Tiers inzet, hoe moeilijker de game wordt en hoe betere gear je kunt vinden. Het is tevens mogelijk om terugschakelen naar een wat makkelijkere ‘World Tier’, al gaat dat gepaard met bepaalde nadelen. Wie voor de uitdaging kiest, wordt dus ook goed beloond, een uitstekend systeem als je het mij vraagt.

De mindere dingen

Hoewel de gameplay van Outriders niks nieuws doet maar wel erg vermakelijk is, is de rest van de game net een stukje minder te noemen. Grafisch oogt Outriders toch wel wat gedateerd, en ondanks dat de omgevingen best mooi zijn vormgegeven, zijn de personages dat totaal niet en zijn de textures een beetje flets en missen ze aardig wat detail. Ook het verhaal is aardig oppervlakkig te noemen en weet niet echt nieuwe dingen te doen. De base camp waar je gear kunt upgraden en andere cosmetische zaken kun doen is net wat te groot waardoor je snel verdwaald. Het belangrijkste minpunt is het loot systeem, welke te random is en vaak niet erg lonend aanvoelt, en laat dit nu het belangrijkste element zijn in een looter-shooter…

Outriders is een aardige looter-shooter die erg vermakelijk kan zijn. Toch doet de game niet veel nieuws in vergelijking met andere spellen uit het genre. Qua verhaalvertelling en het visuele aspect is de game wel aardig verouderd. Toch heeft People Can Fly een aardige game af weten te leveren, welke uitpuilt met toffe en spectaculaire actie en zorgt voor het nodige vermaak. Outriders is dus zeker geen topper, maar je kunt jezelf er uren mee vermaken als je van looter-shooters houdt!