MORTAL KOMBAT | REVIEW
Reviews / Dinsdag - 4 Mei 2021     A+ | a-

De welbekende en bloederige fighting franchise, Mortal Kombat, is opnieuw verfilmd. De eerste film, welke in 1995 verscheen, wist de goede toon te zetten maar was toch iets te braaf voor de echte MK-fans. Daarna volgde er in 1997 nog een vervolg, welke een flinke aanfluiting was, waarna het 24 jaar stil is gebleven rondom de Mortal Kombat films. Toch vonden Warner Bros. dat de welbekende franchise toe was aan een nieuwe film, en onlangs is er dan ook een nieuwe Mortal Kombat film verschenen.

In grote lijnen volgt de film het verhaal van de games, en de inzet lijkt altijd hetzelfde te zijn. Eens per generatie vindt er een toernooi plaats dat bekend staat als Mortal Kombat, en de winnende partij mag over de aarde regeren. Er zijn twee facties die deelnemen aan het toernooi, namelijk de mensheid van Earthrealm onder leiding van Lord Raiden (Tadanobu Asano) en de kwaadaardige bewoners van de Outworld onder leiding van Shang Tsung (Chin Han).

MORTAL KOMBAAAAATTT!!

De film neemt ons in het begin mee naar het verleden, een paar eeuwen geleden om precies te zijn. Net als in Mortal Kombat Legacy: Scorpion’s Revenge , is Sub-Zero (Joe Taslim) op zoek naar Scorpion (Hiroyuki Sanada) en vermoordt zijn clan en familie. Dit gaat niet zonder slag of stoot en we worden in de film dan ook getrakteerd op een geweldig en bruut gevecht tussen Sub-Zero en Scorpion. Ondanks dat Scorpion het gevecht verliest, is niet heel zijn familie uitgemoord. De enige overlevende is een baby die door Lord Raiden wordt gered.

Ineens vliegen we terug naar het heden, waarin we kennis maken met Cole Young (Lewis Tan), een voormalige MMA-vechter die, in tegenstelling tot de andere kampioenen, een moedervlek in de vorm van een draak heeft. Hij leidt een normaal leven, zich niet bewust van de betekenis van het merkteken, maar wordt meegesleurd in de wereld van Mortal Kombat nadat hij wordt aangevallen door Sub-Zero. Al snel komt Cole in aanraking met de andere kampioenen van Earthrealm en zij willen dat hij zich bij hun gelederen voegt.

FINISH HIM!

De vertegenwoordigers van Earthrealm bestaan uit Sonya Blade (Jessica McNamee), Kano (Josh Lawson), Liu Kang (Ludi Lin), Kung Lao (Max Huang) en Cole. Tijdens dit actievolle avontuur moet Cole zichzelf zien te vinden en er achter komen wat zijn speciale kracht (Arcana) is. Ook komen we de nodige slechteriken tegen in deze Mortal Kombat film, en zullen naast Sub-Zero en Shang Tsung ook Mileena (Sisi Stringer), Nitara (Mel Janson), Reiko (Nathan Jones), Kabal (Daniel Nelson) en Goro hun opwachting maken. Al met al een leuke cast, maar stiekem had ik toch meer iconische personages uit de game franchise willen zien.

Mortal Kombat is een actiefilm pur sang en regisseur Simon McQuoid heeft ervoor gezorgd dat het een werkelijk spektakel is geworden. Hoewel het verhaal misschien niet bijster origineel is te noemen, is de vecht-choreografie goed uitgewerkt. Ook is de film aardig trouw aan de videogame franchise en vliegen de bloedspetters en de fatalities je om de oren en kent het ook allemaal de nodige en luchtige humor.

NOT SO FLAWLESS VICTORY!

Wat deze Mortal Kombat-film goed doet, is dat het voor elk gevecht een goede setting heeft weten neer te zetten en dat het een goede spanning op weet te bouwen naar het einde. Het laatste gevecht in de film, waarin Sub-Zero en Scorpion in een ijzige kooi opnieuw tegen elkaar vechten is indrukwekkend opgezet en is met recht de belangrijkste gebeurtenis in de hele film. Hoewel de personages niet echt veel diepgang kennen, en er veel details achterwege worden gelaten, moet ik zeggen dat ik veel plezier heb beleefd aan Mortal Kombat en dat mijn lage verwachting van de film toch enigszins is overtroffen. De film heeft een open einde, wat de mogelijkheid geeft voor een vervolg. De kans is dan ook erg groot dat deze zal verschijnen en ik hoop dan ook echt dat we meer iconische Mortal Kombat personages mogen zien.

Mortal Kombat  is een spectaculaire en gewelddadige actiefilm die erg vermakelijk is te noemen, maar qua verhaalvertelling niet echt diepgaand is. Het geeft een redelijk goede weergave van de videogame franchise en kent veel knipogen naar de games. Het is jammer dat er een aantal iconische personages missen, maar desalniettemin is het een feest voor een ieder die Mortal Kombat een warm hart toedraagt