Gator Claw Wired PS4 controller | Gameaccessoires
Gameaccessoires / Vrijdag - 29 Jan 2016     A+ | a-

Om de zoveel tijd krijgen we ook leuke speeltjes binnen op de redactie. Deze keer kregen wij de Gator Claw controller voor de Playstation 4 binnen. Een budget controller voor de Sony console die flink wat trekjes wegheeft van de Xbox One controller. Rowdy onderhevigde deze aan een stevige test.

Laat ik eerlijk zijn, ik ben een multiplatform gamer en speel graag op diverse consoles. Waar ik op dit moment de line-up van de Playstation het beste vindt, moet ik toegeven dat ik de functionaliteiten en de controller van de Xbox One toch zeker beter vindt. De Playstation controller is voor mijn handen toch net iets te iel, en de analoge sticks zitten voor shooters niet zo fijn als bij de console van Microsoft. Gelukkig zijn daar hardware bedrijven die klonen maken van controllers die misschien net wat fijner spelen. Op het eerste oog voelt de Gator Claw controller ook ongelooflijk lekker aan, maar daarmee is dan ook alles gezegd.

Heerlijk in de hand liggend

De Gator Claw PS4 controller oogt en voelt als een wat kleinere Xbox controller. De linkse analoge stick zit ook op precies dezelfde plaats en voelt daardoor ook vertrouwder aan tijdens het spelen van games als Black Ops III en Star Wars Battlefront. Het ding ligt lekker in de hand en zweet niet zo snel uit je klauwen als je in hevige battles zit. De analoge sticks zijn zacht, anti-slip en voelen lekker aan op je duimen. De diverse knoppen aan de rechterkant van de controller kennen geen symbolen maar alleen puntjes. Misschien wat lastig als er een tutorial plaats vindt in een nieuwe game, maar menig gamer kent de knoppen klakkeloos uit zijn kop. Tot zover niets bijzonders en voor de ergonomie van de controller niets anders dan lof.

De missende factoren

Op de Gator Claw zie je ook de touchpad, zoals op de Playstation 4 controller, maar deze heeft niet de functionaliteiten van een touchpad omdat deze ook gewoonweg niet aanwezig is. Wel kun je deze indrukken voor functies voor bepaalde games. Kijken we verder naar de controller, dan merken we op dat de aansluiting voor een headset mist. Je zal dus een externe koptelefoon of draadloze headset nodig hebben als je kiest voor deze controller.

Wat nou support?

Ondanks het gemis van deze twee functionaliteiten die we wel kunnen vinden op een originele PS controller komen we aan bij het grootste probleem van de Gator Claw. De controller komt dus van een third-party hardware maker en blijkbaar heeft het bedrijf geen licentie gekregen van Sony om de controller voor de PS4 uit te brengen. In de eerste instantie als je de controller aansluit is er niks aan de hand, maar in de PS4 zit bepaalde firmware die ervoor zorgt dat dit soort hardware na 10-minuten losgekoppeld wordt van de console. Hierdoor moet je dus om de 10 minuten de USB plug uit de console halen en er weer insteken. Niet echt handig als je in een potje Kill Confirmed zit, tijdens Black Ops. In de doos van de controller zit een briefje waarin staat dat je bij dit probleem nieuwe firmware via de website kunt downloaden. Oke, tof… Maar laat het nu zo zijn dat de website totaal niet bestaat en je dit euvel dus niet zo snel op kunt lossen.

Na het speuren op de interwebz, via diverse louche sites, komen we twee firmware versies tegen, waarvan een het niet doet en de ander gelukkig wel. Door de controller aan te sluiten op je PC wordt je begeleid door de installatie van deze firmware. Na het voltooien hiervan is het dus zaak om te testen dat dit de boel gered heeft. En ja hoor, de controller blijft ook na die gevreesde 10 minuten zijn connectie houden met de console. Dat wordt lekker doorspelen dus? Nou, laat dat lekker maar weg!

De deadzone verneukt!

Waar ik de Gator Claw bij het eerste gebruik een heerlijke controller vond, en waar de rechteranaloge stick soepel functioneerde, is dit na de firmware update totaal veranderd. Tijdens het spelen van een multiplayer potje Black Ops III kwam ik erachter dat de deadzone van de rechter stick totaal naar de knoppen is geholpen. Een beetje secuur richten zit er dus niet meer bij, en de nut van deze controller is dan ook totaal weg. Oke, misschien voor potjes FIFA of een leuke action adventure game zou dit dan nog geschikt zijn, maar naar mijn mening moet een controller allround goed zijn. Dat is bij de Gator Claw dus totaal niet van toepassing, en tijdens het spelen frustreerde ik mij enorm kapot dat ik gewoon geen enkele vijand fatsoenlijk kon raken tijdens een potje knallen.

Hieronder zie je een Amerikaanse kiddy de controller voor je uitpakken:

Ondanks dat deze controller ongelooflijk lekker in de hand ligt, de Xbox layout kent en de analoge sticks op precies de goeie plek zit is het intern een gedrocht van een controller. De niet werkende firmware, het gebrek aan een officiele support site en de verneukende deadzone na de firmware update zorgen ervoor dat je een nare smaak in je smoelwerk krijgt. Ondanks dat deze PS4 controller maar 45 euro kost bij diverse gameshops, ligt ie aanlokkelijk naar te loeren. Geef liever een twintig euro meer uit aan een Hori PS4 controller of juist een officiele PS4 controller en je bespaart jezelf een hele hoop gevloek. Geen aanrader dus!