RETURNAL | REVIEW
Reviews / Vrijdag - 7 Mei 2021     A+ | a-

Ondanks dat de nieuwe generatie consoles alweer dik een half jaar verkrijgbaar zijn (of ja, verkrijgbaar…), valt het qua exclusieve titels nog behoorlijk tegen. Toch werd er enige tijd geleden een interessante PlayStation 5 exclusive aangekondigd onder de naam Returnal. De eerste beelden zagen er erg interessant uit, maar het is lange tijd onduidelijk geweest wat voor game het zou worden. Ontwikkelaar Housemarque, kennen we vooral van games als Resogun, Dead Nation en Super Stardust HD. Met het uitkomen van Returnal slaat de studio qua genre een geheel nieuwe weg in, maar of het werkelijk leuk is om te spelen lees je hieronder!

Om gelijk met de deur in huis te vallen: Returnal is een spel welke veel roguelike gameplay elementen bezit. Wie bekend is met het genre weet dan ook dat dit pittige gameplay oplevert en dat je onnoemelijk vaak dood zult gaan. Iedere keer als je opnieuw spawned zal de wereld dan ook veranderen. Returnal maakt erg goed gebruik van deze elementen en weet het perfect te verweven in het bijzondere verhaal van de game. Als je de game voor het eerst opstart weet je dan ook weinig van de gebeurtenissen in Returnal, maar naarmate je steeds opnieuw dood gaat vallen de diverse puzzelstukjes van het verhaal al snel in elkaar. Returnal is dan ook een grote ontdekkingsreis welke je zeker niet vervelend gaat vinden.

Edge of Groundhog Day

In Returnal nemen we de rol aan van Selene, een vrouwelijke ruimtepiloot welke een vreemd signaal heeft opgevangen van de mysterieuze planeet Atropos. Zo nieuwsgierig als ze is reageert ze hier gelijk op, stapt ze in haar ruimteschip en baant zichzelf een weg naar de planeet. Helaas loopt de reis niet erg soepel en stort ze neer op deze bijzondere planeet. Al snel komt Selene erachter dat er een soort timeloop heerst op de planeet, iets wat je kunt vergelijken met de films “Edge of Tomorrow” en “Groundhog Day”. Iedere keer als Selene het leven laat zal ze opnieuw spawnen bij haar ruimteschip en herbeleeft ze opnieuw de nare crash op de planeet. Returnal kent dan ook geen save-functie, en als je onverhoopt tijdens een speelsessie je PlayStation 5 uitgooit, zal je dan ook je progressie verliezen.

Naarmate de game vordert en je steeds opnieuw dood gaat, leer je meer over het waanzinnig toffe en interessante verhaal van Returnal. De game speelt daarnaast ontzettend vlot en kent genoeg actievolle momenten die je op het puntje van stoel weten te houden. Zo neem je het op tegen een horde buitenaardse monsters en dit zorgt voor de nodige uitdaging. In de game vindt je een aardig arsenaal aan wapens, met elk hun eigen speciale abilities, en deze kun je goed gebruiken tegen de monsterlijke gedrochten die je op je pad tegenkomt. De gevechten in Returnal zijn best spectaculair te noemen, en spatten letterlijk van je scherm af. In feite ben je alleen maar aan het schieten op de buitenaardse monsters, maar naarmate de game vordert komen er ook meer en sterkere vijanden tegelijkertijd op je af en wordt het dus ook een stuk moeilijker. Hoewel de mechanics allemaal erg goed werken, kan het zo nu en dan ook een grote chaos op je scherm worden omdat het gewoon te druk is. Door vijandelijk aanvallen te ontwijken, door te dashen of er overheen te springen, kun je de schade beperken maar later in de game wordt het een behoorlijk zware klus om te overleven. Daarnaast moet je jezelf voorbereiden op het feit dat je erg vaak dood zal gaan!

Als je trouwens dood gaat dan reset de game je wapens en resources die je hebt gevonden en begin je weer helemaal van voor af aan met het handwapen waarmee je de game begint. Je kan doorheen Returnal ook permanente voorwerpen vinden. Als je dus sterft heb je deze voor altijd tot je beschikking. Zo kun je een zwaard vinden, waarmee je mêlee aanvallen kunt uitvoeren maar ook bepaalde beplantingen kan stuk slaan, zodat je dat item dat je daarvoor nooit kon opnemen nu kan verzamelen. Ook speel je in de loop van de game een aantal permanente shortcuts vrij, waardoor je dus makkelijker je avontuur kunt hervatten, als je het loodje hebt gelegd. Het klinkt pittig, het is ook pittig maar je wordt in Returnal gelukkig niet zomaar aan je lot over gelaten en het levert gelukkig geen Dark Souls-achtige taferelen op.

Metertjes enzo…

In het begin van de game vind je al snel je standaard handwapen, een tof pistool welke aardig wat damage doet. Returnal kent daarnaast ook een aantal andere klasse wapens zoals een shotgun, assault rifle en een soort light machine gun, welke elk een eigen futuristisch design kent. Als je wat verder in de game komt, zal je een aantal krachtige en maffe wapens tegenkomen. Elk wapen heeft ook een alternatieve stand en één of meerdere verschillende speciale abilities. Zo kan je met bepaalde wapens elektrische schokken of juist raketten afvuren en zo zijn er een hele hoop varianten aan speciale vaardigheden die wapens kunnen hebben. Wat dat zijn zal je zelf uit moeten vogelen.

Je wapen skill wordt ook bepaald door je bekwaamheidsniveau en hoe hoger deze is, des te krachtiger je gevonden wapens zullen zijn. Dit resulteert ook dat bepaalde wapens over meerdere specialiteiten beschikken. Het bekwaamheidsniveau stijgt door vijanden te killen en verschillende collectibles die op de planeet verstopt zijn te ontdekken. Wapens hebben ook nog eens onbeperkt ammunitie, maar kennen wel een meter die leegloopt als je te snel of te vaak met je wapen schiet. Als de meter leeg is zal deze op moeten laden voordat je weer gebruik kunt maken van het wapen. Door getimed te herladen kun je sneller doorknallen, maar druk je te vroeg of te laat dan zal je een aantal seconden zonder kogels zitten. Iets waar je niet echt op zit te wachten in het heetst van de strijd…

Artefacts, Obolites en andere zaken

De planeet Atropos is gevuld met collectibles en zo kun je diverse logs, artefacts en parasites vinden die je meer info geven of juist speciale vaardigheden. Artefacts kunnen aangekocht worden met Obolites, wat de munteenheid in Returnal is. Op bepaalde plaatsen vind je buitenaardse machines waarmee je deze artefacts kan kopen. Artefacts kun je gebruiken om bijvoorbeeld de alternatieve vuurstand van je wapens te upgraden. Parasites zijn ook bijzondere dingen die je kunt verzamelen. Deze levende organismen beschikken over een positieve invloed op Selene, maar kunnen ook een negatieve invloed hebben die hier tegenover staat. Hoewel je dus bepaalde buffs kunt krijgen van deze beestjes, neem je ook bepaalde risico’s. Zo kan de ene parasite ervoor zorgen dat je meer health krijgt, maar daarnaast een defect aan je wapen of ruimtepak geeft waardoor je bijvoorbeeld minder damage kunt doen.

In de gevaarlijke wereld van Returnal vind je een flink aantal poorten en lootboxes die je kunt openen. Voor sommige van deze dingen heb je een sleutel nodig om te openen, die je kunt vinden in het gebied waar je op dat moment rond loopt. Niet alles is zonder gevaar in de game, want zo zijn er ook lootboxes die kwaadaardig zijn net als bepaalde voorwerpen die je kunt vinden (zoals de eerder besproken parasites). Als je deze kisten opent kunnen er dus ook risico’s aanzitten. Zo kun je bij sommige schade oplopen en bij andere zal je tijdelijke defect te verduren krijgen. Op de planeet Atropos kun je ook mysterieuze buitenaardse machines vinden die niet alleen artefacts aanmaken, maar ook voor andere dingen te gebruiken zijn. Aan jou de taak om te ontdekken welke machine wat doet. Hoe meer je de machines je ontdekt en gebruikt des te meer info je hierover verzamelt, net zoals bij de vele andere geheimzinnige verborgen zaken die je kunt vinden in Returnal.

DualSense all the way!

Zoals het een exclusive betaamt maakt Returnal ook gebruik van de functies van de DualSense controller, en dit werkt uitermate goed en zorgt voor de nodige immersie in de game. De Adaptic Triggers voelen in deze game erg fijn aan, en als je de L2 lichtjes indrukt richt je je wapen en zal je op de normale manier aanvallen. Als je de L2 doordrukt activeer je de alternatieve stand van een wapen. Dankzij de Haptic Feedback van de controller voel je ook elke slag of stoot van je wapens, maar ook van de aanvallen van de monsterlijke vijanden die je tegenkomt.

Als je op zoek bent naar een next-gen titel, dan zit je bij Returnal zeker goed. De game ziet er ongelooflijk vet uit en kent een grimmige mysterieuze sfeer welke de game naar een hoger niveau weet te brengen. De game nodigt uit om te verkennen, maar het prachtige visuele aspect van de game nodigt je uit om eens goed de spelwereld te bekijken en te genieten van de geweldige en grimmige omgevingen. Aan alle kanten zie je mooie kleine details en de buitenaarde flora en fauna is dan ook prachtig gemaakt. Daarnaast is het leveldesign ook erg gevarieerd en Atropos kent een dan ook een diversiteit aan mooie gebieden. Zo breng je een bezoek aan een bosachtig gebied, grotten en zelfs een aantal soort mars-achtig gebied. Het geluid in Returnal is van fenomenale kwaliteit en de geweren en aliens klinken ontzettend goed. De 3D audio die de game game kent versterkt de griezelige sfeer in Returnal enorm.

Kleine smetjes met grote impact

Hoewel Returnal een ontzettend toffe en vooral mooie game is geworden, kent het wel de nodige bugs die stiekem een beetje afbreuk doen aan de ervaring. Het grootste probleem is dat de game zo nu en dan crasht naar het PlayStation 5 dashboard en een foutmelding geeft, waardoor je de game opnieuw op mag starten en dus weer vanaf je ruimteschip mag beginnen. Hier en daar heeft de game ook wat kleine grafische glitches en is de collision detection niet altijd even consequent.

Hoewel de roguelike gameplay van Returnal niet voor iedereen is weg gelegd, is het wel een schoolvoorbeeld van hoe een exclusive moet zijn voor een nieuw platform. De game speelt ontzettend lekker weg, het verhaal is van een hoog niveau en de graphics spatten van je scherm af. Returnal is zeker geen makkelijke game, maar Dark Souls-achtige taferelen worden het gelukkig niet. Desondanks ben ik zeer onder de indruk van Returnal en kan ik je met een gerust hart vertellen dat dit een van de beste titels is die je op dit moment op de PlayStation 5 kunt spelen!