RATCHET & CLANK: RIFT APART | REVIEW
Reviews / Dinsdag - 8 Jun 2021     A+ | a-

Ratchet and Clank is een serie die hoog in het vaandel staat bij veel PlayStation fans. Hoewel de gameplay niet echt heel veel veranderd is de afgelopen jaren, weet Insomniac Games wel elke keer een stabiele en toffe ervaring neer te zetten. Het heeft ondertussen weer vijf jaar mogen duren dat we een nieuw deel in de serie mochten verwelkomen, maar met Rift Apart levert de ontwikkelaar opnieuw een vette game af met aangrijpende schietpartijen en een vertederend Pixar-achtig verhaal dat je tot het einde zal doen grijnzen.

Degenen die genoten hebben van de 2016-remake op PlayStation 4 zullen Rift Apart ongetwijfeld tof vinden, waarbij Insomniac Games opnieuw de gevestigde gameplaybasis uitbreidt in plaats van ingrijpende wijzigingen aan te brengen in de welbekende gameplay. Ratchet & Clank: Rift Apart kent wel weer een paar toffe nieuwe toevoegingen, zoals de introductie van pocket-universums en portal-jumping, maar de kern van de gameplay blijft ongewijzigd. Opnieuw mogen we op avontuur waarin we mogen schieten op vijanden, boutjes en moertjes mogen verzamelen en waar we overladen worden door absurd over-the-top wapens.

Hoewel het in mijn intro klinkt of dat Rift Apart een klakkeloze herhaalklus is van eerdere Ratchet & Clank-games, is dit zeker niet zo. De nieuwe game is wellicht de beste showcase voor de PlayStation 5 tot nu toe, want de game kent verbluffende next-gen visuals, maakt gebruik van de unieke features die de DualSense controller kent en kent ook eens uitzonderlijk snelle laadtijden dankzij de SSD die in de PS5 zit. Als je dus op zoek bent naar een echte next-gen-ervaring, dan is Rift Apart de beste PlayStation 5-game die je nu kunt kopen.

I’ll take your brain to another dimension!

Het verhaal in Rift Apart is weliswaar simplistisch en kent veel voorspelbare plotwendingen, maar het weet toch aardig te imponeren en het zal je ongeveer 14 uur kosten om deze te voltooien. In Ratchet & Clank: Rift Apart opent Dr. Nefarious een portaal naar een parallelle dimensie waar hij een betere kans heeft om dat universum te veroveren. Dit levert behoorlijk wat absurde en hilarische taferelen op, maar het is de enorm vermakelijke cast van personages die mij de hele tijd bezig wist te houden. Naast Ratchet neem je ook de rol aan van Rivet, een vrouwelijke Lombax welke leeft in een andere dimensie. Hoewel ze technisch gezien een parallelle versie van Ratchet is, heeft Insomniac ervoor gezorgd dat ze een onderscheidende persoonlijkheid heeft gekregen in plaats van haar een vrouwelijke kloon te maken van Ratchet. Omdat haar dimensie meer onderdrukt wordt dan de dimensie waarin Ratchet leeft, is ze cynischer en minder betrouwbaar, vooral als het om robots gaat. Ondanks haar geharde uiterlijk, is Rivet een erg sympathiek personage geworden.

Dr. Nefarious en zijn nog dubbelganger vormen daarnaast ook een geweldige dubbelact. Ze zijn misschien niet de meest dreigende schurken in gaming, maar ze zorgen wel voor de nodige humor in deze game.

Het kan me geen moer schelen, je kunt hier lekker bouten!

Als grote fan van de Ratchet and Clank-serie was ik opgelucht om te zien dat Insomniac de combat uit de eerdere games in grote lijnen intact heeft gelaten. Je begint je avontuur met slechts een moersleutel en een eenvoudige plasmaschieter. Gedurende het spel kun je moertjes en bouten verdienen door vijanden te verslaan, en deze kun je weer gebruiken om een groot arsenaal aan wapens te ontgrendelen, met elk hun eigen vaardigheden.

De variatie in wapens is weer enorm groot, zo is daar de Topiary Sprinkler die vijanden afremt door ze met onkruid te bedekken, tot de ultrakrachtige Negatron Collider die een verpulverende energiestraal afvuurt. Alle wapens die je in Rift Apart kunt ontgrendelen zijn stuk voor stuk een genot om te gebruiken.

De gevechten in Rift Apart zijn ouderwets hectisch, waarbij je vaak golven aan vijanden moet zien te verslaan en waar munitie over het algemeen schaars is. Gelukkig word je aangemoedigd om je volledige arsenaal aan wapens te gebruiken in plaats van alleen te vertrouwen op een enkele blaster. Elk wapen heeft dan ook zijn eigen voor- en nadelen, zo heb je granaten die ideaal zijn om geclusterde hordes in een keer uit te roeien tot een sci-fi sniperrifle welke handig is om met de met jetpack uitgeruste grunts uit de lucht te knallen.

Immersieve ervaring

Met Rift Apart heeft Insomniac Games ook meer immersie weten toe te voegen, dankzij de unieke DualSense-feedback. Elk wapen die je gebruikt in de game voelt anders aan en dit zorgt voor een geweldige spelbeleving. Dankzij de adaptive-triggers kun je ook gebruik maken van secundaire aanvallen van bepaalde wapens. Door licht de rechtertrigger in te drukken kun je bijvoorbeeld met de shotgun-achtige Enforcer slechts uit één loop schieten om zo munitie te sparen. Haal je de trigger echter helemaal naar beneden dan schiet je uit beide lopen wat weer zorgt voor meer explosieve schade. Sommige van deze secundaire functies zijn niet altijd even effectief, maar het zorgt er wel voor dat je meer ondergedompeld wordt in de toffe actie die Rift Apart kent.

De AI van de vijand is ook aardig verbeterd wat zorgt voor dynamische momenten tijdens de gevechten. Vijanden reageren dus ook echt op dingen die er gebeuren op het slagveld, zo zullen ze juichen als ze je raken met een plasma-ontploffing, achterover vallen als je ze met je moersleutel een klap geeft en zelfs het naam van je wapen schreeuwen als je deze uit je holster trekt. Het zorgt voor een bijzondere spelervaring en hierdoor lijkt het net of je een interactieve animatiefilm aan het spelen bent.

Wat trouwens ook nieuw is in Rift Apart is de Phantom Dash-vaardigheid, waarmee je veel mobieler bent tijdens de vele en hectische gevechten. Dankzij deze vaardigheid kun je gemakkelijk ​​inkomend projectielen ontwijken, maar deze kun je ook gebruiken om voorbij bepaalde stukken in het spel te komen. Geen baanbrekende toevoeging, maar het maakt de gameplay wel een stuk dynamischer.

Recycling

Hoewel ik over het algemeen erg te spreken ben over Ratchet & Clank: Rift Apart, is de tweede helft van het spel niet zo leuk als de eerste. De game kent namelijk een aantal gerecyclede eindbaasgevechten en je zal aardig moeten backtracken naar een aantal eerder bezochte planeten. Daarnaast wordt het proces van het upgraden van wapens op het einde ook een aardig karwei. Tijdens dit avontuur vindt je Raritanium en deze kun je uitgeven om verschillende buffs vrij te spelen bij je wapens. Dit gebeurt via een welbekende skilltree en er worden veel kleine upgrades aangeboden, waardoor het een beetje een worsteling is om je wapens hun maximale potentieel te laten bereiken.

Hoewel de shootouts van de bovenste plank zijn, zou Rift Apart snel repetitief aanvoelen als het alleen maar op gevechten gebouwd zou zijn. Gelukkig heeft Insomniac Games een aantal extra gameplay-elementen toegevoegd om de game fris en boeiend genoeg te houden. Ratchet & Clank is in zijn essentie een platformgame, en biedt een breed scala aan filmische escapades waarbij timing de sleutel is. Ratchet en Rivet zullen dan ook vaak via een metalen rail naar beneden sliden, over muren rennen en over kloven slingeren om op hun bestemming te komen. Dit gebeurt trouwens allemaal ontzettend soepel en het ziet er ook nog eens spectaculair uit omdat het allemaal op een naadloze en adembenemende manier naar het beeld wordt vertaald.

Afwisseling

Naast de nodige platformactie kent de game ook een aantal Clank-gerichte puzzels en zijn er ook een aantal virusvernietigende minigames te vinden die wat vermakelijke variatie aan de gameplay toe weet te voegen. Beide minigames zijn best leuk te noemen, maar worden een beetje spaarzaam gebruikt.

Verder beschikt Rift Apart ook over een uitstekende Photo-modus, kent de game uitdagende arenagevechten en zijn er verschillende verzamelobjecten te vinden waarmee je leuke optionele ‘cheats’ mee vrij kunt spelen. Daarnaast speel je de Challenge-modus vrij als je de game hebt uitgespeeld, wat eigenlijk gewoonweg de New Game+ optie is. Hiermee kun je je wapens overdragen naar een nieuwe save om een nieuwe playthrough nog leuker (en makkelijker) te maken.

Pixar all the way!

Ratchet & Clank: Rift Apart ziet er waanzinnig goed uit en je waant jezelf in een soort Pixar-film. Grafisch is de game dan ook echt top-notch en dit komt door de kracht die de PS5 huisvest. De game kent dan ook naadloze overgangen tussen tussenfilmpjes en de spectaculaire in-game actie. In de Fidelity-modus profiteert de game van een superscherpe 4K-resolutie, terwijl de raytracing- ondersteuning het lichaam van Clank en de torenhoge, metalen structuren laat schitteren met oogverblindende details en reflecties. Rift Apart is bij verreweg een van de mooiste games die ik tot nu toe heb mogen spelen op een console.

Naast de Fidelity-modus heb je ook de mogelijkheid om de ​​Performance-modus te selecteren, die de framesnelheid verhoogt van 30 fps naar 60 fps wat zorgt voor een vloeiendere beleving, maar dit gaat ten koste van de grafische kwaliteit. Ik geef persoonlijk de voorkeur aan de Fidelity-modus, maar het is nog steeds geweldig om een keuze te hebben hoe je een game wilt spelen.

Ratchet and Clank: Rift Apart is misschien wel het allerbeste deel in de serie tot nu toe, waarbij de kerngameplay zich nog steeds vasthoudt aan het origineel, maar is versterkt met toevoegingen zoals de Phantom Dash-beweging en portal-hoppen. De game maakt daarnaast ook erg goed gebruik van de hardware van de PS5 en kent dan ook verbluffend scherpe 4K ray tracing-graphics die prachtige details laten zien. Dan is er nog het gebruik van de DualSense-features, wat er voor zorgt dat je nog meer wordt ondergedompeld in deze geweldige spelervaring.

Hoewel op het eerste oog het verhaal een beetje simplistisch overkomt, ontvouwd dit zichzelf in een heel bijzonder avontuur. Het wordt op een charmante Pixar-achtige manier verteld en zal hoogstwaarschijnlijk de meeste indruk op je maken. Rift Apart is ongetwijfeld een van de beste PS5-games die je op dit moment kunt gaan spelen, dus ren naar de winkel en koop die game!