GHOSTS ‘N GOBLINS RESURRECTION | REVIEW
Reviews / Maandag - 7 Jun 2021     A+ | a-

Als we terugkijken op de eerste gouden eeuw van gamen, zijn er een aantal games die een flinke stempel achter hebben gelaten in de industrie en waarvan we nog flink wat elementen van terug zien komen in hedendaagse games. Een van deze games is Ghosts ’n Goblins uit 1985, welke in zijn tijd een donkere en verwrongen game was die ook nog eens aartsmoeilijk was. Capcom is de afgelopen jaren bezig geweest om oude games nieuw leven in te blazen, en dit hebben ze nu ook gedaan met Ghost ’n Goblins door een remake uit te brengen van deze klassieker.

Als we de originele Ghost ’n Goblins moeten vergelijken met hedendaagse games, was het de Dark Souls van zijn tijd. De game zag er wellicht een beetje kiddy uit, maar kende een behoorlijk donkere toon en was ook nog eens rete moeilijk. Net als in het origineel neem je in deze remake de rol aan van Arthur, een dappere ridder die zich een weg probeert te banen door het afschuwelijke Demonenrijk om zijn prinses te redden van de kwaadaardige Demon Lord.

Walvis met eetstoornis

Het Demonenrijk kent flink wat uitdaging en wordt bevolkt door een diversiteit aan vijanden zoals zombies, vampieren en demonen. Het verhaal wordt verteld als een sprookjesboek, en hoewel de game er hierdoor op het eerste oog nog best schattig uitziet, is deze remake nog steeds erg moeilijk te noemen. Ghost ’n Goblins Resurrection is een 2D platformgame waarin je het opneemt tegen hordes vijanden. Deze remake blijft behoorlijk trouw aan het origineel en dat is ook wel te merken aan de authentieke stijve besturing. Sir Arthur beweegt zich namelijk nog steeds voort met de gratie van een walvis die een eetstoornis heeft. Elke keer als Arthur geraakt wordt door een vijand verliest hij een stuk van zijn harnas totdat hij alleen nog maar in zijn boxershort rond huppelt. Gelukkig kan Arthur tijdens zijn avontuur diverse projectielen werpen naar je vijanden, maar dit kan alleen in hoeken van 90 graden.

Oneerlijk!

Hoewel dit zorgt voor de nodige authentieke uitdaging, voelt dit alles wel erg onhandig en verouderd aan waardoor je onnodig het loodje zal leggen in deze game. Daarnaast valt de gameplay nogal snel in de herhaling waardoor de game op den duur saai aan kan gaan voelen. De game kent dan ook veel oneerlijke momenten die op den duur ook zeker gaan frustreren. Zo zal je ineens sterven omdat de vloer ineens onverwachts onder je voeten terugtrekt, platforms die op onvoorspelbare manieren bewegen waardoor je in een afgrond springt, vijanden die je vanuit de achtergrond belagen en nog veel meer frustrerende momenten die je een nieuwe controller en/of TV kunnen gaan kosten.

Welkome toevoegingen

Ghost ’n Goblins kent vier moeilijkheidsgraden om uit te kiezen, waarvan de makkelijkste ook wel erg makkelijk is en je gelijk weer respawnt op het punt waar je dood bent gegaan. Hier valt al gelijk op dat de game een aantal vervelende platformelementen kent waardoor je alsnog best vaak zal sterven. De moeilijkste graad is daarentegen helemaal niet te doen en kan je ook maar twee keer geraakt worden. Om de boel een beetje te verzachten heeft Capcom een co-op modus verwerkt in deze remake, waarmee je lokaal met vriend de game kunt spelen. Dit is op zich een leuke toevoeging en het weet de game iets leuker te maken, maar alsnog blijft het een pittig spelletje. Ook nieuw in deze remake is dat je spreuken kunt ontgrendelen nadat je een aantal verzamelobjecten hebt gevonden, welke het tij in jouw voordeel kunnen keren als je ze strategisch gebruikt. Deze toevoegingen zijn misschien wel niet trouw aan het origineel, maar het zijn welkome nieuwe toevoegingen.

Houterige presentatie

Als het op graphics en geluid aankomt, ziet Ghosts ‘n Goblins Resurrection er goed uit en de soundtrack klinkt bekend maar is ietwat moderner gemaakt. De game kent een soort tekenfilmachtig stijltje en oogt best charmant, maar de animaties zijn behoorlijk houterig te noemen en het lijkt net of je een ouderwetse browsergame aan het spelen bent. Ghost ’n Goblins Resurrection maakt gebruik van de Resident Evil Engine, maar dat is niet echt te merken aan de game. Wellicht waren mijn verwachtingen iets te hoog, want ik had gehoopt op soepele animaties en dat de besturing iets meer hedendaags zou zijn. Helaas is dit allemaal niet het geval en dat is best jammer te noemen. Puristen zullen dit zeker niet erg vinden, maar de huidige generatie gamers zullen deze game niet echt weten te waarderen.

De originele Ghosts ‘n Goblins is een echte klassieker die de tand des tijds goed heeft weten te doorstaan. Helaas kan ik niet hetzelfde zeggen over deze “Resurrection”, omdat er gameplay technisch gewoonweg te weinig is gebeurd om deze arcadeklassieker naar een moderne tijd te brengen.