WipEout Omega Collection | REVIEW
Reviews / Zaterdag - 10 Jun 2017     A+ | a-

Dit decennium zal de geschiedenisboeken ingaan als het decennium van de remasters. Elke drol die in de vergetelheid was geraakt, lijkt af te worden gestoft en opnieuw uit te worden gegeven in glanzend full-HD, 4K als het even kan. Daarmee wil ik niet insinueren dat WipEout een drol is, integendeel. Er is ook niets mis met het remasteren van oude pareltjes, maar er wordt de laatste jaren wel erg overdreven. En in de toekomst, over een jaar of vijf, krijgen we een remaster van de remaster van WipEout, in native 88K op onze oprolbare TV’s met een doorsnede van vier meter.

Ik zal eerlijk zijn. Ik ben zo’n purist die geen trailers checkt, als ik een game interessant vind lees ik er zelfs geen letter over. WipEout is een stukje van mijn jeugd, ik wilde dit nieuwe deel hebben. Nu was ik direct bij het opstarten van de game toch een beetje teleurgesteld. 2048, HD & Fury waren de opties. Exact zoals ik ze op de Vita (ik ben één van de twaalf Vitabezitters) en op de PS3 heb gespeeld. Dan zal ik weer eerlijk zijn, na een minuut maakte dat me al geen reet meer uit.

Oud ijzer goud

Natuurlijk had ik gehoord dat het een remaster was, maar ik had wel gehoopt dat van alle voorgaande campaigns, tot aan het origineel op de PS1 een mengelmoes hadden gemaakt. Dat van het oude materiaal iets nieuws tot stand was gekomen. Maar toen ik eenmaal ging racen, vond ik het helemaal niet erg meer dat ik het allemaal al had gezien.

2048 op mijn Vita-schermpje. Zag er bijzonder mooi uit hoor, prima game. Maar voor WipEout 2048 was het scherm gewoon te klein, de controls net niet lekker. Om dat nu op een grote TV te spelen, doet die game zó veel meer recht aan. Ineens zie je bochten en boosts aankomen, het voelt oprecht bijna alsof ik daarmee nieuwe content aan het spelen ben.

<3

HD & Fury heb ik grijs gespeeld op de PS3, maar dat is dus ook niet erg. HD is de meest pure race-ervaring van de drie, de andere twee richting zich tussen de races door ook wat meer op het hak- en sloopwerk met uitgebreidere modi. Blijkbaar was het voor mij lang genoeg geleden om het de Omega Collection helemaal waard te maken.

De remaster is uitstekend gedaan. De race-ervaring is vloeiender dan ooit, maar de oude ‘feel’ is geen onrecht aangedaan. 2048 en HD/Fury hebben hun originele racestructuur en schip-indeling behouden, waar je geleidelijk nieuwe content vrij kunt spelen op basis van je prestaties en in het geval van HD/Fury je loyaliteit aan een bepaald team.

Had er een volledig nieuwe game uit moeten worden gebracht?

Nee. De content uit de oude games, staat garant voor een uitstekende game van deze tijd. Wel hoop ik dat er nieuwe content uitgebracht gaat worden. Er is op dit moment echter geen season pass te koop, dus óf Sony nieuwe content naar de Omega Collection gaat brengen óf over een paar jaar met een volkomen nieuwe WipEout game op de proppen komt, is nog maar de vraag.

Niet alleen met jezelf spelen

Online werkt de game goed. Bepaalde systemen reageren iets trager dan in single player, zo zit er iets vertraging tussen over een weapon-pad vliegen en daadwerkelijk je wapen krijgen, en in het begin van de race kan je nog door je tegenstanders heen rijden. Dat laatste is vermoedelijk gedaan om een soepele start voor alle spelers te garanderen en te zorgen dat er geen eikels op de eerste startrij overdwars gaan staan om te trollen. Ik wil op persoonlijke titel graag even vermelden dat ik in mijn online testpotjes mijn tegenstanders vernederd heb.

Deze game heeft daarnaast ook nog splitscreen, een groot en uniek goed in deze tijd. Ik kan me niet herinneren dat ik op de PS4 een racegame heb gespeeld tegen de maat die naast me op de bank zit, maar wat is er nu leuker dan iemand letterlijk in zijn gezicht wrijven dat je constant aan het winnen bent?

Toppertje

Grafisch is de Omega Collection van een eenzaam hoog niveau. Het behoort echt tot de visuele toppers van deze tijd. Je ziet nergens een verdwaalde pixel, alles is tot in de kleinste details afgewerkt. In de goede oude tijd was het nog wel eens onduidelijk waar je heen moest, nu is het veel beter in te schatten. Betekent niet dat je jezelf niet aan gort rijdt in de bochten overigens, ik praat uit ervaring.

De soundtrack is gevarieerd en verveelt niet, echter is het niet van hetzelfde niveau als in de vorige WipEout-games. Persoonlijk vind ik het een fijne soundtrack, maar ik hoor daar van anderen verschillende meningen over. In de Omega Collection is de soundtrack dus een opiniedingetje, terwijl bij de vorige WipEouts eigenlijk iedereen het er over eens was dat de soundtrack een unaniem belachelijk groot succes was.

Is er nou niets echt aan te merken op die game dan? Er is geen support voor virtual reality. Is dat een nadeel? Dat ligt er echt aan wat voor intense ervaring je wilt. Ik kan me voorstellen dat op de lagere snelheden WipEout best tof is in VR, maar als je harder gaat kots je volgens mij de hele kamer onder. De race-ervaring is op de TV al vrij intens, zeker in de befaamde zone-mode (je gaat geleidelijk aan steeds harder, en het kleurenpallet en de muziek wordt steeds hysterischer).

Kennelijk is het voor mij als WipEout-fan lang genoeg geleden dat ik de delen heb gespeeld die vertegenwoordigd zijn in de Omega Collection. 2048 was op de Vita sowieso niet zo’n succes door het kleine scherm, dat voelt in deze collectie bijna als nieuwe content. Dat er niets echt nieuws is, is wel jammer, maar hopelijk komt dat in de vorm van DLC alsnog gauw onze kant op. Tot er écht nieuwe content is, kan de Omega Collection op uitstekende wijze de honger stillen. Grafisch is de game fantastisch. De gameplay is aangepast naar onze tijd, met respect voor het origineel. Behalve het gebrek aan nieuwe content en VR-ondersteuning is er eigenlijk niets aan te merken op deze game.

Bron: Flloyd Hansen / StarGamers