Diablo 3: Rise of the Necromancer | DLC
Reviews / Maandag - 10 Jul 2017     A+ | a-

We zijn ondertussen weer vijf jaar verder sinds de lancering van Diablo 3. Een jaartje later kregen we de uitbreiding “Reaper of Souls” en een zwikkie updates welke nieuwe content bracht naar de game. Nu is de tijd zover dat er weer betaalde content is verschenen voor Diablo 3, en dit in de vorm van Rise of the Necromancer. Hierin krijgen we een nieuw speelbaar personage voor onze kiezen, maar rechtvaardigt de Necromancer de vijftien euro die de uitbreiding kost? Rowdy dompelde zichzelf weer onder in de wereld van Sanctuary en geeft je antwoord op de vraag!

De Necromancer is niet echt een nieuw personage, want deze duistere held mochten we al eerder onder de knoppen nemen in Diablo 2. Toch waren er voldoende fans welke graag weer aan de slag wilden gaan met deze heldenklasse, en Blizzard luistert altijd graag naar hun fanbase.

Bloederige explosie van voldoening

Oke, wat krijgen we nu voor die vijftien pleuro’s nou eigenlijk? Nou, eigenlijk alleen maar een nieuw personage. Maar wat voor een! De Necromancer is een personage welke het moet hebben van zaken als Intelligence, Vitality en Critical Hits. Daarbij krijgen we een spectaculaire set aan skills welke hij/zij tot beschikking heeft. Zo kun je de lijken van gevallen tegenstanders laten exploderen op afstand om extra damage te doen, kun je de doden laten herrijzen om voor je te vechten en kun je een Golem oproepen. Het mooie van heel deze skill-set is de chaos welke je op jouw beeldscherm kan toveren, want met een privé leger aan skeletten en ander gespuis welke over het beeldscherm krioelen terwijl je alle vijanden trakteert op bloederige explosies zorgt voor een groot gevoel van voldoening.

Pittige end-game strijd

Tijdens mijn eerste speelsessies met de Necromancer gaat alles vloeiend en vlekkeloos. Ikzelf heb een aardig Paragon level, en de eerste act is dan ook een eitje met het nieuwe personage. Het wordt allemaal een stuk pittiger wanneer je aan de end-game content gaat beginnen, want hier laat de Necromancer zijn ware aard zien. In plaats van makkelijke kills dankzij jouw leger aan monsters moet je meer tactisch gaan denken. Hierdoor moet je jouw skilltree aan gaan passen aan diverse situaties, en aangezien de tegenstanders ook een stukje taaier worden moet je zeker ook denken aan zaken als het verbruik van mana en je levensenergie. De Necromancer geeft in ieder geval weer genoeg herspeelbaarheid om de welbekende campaign te doorkruisen.

Als je dacht dat een nieuw personage alles was, dan heb je het mis. We krijgen nog een aantal exclusieve extraatjes zoals wat cosmetische zaken. Denk hierbij aan nieuwe banners voor je karakters, nieuwe items speciaal voor de Necromancer en twee extra character-slots. Als laatste krijg je in jouw verzamelkistje nog een extra tabblad om waardevolle spullen te bewaren.

Voor de Diablo-liefhebbers is Rise of the Necromancer een echte musthave. We krijgen een nieuwe, goed uitgebalanceerde, held waarmee we opnieuw de game mogen beleven. Het is opvallend te zien dat de game door vele gamers weer opgepakt is dankzij deze nieuwe class. Helaas is het wel zo dat je voor de vijftien euro, die de uitbreiding kost, alleen een nieuw personage krijgt. Wellicht zal de een meer verwachten voor dit bedrag, dan de ander. Vooralsnog is het een goede deal, want de Necromancer is gewoon een vet karakter om te spelen en daarnaast is het een zaligheid om dit karakter te levellen naar grotere hoogte.

Naast de betaalde uitbreiding heeft Blizzard ook nog een nieuwe content-patch beschikbaar gesteld, welke een flink aantal zaken verbeterd en toevoegd. Dit is misschien een kleine pleister op de wond voor het gemis aan nieuwe gebieden en dergelijke, maar de afgelopen jaren heeft Blizzard genoeg gratis shit gegeven in deze game. Het is dan ook verdienstelijk om te zeggen dat je deze uitbreiding met een gerust hart kan aanschaffen!