PARK BEYOND | REVIEW
Reviews / Vrijdag - 23 Jun 2023     A+ | a-

Het is alweer even geleden dat we een pretpark hebben mogen bouwen. Toch zien diverse ontwikkelaars en uitgevers hier nog wel brood in, en terecht. Het blijft namelijk een interessant concept, welke je eindeloos kunt blijven spelen. Ben je in de stemming voor wat klassiek pretpark plezier? Nou, dan is Park Beyond een leuke game die zeker een glimlach op je gezicht zal toveren.

Park Beyond is een van die simulatiegames die zo complex of gestroomlijnd is als je maar wilt, waardoor het perfect geschikt is voor simfans van alle leeftijden, maar ook voor nieuwkomers. Het meest indrukwekkende aspect hiervan is dat de hoofdmodus een campaign is waarin je diverse scenario’s moet zien te doorlopen terwijl je alle ins en outs leert als het gaat om het beheren van je park. Nieuwe elementen worden geleidelijk en spelenderwijs geïntroduceerd terwijl je je parken opbouwt in verschillende omgevingen, en het is heel leuk om te zien hoe alles zich ontrafelt terwijl je in de loop van de tijd meer fantasierijke creaties maakt.

Een ander element dat Park Beyond voor iedereen leuk maakt, is de geweldige cast van personages. Om te beginnen krijg je een excentrieke oude man en een nuchtere oude dame die fungeren als een soort yin en yang van je managementstijl. Ga je bijvoorbeeld een superwinstgevend park bouwen of een park dat tot het uiterste gaat? Waarom niet beide? Je hebt ook een digitale vriend die je aanmoedigt terwijl je speelt en je ontmoet andere personages, zoals een technicus die hard werkt aan het introduceren van veel nieuwe functies voor je attracties en daarnaast een behoorlijk repertoire aan humoristische oneliners heeft. Hoewel het hier vaak mis kan gaan in dit soort games, zorgt deze cast aan personages ervoor om je een gedenkwaardige tijd te bezorgen. Dit is best goed uitgewerkt, en het is ook iets wat je niet vaak ziet in vergelijkbare games.

Over-the-top

Zoals ik al aangaf, is Park Beyond een ervaring die je zo complex of gemakkelijk kunt maken zoals je zelf wilt. Ik merkte dat ik vaak door de menu’s dwaalde en verbaasd was over hoeveel dingen je kunt aanpassen om de ervaring van parkbezoekers werkelijk aan te passen. Zo kun je gewoon van alles in je park plaatsen wat je maar wilt, maar het is handiger om de statistieken in de gaten te houden, om er zo voor te zorgen dat je bezoekers een geweldige tijd beleven. Je kan er een grote chaos van maken, maar persoonlijk geef ik er de voorkeur aan om parken of gebieden te creëren rond een centraal thema en ervoor te zorgen dat ze op de juiste manier worden gedecoreerd. Daarnaast ziet Park Beyond er ongelooflijk goed uit, en ik betrapte me er op om vaak op bezoekers niveau in te zoomen om te genieten van mijn kleurrijke en over-the-top park.

Verbeelding

Een centraal thema van Park Beyond (welke ook in de trailers veelvuldig voorbij kwam) is verbeeldingskracht, en ik moet zeggen dat ze hier niet op bezuinigd hebben. Om te beginnen zijn de attracties zelf heerlijk om gewoon naar te kijken terwijl ze dingen doen waar je in de echte wereld niet mee weg zou kunnen komen. De manier om achtbanen te maken is in vergelijking met andere games in het genre een beetje omslachtig, maar de manieren van aanpassen en fantasy zijn dan weer erg goed uitgevoerd. Een eenvoudige baan is natuurlijk niet spannend, maar het is bijvoorbeeld ook mogelijk om een baan met kanonnen te maken, waarmee je jouw bezoekers de lucht in kunt schieten naar een hoger gelegen baan. Ten slotte geeft het hele impossifify-systeem een flinke boost aan de verbeelding. Hiermee vul je een energiemeter en kun je verdiende punten uitgeven aan het verbeteren van ritten, winkels en personeel. Het is eigenlijk niet echt te beschrijven wat je allemaal kunt doen, maar ik weet zeker dat het zal je verbazen wat je met de implementatie hiervan kan bereiken.

Money Money Money

Een pretpark moet natuurlijk wel geld opbrengen, en zonder monnies staat er straks een gesloten bord voor de ingang van je park. Park Beyond gaat niet al te diep in op details en dit alles hangt niet zozeer af van micromanagement. Zo kun je bijvoorbeeld prijzen in winkels aanpassen, wel of geen entreegeld vragen voor je park en een toiletjuffrouw neer kwakken om geld in te zamelen.

Hoewel Park Beyond niet zozeer om financien draait, heb je dus wel de mogelijkheid om bepaalde zaken aan te passen. Je merkt aan alle kanten dat plezier bij Park Beyond duidelijk op de voorgrond staat, wat ook weer de nodige ontspanning geeft. Leun achterover, bouw stukje bij beetje je pretpark op en geniet van wat je uit de grond hebt gestampt. Je hebt onder andere tal van decoratieve voorwerpen tot je beschikking, maar meer dan dat doen ze niet en hebben dus ook geen impact op de bezoekers.

Undo?

Oké, ik moet bekennen dat ik een sucker ben voor dit soort games, en Park Beyond is dan ook een hele degelijke theme park simulator. Toch kent de game wel een aantal nadelen. Ten eerste kan navigeren erg lastig zijn met de game, en helemaal als je, net als ik, op een console speelt met een controller. Vooral als je specifieke dingen probeert te selecteren of het juiste menu probeert te vinden. Sterker nog, ik heb vaak fouten gemaakt met het ontwerpen van mijn park en ik kon in geen velden of wegen een “undo-knop” vinden (wat mij op momenten best verdrietig kon maken, omdat ik dan weer helemaal opnieuw mocht beginnen) Daarnaast kent de game ook een aantal storende bugs, waarvan sommige je voortgang belemmeren zoals het behalen van een objective maar deze dan toch niet telde. Ook is het mogelijk om met een druk op de knop een hele achtbaan te wissen, zonder enige waarschuwing, wat niet echt handig is in een game als dit.

Park Beyond is een vermakelijke game, welke zich uiteindelijk weinig onderscheidt van andere games in het genre of de lat hoger weet te leggen. Het geeft je een vermakelijke en fantasierijke simulatiegame die je meeneemt naar een zorgeloze en leuke wereld waar je het park van je dromen kunt bouwen. Het is niet de meest complexe en uitgebreide simgame die je zult spelen, maar het doet zijn ding best wel goed! De besturing op consoles is niet helemaal optimaal, er zijn een aantal kleine ontwerpfoutjes en de game kent de nodige bugs. Desondanks haal je met Park Beyond een leuke eigenzinnige game in huis, welke stiekem niets nieuws doet, maar die je wel eindeloos lang bezig zal houden.