Constructor HD | REVIEW
Reviews / Woensdag - 12 Jul 2017     A+ | a-

Er is een tijd geweest dat wij overspoeld werden met citybuilding- simulatorgames. De jaren ’90 kende een shitload aan diverse titels die ons aan het roer plaatsten van een nederzetting, stad, ziekenhuis of pretpark. Constructor is van origine ook zo’n game, en verscheen voor het eerst op de PC in 1997. Hierin bestuur jij een bouwbedrijf, welke diverse woonvoorzieningen moet maken en verhuren. Nu krijgt de game, twintig jaar naar dato, een HD remaster op de Xbox One, PC en Playstation 4. Rowdy trok zijn overall aan en ging eens goed aan de slag met de game.

Constructor kon ik nog goed voor me halen. Ik was vroeger verzot op games waarin je mocht bouwen. Denk hierbij aan een SimCity, Settlers, Theme Park of een Theme Hospital. Constructor viel toendertijd goed op door zijn eigen cartoony stijl en zijn grappige Engelse humor en de ietwat andere gameplay. In plaats van een burgemeester ben je dit keer het hoofd van een bouwbedrijf en is het dus zaak om zoveel mogelijk woonvoorzieningen te bouwen en huurders aan te trekken. Dit met de nodige (sociale) problemen die hierbij komen kijken.

Bouwen in een notendop

De opzet van Constructor is dus heel simpel, maar wordt complexer naarmate de tijd vordert. Je hebt een stad en daarin kun je grond kopen om zoveel mogelijk huizen te bouwen, huurders aan te trekken en je imperium zo groot mogelijk te maken. Door middel van het bouwen van huizen krijg je de mogelijkheid om een nieuwe categorie woning vrij te spelen, en kun je door middel van bijvoorbeeld een cementfabriek kwalitatief betere woningen neerzetten. Hierdoor trek je weer rijkere huurders aan en verdien je meer geld. Tot zover klinkt het makkelijk, maar toch komt er meer bij kijken, want huurders hebben ook weer hun eigen eisen, welke voor jou weer problemen opleveren die je dient op te lossen.

Je begint de game met het bouwen van krotten, maar naarmate de game vordert kun je deze armoedige derdewereld woningen upgraden naar volwaardige huizen. Zo kun je binnenin de huizen diverse zaken luxer maken en deze hebben weer effect op de huurders. Upgrade je een slaapkamer, dan zullen de huurders vrolijker zijn en meer kinderen produceren. Upgrade je de badkamer, dan zullen de huurders niet klagen om hun hygiene, en zo zijn er tal van leuke zaken die je tegenkomt in de game. Een ding wat al gelijk opvalt is dat het systeem waarin dit werkt niet echt hedendaags is gemaakt. De upgrades moet je dan ook stuk voor stuk doen, en je hebt niet de mogelijkheid om een zwikkie huizen in een keer te verbeteren.

Daarnaast zorgen je huurders ook voor kinderen, welke ook een woning bij je willen huren, maar ze kunnen ook kiezen om bij je te komen werken. Zo krijg je de beschikking over meer opzichters, bouwvakkers en eventueel criminelen die niet vies zijn om een klusje voor je te klaren.

Ook ben je niet alleen in de spelwereld, en is de computer jouw grote concurrent. Deze zal ook zoveel mogelijk woningen produceren, en om je lekker dwars te gaan zitten zullen ze een groepje bouwvakkers op je huurders sturen om deze eens flink in elkaar te trappen. Hierdoor verlies je jouw grond. Gelukkig geldt dit ook andersom, en kun je zelfs een groepje hippies of de maffia inschakelen om jouw vieze klusjes op te lossen.

Doe maar lekker scrollen

Ontwikkelaar System 3 is er ongelooflijk goed in geslaagd om de game speelbaar te maken op de consoles. Waar het origineel te spelen was met een toetsenbord en muis, is het knap om dit te converteren naar de controllers van de nieuwe generatie consoles. Het schakelen van menu’s werkt door middel van diverse shortcuts op je gamepad. Het is dus niet noodzakelijk om met je cursor naar een speciaal menu te scrollen, gewoon op een knop drukken en je bent er al. Hierdoor speelt Constructor lekker weg, al kent de game wel de nodige problemen.

Gedateerde cartoony shizzle

Ondanks dat Constructor een HD remaster is, is er voor gekozen om zo dichtbij het origineel te blijven als kon. Dit is ook wel te merken, want er zijn een flink aantal zaken die nogal gedateerd over komen. De grafische sfeer in de game laat zich kenmerken als cartoony, maar komen door de opzet met sprites nogal gedateerd over. Je speelt dit alles in een isometrische topdown-view, waarin je overzicht houdt over de spelwereld. Je kunt ongelooflijk ver inzoomen om je diverse huisjes te bewonderen en dit alles ziet er crispy uit, in vergelijking met het origineel. Ondanks het predikaat HD is de game niet echt mooi te noemen, maar het doet zijn ding…

Een ander punt van de game wat totaal niet geremastered is, zijn de geluiden en muziekjes in de game. In het begin komt dit nogal grappig over, maar na verloop van tijd gaat deze zooi je behoorlijk op de zenuwen werken. Steeds dezelfde one-liners, scheten en boeren als je een bouwvakker aanklikt, de oorverdovende bel van de fabrieken die af gaan en meer. In 1997 was je natuurlijk al onder de indruk dat er uberhaupt geluid uit je PC kwam, maar in deze tijd kan het echt niet meer. Door deze twee zaken lijkt het net of er makkelijk gecashed moet worden met deze game. Uiteraard zijn de graphics wel iets scherper geworden, maar qua game-engine is er nagenoeg weinig veranderd. Een gemiste kans dus!

Men neme een twintig jaar oude game, scherpen de graphics een beetje aan, laten de geluidseffecten en gameplay intact en hopen op het beste, zal System 3 gedacht hebben. Constructor is in de basis ook niet een slechte game, maar is door de jaren heen flink ingehaald door andere en betere games. Wellicht is deze HD remaster voor diegene die het origineel gespeeld hebben een leuke game, maar de jongere gamers zullen hier weinig in zien en je voor gek verklaren. Zelf heb ik me aardig vermaakt met de game (al heb ik het geluid al wel erg snel gemute), maar ik moet eerlijk zijn dat mijn herinnering aan deze game beter is dan wat ik nu gespeeld heb.