PIKMIN 1+2 | REVIEW
Reviews / Woensdag - 12 Jul 2023     A+ | a-

Tijdens de afgelopen Nintendo Direct-presentatie kregen wij behoorlijk wat nieuwe dingen te zien. Als toffe verrassing kregen we ook nog ineens Nintendo Switch remasters van Pikmin 1+2. Het is inmiddels alweer meer dan 20 jaar geleden dat de eerste Pikmin-game is verschenen op de GameCube, en als iemand die destijds de game dag één gekocht had, was ik natuurlijk de uitgerekende persoon om deze games eens onder handen te nemen. Laten we eens kijken of beide games anno 2023 nog steeds net zo leuk zijn als toen.

Wat is Pikmin

Pikmin is het geesteskind van de legendarische game bedenker Shigeru Miyamoto die onder andere verantwoordelijk was voor games als The Legend of Zelda en natuurlijk de iconische Super Mario-franchise. Tijdens een interview gaf de beste man ook aan dat het idee van Pikmin bij hem opkwam tijdens het tuinieren.

In Pikmin neem je de rol aan van kapitein Olimar, die met z’n ruimteschip crasht in een tuin planeet en hierdoor raakt hij de meeste onderdelen van zijn ruimteschip kwijt. Om deze onderdelen terug te krijgen krijgt Kapitein Olimar hulp van kleine behulpzame wezentjes, genaamd de Pikmin. Deze wezentjes helpen hem om zijn verloren onderdelen terug te vinden en zijn zeer gehoorzaam en doen alles om jou te helpen je ruimteschip weer te repareren.

In de basis is Pikmin een soort RTS waarbij je je troepen aanvoert door middel van Olimar. Het is qua gameplay een zeer uniek concept dat slecht te vergelijken valt met andere games. De enige game die mij snel te binnen schiet is het in 2007 verschenen Overlord, welke ontwikkeld is door het Delftse Triumph Studios, welke in grote lijnen qua gameplay veel vergelijkingen kent.

Het spel is een 3D strategiespel, waarin je kapitein Olimar bestuurt vanaf een derde persoons standpunt. De bedoeling van het spel is dus om de onderdelen van Olimars ruimteschip terug te vinden met behulp van de Pikmin.

Pikmin gooien!

Met je Pikmin kun je vijanden verslaan, dit doe je voornamelijk door Pikmin te gooien. Hierbij moet je wel oppassen dat je de Pikmin niet recht in de mond gooit van de vijand, het beste is in de rug aanvallen. Als een vijand is verslagen kunnen de Pikmin die vijand naar de Onions slepen om nieuwe Pikmin te maken. De Pikmin kunnen ook obstakels passeren, door bruggen te bouwen en muren af te breken. Als je een onderdeel van een ruimteschip vindt kun je die ook verslepen naar het ruimteschip zodat die weer wordt hersteld. Je kan maar maximaal 100 Pikmins tegelijkertijd hebben op het veld. Daarom moet je zeer zuinig zijn met je Pikmin.

Er zijn 30 dagen in het spel, iedere dag duurt 15 minuten. Wanneer de dag bijna voorbij is moet je je Pikmin verzamelen en naar hun Onions brengen. Doe je dit niet zullen ze worden achtergelaten en worden ze een prooi voor de nachtelijke wezens van de planeet.

Destijds werden zowel Pikmin 1 en 2 met veel lof ontvangen, beide games kenden namelijk die echte Nintendo magie, met leuke en creatieve gameplay, kleurrijke graphics en een koddig sfeertje. Ik ga deze remasters dan ook niet zozeer beoordelen op of ze leuk of goed zijn, maar meer op het remaster werk dat Nintendo erin gestopt heeft.

Remasters

Pikmin 1 + 2 voor de Nintendo Switch zijn duidelijke remasters van het origineel, waarbij de gameplay onveranderd is gebleven en het grafisch een klein likje verf heeft gekregen. De grootste verandering die de remasters kennen is puur de hogere resolutie, die nu rust op 720p in docked mode en maar 540p in handheld mode, terwijl de framerate nog steeds is vastgezet op 30fps voor beide games. Ik ga er niet omheen draaien, het remaster werk wat Nintendo geleverd heeft is extreem minimaal te noemen, waardoor het meer voelt als een poort dan werkelijk een remaster.

Hoewel de game nu dus breedbeeld ondersteuning heeft gekregen, zijn de personagemodellen er niet echt op voorruit gegaan en zijn de textures in de omgevingen erg wazig te noemen. Hierdoor voelt de prijs van 30 euro per game wel wat hoog aan. Helemaal nadat ik verwend was door de prachtige remaster van Metroid Prime, welke eerder dit jaar is uitgebracht. Hierdoor voelt deze compilatie meer als een “last-minute” poort om nog even snel wat geld binnen te harken voordat het vierde deel verschijnt. Uiteraard blijft de gameplay van Pikmin 1+2 tijdloos, en het is leuk om te kijken waar het allemaal mee begonnen is, maar de prijs rechtvaardigt de aankoop van deze games zeker niet.

Als games op zich blijven beide Pikmin games geweldige spellen, die de magie van Nintendo herbergen en Kapitein Olimar tot een waar Nintendo icoon hebben gemaakt. Ik ga deze games daar dan ook niet op afrekenen, aangezien het echte Nintendo klassiekertjes zijn. Waar ik de games wel op afreken is het karige remaster werk wat verricht is, en mocht je deze games bijvoorbeeld al germastered hebben op de Wii of Wii U zul je weinig vernieuwing of quality of life improvements zien. Nintendo heeft eerlijk gezegd een beetje lui werk afgeleverd, en voor de prijs van 30 euro per game had ik er net iets meer van verwacht.

Bron: Joep Peters / StarGamers