RED DEAD REDEMPTION | REVIEW
Reviews / Dinsdag - 29 Aug 2023     A+ | a-

In 2020 werden wij gamers verblijd met de komst van Red Dead Redemption. Deze release van Rockstar Games wist een bijzondere ervaring af te leveren door het Amerikaanse Wilde Westen met verhalen over cowboys en bandieten naar je PlayStation 3 en Xbox 360 te brengen. Het wist ook bepaalde thema’s zoals immigratie, racisme en kolonisatie op een komische manier neer te zetten en nam dan ook veel van deze zaken goed op de hak. Nu 13 jaar later vond Rockstar het tijd om deze klassieke game opnieuw uit te brengen, zodat nieuwe PlayStation en Nintendo Switch-bezitters ook kunnen genieten van de avonturen van John Marston. Het gaat dan niet zozeer om een remaster, maar toch zijn er een aantal dingen wel veranderd in deze rerelease van Red Dead Redemption. Of het allemaal de moeite waard is lees je in deze review!

Red Dead Redemption speelt zich af in een uitgestrekt gebied dat op de grens tussen de VS en Mexico ligt. Het verhaal begint in 1911, wanneer John Marston, een voormalige outlaw, weggehouden wordt van zijn gezin door het Bureau of Investigation (BOI). De staat wil John amnestie verlenen als hij de overblijvende leden van zijn oude bende inrekent of doodt. John gaat tegen wil en dank akkoord en vertrekt om Bill Williamson op te sporen, die nu zijn eigen bende leidt.

Grand Theft Cowboy

De open wereld in Red Dead Redemption is enorm te noemen in zowel detail als omvang en kent ook diverse omgevingen die goed van elkaar verschillen. Zo zullen deze afwisselen van iconische houten huizen en saloons en zandvlaktes vol met cactussen tot aan regio’s met veel groen, vol bomen en prachtige beekjes. In het noorden kom je dan weer besneeuwde bergtoppen tegen, terwijl je in het zuiden in Mexico juist dorre omgeving met stenen huizen tegenkomt. Hoewel de game alweer 13 jaar oud is, wordt dit nog steeds mooi in beeld gebracht. Op de PlayStation 4 ziet het er allemaal natuurlijk net wat beter uit als de Nintendo Switch, maar toch is het best allemaal indrukwekkend te noemen dat het in deze tijd er allemaal nog erg goed uitziet.

De gameplay van Red Dead Redemption is in grote lijnen goed te vergelijken met de GTA-reeks. Zo heb je een grote open wereld waarin je jezelf kunt voortbewegen, is er genoeg te ontdekken en zijn er naast de verhalende missies ook veel zijmissies te vinden. Toch gaat Red Dead net wat verder als GTA, en dan voornamelijk qua interactie en de verhaallijn. Zoals het betaamt gebruik je in deze game dan ook een paard om van de ene locatie naar de andere te rijden, en de grote map die de game kent puilt dan ook uit van de diverse icoontjes die aangeven wat er allemaal te beleven is in de game.

Impact

De verhaallijn in Red Dead Redemption wordt verteld door een groot aantal hoofdmissies die je geleidelijk aan kunt vinden in de game, en deze zijn dan ook erg gevariëerd. Zo zal je het ene moment een ontvoerde vrouw moeten redden en het andere moment zal je bandieten moeten opsporen en voorzien van extra luchtgaatjes. Of wat te denken van het aanvallen van diverse forten of juist op wilde dieren jagen? Naast de verhalende missies zijn er ook diverse zijmissies die je kunt voltooien, en over het algemeen voelt alles goed en gestructureerd aan. De (13 jaar oude) open wereld voelt nog steeds levendig aan en overal gebeurt wel iets bijzonders. Het verhaal van Red Dead Redemption zal je makkelijk ruim 20 uur bezighouden, en als je alle zijmissies erbij telt mag je deze tijd ook nog eens goed verdubbelen.

De keuzevrijheid in Red Dead Redemption is heel groot, en je keuzes hebben ook nog eens invloed op de spelwereld waarin je vertoeft. Wat je doet in de game wordt dan ook bijgehouden door twee balken, namelijk één voor moraliteit en één voor beruchtheid. Deze balken hebben op hun beurt weer impact op bijvoorbeeld hoe NPC’s op je reageren als je ze tegenkomt. Vermoord je veel onschuldige burgers, dan zal menig NPC bang voor je zijn, maar pak je bijvoorbeeld veel bandieten op dan zal men je meer waarderen en kun je zelfs meer geld gaan verdienen.

It’s all about the money

Over geld verdienen gesproken, dit doe je p diverse manieren. Het vangen van bandieten of het vangen van bijvoorbeeld wilde paarden voor de diverse ranches in de game zijn goede manieren om aan geld te komen. Ook kun je postkoetsen beroven en poker spelen om aan cash te komen. Met je zuurverdiende centen kun je weer verschillende wapens, munitie of andere upgrades kopen, maar ook nieuwe outfits.

Hoewel het verhaal en de gameplay tijdloos blijft, moet ik zeggen dat de besturing in Red Dead Redemption wel een beetje zijn leeftijd toont. Het besturen van je paard kan nogal stroef en lomp aanvoelen, en te voet voelt ook behoorlijk stuntelig aan. Voornamelijk het zoeken van dekking en het richten voelt erg onnatuurlijk en priegelig aan. Na een kleine tijd spelen en doorbijten kun je hier wel mee leven, maar Rockstar had dit naar mijn mening wel een beetje aan mogen passen om het een iets moderner gevoel te geven.

Jammerlijk port gedrag

Op technisch vlak is deze heruitgave van Red Dead Redemption niet heel erg indrukwekkend te noemen, maar het doet zijn ding. Alle eerdere geruchten dat er een remaster zou komen op de engine waarop het tweede deel draaide, is derhalve ongegrond gebleken. We hebben hier dus te maken met een regelrechte port waarbij de graphics net iets scherper en de textures net iets beter ogen. Dit komt niet doordat de game geremasterd is, maar omdat de game nu op een console draait die meerdere malen krachtiger is dan de PlayStation 3. Red Dead Redemption draait op de PlayStation 4 dan ook op een 1080p in plaats van 720p resolutie, maar alles staat wel vast op een jammerlijke framerate van 30 fps. Op de Nintendo Switch is dit wellicht nog best acceptabel te noemen, maar toch had ik stiekem gehoopt dat men de framerate op de PS4 toch wat hoger had kunnen zetten.

Daarnaast zijn er ook juist wat dingen geschrapt uit deze port, en is de multiplayer helemaal verdwenen. Wel heeft men besloten om de Undead Nightmare-DLC en alle andere uitbreidingen en updates die bij de Game of the Year-editie zaten toe te voegen. Toch vind ik het prijskaartje van 50 euro net iets aan de hoge kant voor wat je werkelijk krijgt op de PlayStation 4. Voor de Nintendo Switch vind ik het ietsje schappelijker, maar dit is meer vanwege het feit dat er weinig soortgelijke games op dit platform te vinden zijn.

In zijn essentie blijft Red Dead Redemption een geweldige ervaring, en deze port is dan ook zeker een aanrader voor diegenen die het origineel nooit hebben gespeeld. Toch moet ik stellen dat deze heruitgave een stiekeme cash grab is. We hebben hier namelijk niet te maken met een remaster waar werkelijk veel tijd in is gaan zitten om te herontwikkelen, maar juist met exact dezelfde game die 13 jaar geleden is verschenen voor een ronduit belachelijke verkoopprijs. Hoewel ik vind dat dit op de Nintendo Switch nog best te rechtvaardigen is, had ik gehoopt dat men met de PlayStation 4 release er net wat meer werk in had gestoken. Al was het maar met de toevoeging van een hogere framerate en betere besturing.

De Xbox-bezitters kunnen Red Dead Redemption trouwens gewoon spelen via backwards compatibility. De Xbox 360-game heeft namelijk in het verleden al een Xbox One X-update gekregen, waardoor deze te spelen is in een 4K resolutie. Daarnaast is de game ook gewoon nog beschikbaar in de Xbox Store.

De onderstaande eindscore (65% red.) slaat op de PlayStation 4 versie van Red Dead Redemption. Voor de Nintendo Switch mag je 10 punten bijtellen!