FORTNITE | REVIEW
Reviews / Donderdag - 24 Aug 2017     A+ | a-

De bedenkers van de Unreal Engine en games als Gears of War hebben de handen ineen geslagen met de ontwikkelaars van Painkiller en Bulletstorm om een free-to-play game in elkaar te flansen. Ofja, free-to-play… Fortnite is een Early Acces game waar je op dit moment nogal wat pegels voor neer moet tellen, maar welke volgend jaar gratis beschikbaar wordt voor iedereen. Op dit moment kun je namelijk de Founders Edition van Fortnite kopen, voor een nogal riant bedrag, welke dient als een soort van Closed Beta. Wij kregen een editie van de game om de boel eens goed aan de tand te voelen.

Zombie Shitstorm

Fortnite speelt zich af in een apocalyptische wereld, welke getroffen is door een mysterieuze storm. Deze heeft 98% van de wereldbevolking weggevaagd en omgetoverd in zombies. Een handjevol overlevenden zijn overgebleven en jij bent daarnaast ook nog eens verkozen als Commander door een robot. Aan jou de taak om een squad van survivors aan te voeren en ten strijde te trekken tegen een zombie leger. Deze zombies laten alleen hun koppies zien wanneer het stormt in de wereld van Fortnite.

Dit alles klinkt nogal heftig en duister, maar Fortnite is een cartoonyachtige game met vele felle kleurtjes, waarin humor wordt gebracht in de diverse one-liners.

One, Two, Trio

Fortnite is een game welke een drietal bekende gameplay elementen bevat. Zo is de game een thirdperson shooter, waarin je kunt craften en ook elementen van towerdefense tegenkomt. Elke game welke je opstart begint met het vinden van grondstoffen, welke je vergaart zoals in Minecraft. Je hakt jezelf compleet suf om aan spullen te komen welke je weer nodig hebt om het een en ander te vervaardigen. Als je eenmaal voldoende grondstoffen hebt gevonden ga je op zoek naar een payload welke je dient te beschermen door er een groot fort omheen te bouwen. Is dit gebeurd dan activeer je die shizzle en voor je het weet word je bestormd door een shitload aan zombies en komt het shooter element om de hoek kijken.

Gameplay technisch klinkt deze combinatie als de hemel, maar doordat Fortnite ongelooflijk veel opties kent en misschien zelfs wel te veel content bevat, wordt de gehele game binnen de kortste keren zo onoverzichtelijk als de pest. De game kent een aantal edities, en hoe verder je komt, hoe meer spullen je vrijspeelt door de ingame centen welke je tot je beschikking hebt. Zo kun je door middel van lootsupplies diverse goodies, zoals wapens, heroes, grondstoffen en meer zooi vrijspelen dan je lief is. Daarnaast kun je naast lootsupplies ook een ander extraatje verwachten in de vorm van Llama’s. Dit zijn een soort van piñata’s welke ook diverse loot bevatten.

Fortje hier, fortje daar

Omdat Fortnite dus nogal uitgebreid is, krijg je in het begin van de game een soort van korte tutorial waarin de basis van de game vluchtig wordt uitgelegd. Zo is een fort bouwen in zekere zin best simpel te noemen, maar elk fort bestaat uit plafonds, muren, grondplaten en meer welk je individueel aan kunt passen met een diversiteit aan materialen. Hoe je een fort bouwt is dus geheel aan jou. Jij bepaalt hoe groot, hoog of breed jouw fort wordt, al beloont de game je sneller als je alles lekker basic houdt. Heb je jouw fort naar wens gebouwd, dan kun je daaromheen de boel nog vol pleuren met diverse vallen. Deze speel je in de loop van de game vrij. Als je er helemaal klaar voor bent kun je op een druk van een knop ervoor zorgen dat het gaat stormen, en mag je zombie-koppies knallen totdat de golven van vijanden op zijn en je de payload goed hebt bewaakt. Je missie is voltooid en dan zie je welke objectives je voltooid hebt, welke medailles je verdiend hebt en kun je jouw welverdiende XP inwisselen voor lootboxes. Uiteindelijk keer je terug naar een begin menu om Llama’s te openen, wapens sterker te maken en XP te verdelen om het hele verhaal weer opnieuw te doen.

Onoverzichtelijke micromanagement

Ondanks dat de gameplay nogal herhaaldelijk is in Fortnite, weet de game je geruime tijd te vermaken. Dit komt voornamelijk door de teamplay aspecten welke de game kent. Het is dan ook erg leuk om de game met vrienden te spelen. Ondanks dat kent Fortnite ook zijn mindere punten, want het is erg duidelijk dat de game achter een dikke “paywall” zit. In het begin van de Founders Edition krijg je diverse leuke attributen om verder te komen in de game, maar bepaalde zaken als wapens verliezen hun durability en gaan zelfs kapot. Zaak is dus om deze steeds te blijven upgraden, met je welverdiende lootboxes en XP zodat ze het langer volhouden. Anders ben je aangewezen op de digitale winkel, waar je voor echt geld lootboxes en Llama’s kunt kopen. Dit is tevens ook de snelste manier om sneller aan epic gear te komen. Helaas gaat deze game je op de langere termijn dus geld kosten, omdat je anders niet echt verder kunt komen in de game.

Een ander minpunt is de poging om van Fortnite een game te maken waar meer in te doen is dan de game Fortnite spelen. Ik heb hetn hier over het menu waar je tussen de potjes als Commander vertoeft, deze laat je dealen met zo verschrikkelijk veel shit dat je af en toe niet meer weet waar je mee moet beginnen.De game kent een grote hoeveelheid aan micromanagement welke van het menu opschonen een dagtaak maken. Dit houdt in dat je jezelf door meerdere nietszeggende skilltrees moet loodsen, een plakboek moet aanvullen, defense teams moet samenstellen en beheren en wapens moet blijven upgraden welke je weer afhouden van de actievolle gameplay. Er is dus teveel te regelen buiten de werkelijke gameplay om…

Honkebonke

Naast de micromanagement zaken, welke nogal onoverzichtelijk zijn, kent Fortnite ook nog wat technische issues, welke ik ben tegen gekomen op de Xbox One. Zo kunnen de controls nogal wat input lag vertonen, kent de game de nodige korte vastlopers en voelen de controls nogal honkebonke clunky aan. Een beetje gemiste kans, want in de kern is Fortnite een leuke thirdperson, hoarding, defense builder waar je met een groepje van vier heerlijk kunt slopen, bouwen en knallen. Aangezien Fortnite nog in een Early Acces fase zit, hoop ik dan ook dat ze de onnodige dingen uit de game halen, de menustructuur simplistischer maken en de boel wat overzichtelijker maken om de mainstream gamer niet af te schrikken. Ook betwijfel ik of deze free-to-play game een pay-to-win game gaat worden. Hoe dit allemaal gaat aflopen, merken we natuurlijk wanneer de game uit zijn Early Acces fase komt, wat ergens in 2018 zal worden.

Zoek je een leuke thirdperson, hoarding, defense builder waarmee je samen met je vrienden de boel op stelten kan zetten dan heb je aan Fortnite een aardige game te pakken. Ondanks dat dit een free-to-play game zal worden in 2018, kun je dus de Founders Edition al kopen vanaf 55 euro waarbij je al wat leuke extraatjes kunt krijgen. Desondanks kun je net zo goed wachten totdat de game helemaal af is, en dat je deze gratis binnen kunt hengelen op je console of PC. Dit aangezien de game toch sterk leunt op microtransacties. Al met al is Fortnite zeker geen slechte game, maar het nodige werk moet zeker nog gebeuren om ervoor te zorgen dat dit een topgame gaat worden!