StarCraft: Remastered | REVIEW
Reviews / Woensdag - 30 Aug 2017     A+ | a-

StarCraft is alweer bijna 20-jaar oud. De game, welke verscheen in 1998, is de grondlegger en inspiratiebron voor een heleboel RTS games. Om het feit te vieren dat het originele StarCraft bijna twee decennia oud wordt, komt Blizzard met een remaster van het origineel. Maar weet deze oude game nog net zo te charmeren als in 1998?

Als je terugdenkt aan de tijd van een boel oude games, krijg je vaak een warm gevoel over jezelf heen. Maar toch vaak als je eenmaal zo’n game opstart wordt je getroffen door de realiteit dat een retrogame toch pijn doet aan je ogen, en dat de gameplay toch anders is als dat je jezelf kunt herinneren.

Een lekkere opfrisbeurt

Toch slaagt StarCraft: Remastered er goed in om nieuwere dingen te combineren met oude mechanics. In deze remaster zijn de pixelated sprites vervangen door scherpere sprites welke een stuk beter gedetailleerd zijn, bevat de game nieuwe lichteffecten waardoor de sfeer van de game beter tot zijn recht komt, ondersteunt de game moderne resoluties waardoor je zelfs op 4K de game kan spelen en is er de mogelijkheid om in te zoomen op het speelveld.

Wat compleet intact is gebleven in deze remaster is de gameplay. Aan de besturing is niets veranderd, de balans tussen de Terrans, Protoss en Zerg, welke in diverse patches in de jaren zijn doorgevoerd zijn perfect gebalanceerd en de campaign voelt nog steeds zeer episch aan. Ondanks dat wij behoorlijk verwend zijn de afgelopen twintig jaar, kan de originele StarCraft nog steeds goed meekomen met de hedendaagse games. Dit is stiekem ook wel te merken vanwege het feit dat het origineel nog steeds kapot gespeeld wordt op Battle.net. Een grafische opfrisbeurt met wat nieuwe snufjes is daarom voor de grote fanbase dan ook een welkome toevoeging.

Oldschool gameplay

Ondanks de hulde aan de tijdloze gameplay valt het wel op dat de campaignmode nogal in herhaling valt. In 1998 vonden we dit natuurlijk hartstikke tof, maar anno 2017 kan het nog wel frustrerend zijn. In StarCraft ben je natuurlijk constant bezig met het bouwen van een basis, het zoeken en delven van grondstoffen en het produceren van diverse eenheden om de vijand van de kaart te vegen. De multiplayer kent natuurlijk dezelfde opzet, maar hier neem je het op tegen andere gamers, en komt de echte uitdaging om de hoek kijken. Ondanks de herhaaldelijke oldschool gameplay, is het verhaal van de campaignmode er nog steeds een om je vingers bij af te likken.

Ook het geluid in de game heeft een kleine upgrade gekregen, en klinkt door de compressietechniek ongelooflijk helder. De soundtrack is qua bitrate ook omhoog getrokken en zorgt voor een geweldig nostalgisch gevoel, denk hierbij dan ook aan de soundtrack in het hoofdmenu welke gewoon voor kippenvel zorgt als je de game voor het eerst opstart. De diverse one-liners van de diverse units en de grappige commentaren als je te lang door blijft klikken op een Space Marine blijven geweldig.

Gratisch of betalen?

De Remastered editie van StarCraft is een fijne toevoeging aan het aanbod van oude games. Het hier en daar opfrissen van een aantal zaken maken de game weer aardig aantrekkelijk, maar voor de echte puristen is er nog een mogelijkheid welke compleet gratis is. Zo heeft Blizzard een tijd geleden het originele StarCraft met de uitbreiding Brood Wars compleet gratis vrijgegeven. Je mist dan natuurlijk wel de opfrisbeurt, de multiplayer matchmaking, de cloudsaves en de rankinglists welke de remaster wel kent. Toch is het voor skere gamers wel een keus: Je koopt voor vijftien euri de remastered editie of je haalt het origineel voor niks binnen.

StarCraft: Remastered is een remaster zoals deze hoort te zijn. Het laat oude tijden herleven en de game heeft geluk dat de gameplay voor een groot deel tijdloos blijft. Deze remaster blijft trouw aan zijn roots en kent een heerlijke opfrisbeurt qua graphics en geluid. Toch zal je een aantal dingen frustrerend vinden, zoals het gemis van moderne hotkeys, de herhaaldelijke missies in de campaignmode en dat soort zaken. Dit neemt niet weg dat StarCraft: Remastered een game is welke de tijd overwonnen heeft. Mocht je verder echt een skere zakhooi zijn, dan kun je het origineel altijd gratis downloaden.