Uncharted: The Lost Legacy | REVIEW
Reviews / Maandag - 11 Sep 2017     A+ | a-

Ondanks dat Naughty Dog ondertussen klaar is met Nathan Drake, wil dit niet zeggen dat de ontwikkelaar klaar is met Uncharted. Dit maken ze duidelijk door middel van het uitbrengen van standalone DLC in de vorm van The Lost Legacy. Rowdy mocht weer aan de slag als avonturier en vertelt jou of dit avontuur net zo vermakelijk is als A Thief’s End!

In The Lost Legacy nemen we de rol aan van Chloe Frazer, de vrouwelijke tegenhanger van Nathan Drake, welke we al eerder tegenkwamen in Uncharted 2 en 3. Samen met Nadine Ross (welke we kennen als slechterik uit Uncharted 4: A Thief’s End) gaat ze op reis naar India om op zoek te gaan naar de “Tusk of Ganesh”, een mythologische artefact.  Dit gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot, want Chloe en Nadine zijn niet de enige die op zoek zijn naar dit stukje geschiedenis. De rebellenleider Asav is de badguy in deze game en hij zal er alles aan doen om de “Tusk” in handen te krijgen. Hij wordt bijgestaan door zijn rebellenleger, welke beschikt over een aardig indrukwekkend arsenaal aan wapens.

Daar boven op die berg

Beide dames komen al snel terecht in het westelijke berggebied in India, genaamd Ghats. Hier kom je terecht in een open wereld waaruit je diverse zaken kunt ontdekken. Toch is de open-spelwereld toch ietwat saai te noemen, want meer als rondrijden en hendeltjes over halen doe je namelijk niet. Dit haalt ook het avontuurlijke gevoel uit de game, want ondanks dat het rondsjezen in het begin wel aardig aanvoelt en de omgevingen ongelooflijk mooi vormgegeven zijn, haalt dit de vaart uit de bombastische gameplay waar de serie om bekend staat. Steevast mag je in dit gedeelte van de game op zoek naar diverse forten, munten en schatten welke verborgen zijn in de spelwereld. Zo nu en dan kom je ook rebel tegen welke je het moeilijk probeert te maken.

Ondanks dat The Lost Legacy er weer likkebaardend goed uit ziet, is de gehele game een flinke herhalingsoefening van wat we in Uncharted 4 al hebben gezien. Dit betekent niet dat Naughty Dog een slechte game heeft afgeleverd, maar het voelt wel aan als lui ontwikkelwerk. In The Lost Legacy mogen we dan ook weer schieten, klimmen, puzzels oplossen, autootje rijden en slingeren aan touwtjes. Dit alles werkt gewoon weer ongelooflijk soepel, maar er wordt niets nieuws gedaan in deze game. Gelukkig is de setting van India wel geweldig mooi in beeld gebracht. Van het prachtige stadje waar je de game begint, tot de zwoele jungles welke het land kent. Het oog voor detail is gewoon indrukwekkend te noemen en Naughty Dog heeft dan ook weer zijn stinkende best gedaan om dit tot leven te wekken.

Vermakelijke dame

Ondanks dat The Lost Legacy ons eigenlijk niets nieuws weet te brengen, is de game wel erg vermakelijk te noemen. Het verhaal is een toontje serieuzer als wat we gewend zijn van Nathan Drake, maar kent wel een aantal prachtige spectaculaire hoogtepunten. Chloe is een vermakelijke dame en zorgt qua personage voor een frisse wind in de reeks en kan de game met haar karakter dan ook goed dragen. In zekere zin is de singleplayer dan ook de moeite waard om aan te schaffen, maar is daarentegen een stuk korter dan wat we gewend zijn van een Uncharted-game. Gelukkig kent The Lost Legacy ook een multiplayer gedeelte, maar dit is dezelfde versie als welke je bij Uncharted 4 krijgt. De multiplayer is onder verdeeld in twee delen. Zo is daar de klassieke multiplayer modus en heb je de beschikking tot de survival mode. In de laatste kun je online met twee vrienden golven aan vijanden overhoop schieten. In zekere zin een leuke aanvulling, maar mocht je het vierde deel in de reeks al hebben is dit totaal geen vernieuwing.

De gehele review heb ik het gehad over het gebrek aan vernieuwing in deze game. De ervaring is uiteraard hetzelfde als Uncharted 4, al is de setting en het verhaal anders. Laat ik nogmaals zeggen dat dit geen minpunt is, maar van Naughty Dog verwacht je toch elke keer nieuwe elementen. Een klein dingetje wat in The Lost Legacy is toegevoegd is het gebruik van een smartphone. Hiermee kun je op bepaalde punten in de game foto’s en selfies maken en deze kun je aan het einde van de game nog eens terug kijken om herinneringen op te halen van het avontuur wat je beleefd hebt. Niet erg innovatief, maar wel een leuke nieuwe feature.

The Lost Legacy is een aardige game, en een aardige uitbreiding op de reeks. Veel gameontwikkelaars kunnen leren van Naughty Dog als het gaat om prachtige visuals en strakke verhaallijnen. Toch voelt deze game minder aan als Uncharted 4: A Thief’s End, en dit heeft dan ook voornamelijk te maken met het gebrek aan innovatie en het recyclen van de complete gameplay uit het voorgaande deel. Is jouw honger na het voltooien van Nathan’s verhaal nog niet gestild, dan is The Lost Legacy zeker een aanrader voor jou. Helaas laat The Lost Legacy geen blijvende indruk achter in vergelijking met het origineel of andere Naughty Dog-games als The Last of Us.