Metroid: Samus Returns | REVIEW
Reviews / Zaterdag - 30 Sep 2017     A+ | a-

Het heeft lang geduurd, maar na jaren wachten mogen we eindelijk weer aan de slag met een 2D Metroid game. Aanvankelijk konden we een beetje sceptisch zijn, want Metroid: Samus Returns is immers aangekondigd als een remake van Metroid II: Return of Samus welke in een ver verleden voor de GameBoy verscheen. Rowdy kan wellicht al stellen dat Metroid: Samus Returns een fantastisch spel is geworden, welke weinig gemeen heeft met het origineel. Het is alleen zo jammer dat Nintendo deze game niet voor de Switch heeft gemaakt, want daar zou de game zich erg goed voor lenen.

Het element wat deze remake nog met het origineel verbindt, is het verhaal. Samus Aran landt op de planeet SR388, met het plan om de Metroids uit te roeien, omdat deze gedrochten een groot gevaar voor de mensheid zijn. De doelstelling van de game is dan ook heel simpel: Je vecht als Samus van Metroid naar Metroid en brengt ze een voor een om. In tegenstelling tot veel eerdere Metroid games, is de gameplay hier wat eenvoudiger gemaakt. Het verplaatsen van de ene game sectie naar de volgende is niet zozeer afhankelijk van de voorwerpen en vaardigheden die Samus in de loop van het spel vindt, maar is afhankelijk van het aantal vermoorde Metroids. Als Samus een Metroid vernietigt neemt zij het DNA in zich op, welke zij in kan leveren om zodoende een nieuwe sectie vrij te spelen.

Backtrackende vernieuwingen

Ontwikkelaar MercurySteam heeft een aantal nieuwe zaken toegevoegd aan de welbekende Metroid gameplay. Zo kent deze remake van Metroid II een map welke we in het origineel niet hadden. Zodoende kun je beter backtracken waar je wel en niet bent geweest. Ook kent de game een Metroid scanner welke bliepjes geeft als je je dicht bij een Metroid locatie bevindt.

Een aantal nieuwe aanvullingen zijn items welke je vaardigheden verbeteren naarmate het spel vordert. We kennen natuurlijk allemaal de standaard vaardigheden als de Morph Ball, de Varia Suit, de raketten en de High Jump Boot. Nieuw zijn een aantal uitbreidingen in het assortiment wapens en vaardigheden. Zo zijn daar de Grapple Beam, de krachtbommen en de super raketten, die niet in het origineel zaten maar wel te vinden waren in bijvoorbeeld de SNES klassieker  Super Metroid. Een andere nieuwe toevoeging is de zogenaamde Aeion-vaardigheden. Dit betekent dat je een extra energiebalk hebt welke weer speciale mogelijkheden geven. Denk hierbij aan een scanpuls, die de map in de directe omgeving laat zien, of een forceshield welke ervoor zorgt dat de Aeion-energiebalk de schade opneemt welke veroorzaakt wordt door een vijand. De Aeion-balk wordt opgeladen door kleine gele bolletjes van verslagen tegenstanders op te picken, of door het bezoeken van een van de vele laadstations welke in de game verstopt zitten.

Een van de belangrijkste innovaties in vergelijking met het origineel is iets dat aanvoelt als iets kleins, maar toch de gehele game bepaalt, namelijk de melee-aanval. Samus kan nu met een druk op de knop haar tegenstanders gemakkelijk verslaan. Zie het als een soort countermove in een fighting-game. Een vijand valt aan en door op de melee knop te drukken kun je deze counteren. Hierdoor is Samus haar wapen automatisch gericht op de vijand en kun je deze makkelijker uitschakelen. Een welkome uitbreiding aan het assortiment vaardigheden, maar misschien wordt de game hierdoor op bepaalde momenten ook wel iets te makkelijk.

Fitgirl

Samus is ook werkelijk een heuse fitgirl geworden in deze game. Vol souplesse springt de dame in haar pakje tegen muren, springt ze soepel van de ene naar de andere richel om daarna door kleine kiertjes te bewegen als een Morph Ball. Daarnaast heeft het richtsysteem ook een update gekregen en kun je door middel van de schouderknop, vrij je wapen bewegen om zodoende accuraat je tegenstanders neer te schieten of om juist bepaalde puzzels op te lossen.

Er is weinig te klagen over deze Metroid game, want de game speelt gewoon lekker weg. De verschillende Metroids doen geweldig dienst als tussenbazen en de gameplay is gewoon fenomenaal te noemen. De game beloont je ook met een enorme stapel aan items en upgrades waardoor de voldoening tijdens de speelsessies dik aanwezig is.

Poetsen en polijsten

Mercury Steam heeft ook veel werk verricht aan het level design. Het spel is in ruwe lijnen losjes gebaseerd op Metroid II, maar de game voelt aan als een compleet nieuw deel in de serie. Het bevat dan ook veel aan exploratie en kent de nodige backtracking die je gewend bent in de serie. Naarmate je vordert en nieuwe upgrades vindt loont het ook om terug te reizen naar eerdere gedeeltes in de game. Je gaat gewoon terug naar het beginpunt van de game met bijvoorbeeld de Spiderball om zodoende weer nieuwe upgrades te vinden. Het is iets simpels, iets van vroeger, wat ongelooflijk goed uit de verf komt in deze game. Daarnaast is het de steeds toenemende moeilijkheidsgraad die weet uit te dagen, en waardoor ik de drang kreeg om de game steeds weer opnieuw op te pikken. Samus Returns voelt als een echte klassieke 2D Metroid en dat is gewoonweg een geweldig gevoel.

In termen van presentatie is Samus Returns één van de mooiste games die de 3DS te bieden heeft. Het spel is volledig in 3D gemodelleerd, maar kent het ouderwetse 2D-platform aanzicht, waarmee de serie groot geworden is. De atmosfeer die de game uitademt doet denken aan de tijden van Super Metroid, maar dan opgepoetst en gepolijst zodat het als een hedendaags avontuur voelt. Elke locatie voelt een beetje anders, en dat wordt bovendien ondersteund door de absoluut uitstekende soundtrack, welke bestaat uit compleet nieuwe composities en geremasterde versies van de welbekende muziekjes uit de oudere titels die de serie kent.

Samus Returns heeft me absoluut verrast. Zelden is er voor mij een 3DS game geweest welke ervoor gezorgd heeft dat ik de handheld niet neer wilde leggen. De graphics zijn top, het leveldesign is uitmuntend goed en de game weet uit te dagen. Heb je een Nintendo 3DS en zoek je een game waardoor je de handheld eindelijk weer eens onder het stof vandaan kunt halen, dan is Metroid: Samus Returns zeker een musthave!