Mario+Rabbids Kingdom Battles | REVIEW
Reviews / Donderdag - 5 Okt 2017     A+ | a-

Als het gaat om Nintendo-games, zijn wij bij StarGamers niet altijd even accuraat. Het is namelijk ook moeilijk om reviewexemplaren te krijgen van games voor de Nintendo 3DS of de Switch. Toch hebben we het voor elkaar gekregen om Mario+Rabbids in onze gretige klauwtjes te krijgen. In Mario+Rabbids Kingdom Battle slaan Ubisoft en Nintendo de handen ineen om een XCOM-achtige avontuurtje af te leveren in combinatie met de welbekendefiguren van Nintendo zoals Mario, Luigi en Peach en de gekke Rabbids uit de stallen van Ubisoft. Is Mario+Rabbids Kingdom Battle de volgende topgame voor de Nintendo Switch? Rowdy trok zijn overall aan en ging op onderzoek in het Paddo koninkrijk, om je er alles over te vertellen!

De eerste keer dat ik de beelden van Mario+Rabbids Kingdom Battle zag, was ik enorm onder de indruk. Dik een jaar geleden mocht Jeffrey aan de slag met de review van XCOM 2 en hij was meer dan tevreden over deze tactische game. Maar wat krijgen we als Ubisoft en Nintendo deze gameplay gebruiken in een universum dat ze kennen als het binnenste van hun broekzak? Dan krijg je dus Mario+Rabbids Kingdom Battle.

Dan denk ik, had ik maar een tijdmachine

Het verhaal van deze game is zoals verwacht niet veel soeps, maar dat is zeker geen vereiste. Wanneer een grote fan van Mario en co. werkt aan een Virtual Reality bril en door deze bril te gebruiken het figuurtje Beep-O te zien krijgt, is de stront aan de knikker. Want op het moment dat de Mario-stalker even uit de kamer is, vliegen de gekke Rabbids, met hun tijd reizende wasmachine, de kamer binnen. En als ineens één van de Rabbids de VR bril op krijgt gaat de situatie van kwaad naar erger. Zo belanden de wezentjes in het Mushroom Kingdom, de wereld van Mario en zijn vrienden. Door deze gebeurtenis krijgen we dus een kruisbestuiving van de Rabbids, Mario en het gehele universum waarin al deze personages leven.

Omstebeurt

In Mario+Rabbids Kingdom Battle heb je in principe twee verschillende speelstijlen. Als eerste is daar het platform-gedeelte gecombineerd met wat puzzelwerk. Je maakt een team van drie helden en in het begin heb je de keuze uit Mario, Rabbid-Luigi en Rabbid-Peach. Je loopt samen met Beep-O door Mushroom Kingdom heen. Deze kan in het begin eigenlijk niks, maar hier geldt ook de regel;  hoe verder je geraakt in de game des te meer vaardigheden je vrij speelt. Zo kan je later in de game onder andere blokken verschuiven en hierdoor geraak je in andere gebieden die je voorheen niet kon bereiken. Mushroom Kingdom zit boordevol munten en schatkisten en deze zijn belangrijk, want met de munten kan je nieuwe wapens kopen en in de schatkisten kan je onder andere vaardigheidsbollen vinden waardoor je je skilltree kan uitbouwen zodat je personages sterker worden. Als je uiteindelijk meerdere vaardigheden vrij speelt kan je dus gebieden opnieuw spelen, maar deze keer met eventueel een ander team.

Natuurlijk draait het vooral om de gevechten en in Mario+Rabbids Kingdom Battle zijn deze talrijk aanwezig. Je bezoekt in totaal vier werelden waar je ongeveer een tiental gevechten aangaat per wereld. Telkens met een tussenbaas en natuurlijk een eindbaas. Zoals we al aangaven in de intro van deze review, kan je deze gameplay het best vergelijken met games als XCOM. Elk gevecht kan een ander doel hebben. Zo moet je soms alle vijanden verslaan, iemand begeleiden naar een aangegeven plaats of enkel de tussenbaas of eindbaas verslaan. Per personage kan je steeds een aantal acties uitvoeren. Zo kan je tot een bepaalde afstand je personages verplaatsen, zodat je een perfect zicht hebt op de tegenstander, maar ook rekening houdend dat je jezelf nog in een goede verdedigingspositie hebt geplaatst. Je kan aanvallen en ook nog een vaardigheid gebruiken. Na elk gevecht wordt je beoordeelt over je prestaties en als je het gevecht kan afronden op of minder dan het maximum aantal beurten en iedereen is nog in leven, behaal je een gouden score. Deze score is bepalend, want hierdoor kan je meer munten en vaardigheidsbollen verdienen.

Volle sjas op je tacticam

Bij de start van elk gevecht kan je gebruik maken van de tacticam, deze zorgt ervoor dat je een overzicht krijgt van het slagveld en een tactisch plan kan beramen over hoe je deze situatie gaat aanpakken. Ook krijg je steeds de vraag of je het gevecht op het makkelijkste niveau wilt spelen. Dit is zeker geen slecht idee voor de jongste gamers onder ons, want Mario+Rabbids Kingdom Battle is zeker geen makkelijke game. Bij de eerste gevechten zijn de mogelijkheden van zowel je helden als je tegenstanders beperkt, maar als je wat munten en vaardigheidsbollen hebt verzameld worden de gevechten een pak intenser. Zo kan je teamsprongen uitvoeren zodat je nog verder kan geraken op het slagveld dan op de gewone manier en kan je dit eventueel combineren met een grondslag op de vijand. Ieder personage heeft zijn eigen speciale vaardigheden. Zo kan Mario het team voorzien van meer vuurkracht, kan Rabbid-Peach haar teamleden genezen en is Luigi een meester met het afstandsgeweer. Niet enkel zal jouw team sterker worden, maar ook de Rabbid-vijanden. Vanaf het einde van wereld twee komt er nog een schepje bovenop en zal je niet enkel met je tegenstander rekening moeten houden, maar ook met de weersomstandigheden. Zo kregen we geregeld te maken met tornado’s.

Het samenstellen van je team gebeurt steeds in het hoofdkwartier. Hier kan je ook nieuwe wapens en nieuwe vaardigheden kopen. De wapens beschikken na enige tijd ook over supereffecten, soms heb je wapens die honing schieten en er zo voor zorgt dat je tegenstander een beurt niet kan bewegen of schiet je wapen met inkt zodat je tegenstander dan weer voor een beurt niet kan aanvallen. Uiteindelijk kan je een totaal van 8 personages vrijspelen. De game ziet er ook zeer mooi uit en hanteert de gekende Nintendo-stijl. Enkel hadden we soms last van framedrops. De humor van de Rabbids slaagt aan voor zowel jong als oud. Wat we wel zeer jammer vinden is dat er geen online-modus te vinden was. Uiteindelijk is deze game volgens onze bescheiden mening toch een kandidaat om het uit te vechten tegen andere menselijke tegenstanders.

Co-op all the way

Er is dus geen online modus beschikbaar in deze Mario+Rabbids Kingdom Battle, maar wel een co-op modus. Deze modus is een zeer leuke toevoeging, want je zit samen -in mijn geval met mijn dochter van bijna negen jaar- een tactiek te bespreken om je opdracht tot een goed einde te brengen. Je kan wel enkel de co-op modus spelen van de gebieden die je hebt vrijgespeeld in de single-player. De opdrachten die je voorgeschoteld krijgt in co-op zijn min of meer soortgelijk aan die van de single-player. Grootste verschil is dat je per speler twee personages moet selecteren, waarmee jij aan de slag wilt gaan. Toch hebben we ontzettend veel plezier gehad aan deze modus, maar daar scoren de games van Nintendo steeds heel hoog op. Ondanks dat je tactisch moet denken, is deze Mario+Rabbids Kingdom Battle een geweldige game met een zeer hoge fun factor. Je mag in het single-player gedeelte ongeveer een 20-tal uur plezier beleven en dat vinden we zeker meer dan voldoende. Mario+Rabbids Kingdom Battle doet wat het moet doen en is zeker een must have voor iedereen die in het bezit is van een Nintendo Switch.

Het huwelijk tussen Ubisoft en Nintendo is meer dan geslaagd. De Nintendo Switch heeft er weer een topper bij. De game heeft spijtig genoeg geen online-modus, maar we hopen dat deze via een patch of DLC in de toekomst toegevoegd wordt. Voor diegenen die niets geven om een online-modus mogen er gerust een half punt bij tellen. Wat ook spijtig is is dat we af en toe een framedrop te verwerken kregen, maar voor de rest is Mario+Rabbids Kingdom Battle een juweeltje. De game ziet er echt kleurrijk en mooi uit, de humor van de Rabbids is geweldig en de gameplay is fantastisch. Er zijn ongeveer een honderdtal wapens en heel wat vaardigheden om je toch enige tijd zoet te houden. De toekomst ziet er voor de Nintendo Switch zeer goed uit als je het ons vraagt.