Dishonored: Death of the Outsider | REVIEW
Reviews / Maandag - 9 Okt 2017     A+ | a-

Arkane Studios is alweer een tijdje bezig met het ontwikkelen van games en heeft zeker niet stil gezeten. Zo heeft de ontwikkelaar Bioshock 2 ontwikkeld, maar kennen we ze natuurlijk ook van de Dishonored-serie, en de aardige reboot van Prey. Nu komen ze op de proppen met Dishonored: Death of the Outsider, welke een stand-alone DLC-titel is. In Death of the Outsider nemen we de rol aan van Billie Lurk en trekken ten strijde tegen de god die voor zoveel chaos heeft gezorgd. Gaat Arkane weer voor goud met deze game? Rowdy sloop door de schaduwen en zocht het voor je uit!

Het maakt niet uit hoe je de voorgaande games ook gespeeld hebt, in Dishonored: Death of the Outsider hebben Billie en Daud de gebeurtenissen in Dishonored, The Knife of Dunwall, The Brigmore Witches en Dishonored 2 beide overleefd. Jij speelt met Billie, een vrouwelijke huurmoordenaar, welke wordt gerekruteerd door haar leermeester Daud voor “one last job in Serkonos”. Hier krijg je als doel om de narcistische Outsider van zijn leven te beroven. Wat volgt is typische Dishonored-kost: praten met wat npc’s, hier en daar wat zwarte humor, een steampunk sfeertje om je vingers bij af te likken en goede lore verstopt in boeken, brieven en andere zaken waarvoor je een leesbril opzet. Aan de andere kant is het in Death of the Outsider soms wat beperkt: er komt een veel te korte zinspeling naar een bepaalde vriendin van Billie en Arkane Studios had nog wat meer met Daud mogen doen. Het is wel heel leuk hoe zowel het goede als het slechte einde van “A Crack in the Slab” eigenlijk canon blijken te zijn, en hoe het verhaal in plaats van om wraak ook om vergiffenis kan draaien. Want zowel Daud, Billie als ook de Outsider hebben heel wat op hun kerfstok. Verdienen ze het om vergeven te worden? Kunnen ze zichzelf vergeven? De keuze is aan jou!

Helft van de helft

Dishonored: Death of the Outsider bevat weer een paar flinke levels vol interessante sluip- of vechtmogelijkheden. Jammer genoeg zijn het slechts vijf levels ( tutorial inbegrepen) waarmee je aan slag kan en in vergelijking met Dishonored 2 is dat dan ongeveer de helft van de content voor ongeveer de helft van de prijs. Desalniettemin bevat het spel wel een van de betere missies uit de hele serie, waarin je een grote bank moet beroven. Even origineel en creatief als missies uit de vorige game “The Jindosh Mansion” of “A Crack in the Slab” is het misschien net niet, maar de sfeer tijdens die missie is subliem en je hebt meer mogelijkheden dan in de andere missies van deze DLC.

Om de missies wat langer te maken en je wat meer speelduur te geven, zijn er ook contracten in het leven geroepen. Elke missie kan je een paar extra doelen proberen te bereiken, zoals het stelen van een briefje, iemand ontvoeren of alle bewakers in een level doden. Dit laatste zal sommige spelers misschien doen schrikken, maar de optie is er omdat er in Dishonored: Death of the Outsider geen chaos rating meer is. Of je nu een spoor van bloed en vernieling achterlaat of niet, er zullen nooit extra bewakers of bloodflies komen. Aan de ene kant is dit een beetje jammer, aan de andere kant kunnen ook spelers die houden van een “goed” einde zichzelf nu volledig laten gaan. De contracten zijn in ieder geval een leuke manier om een missie langer te maken. Hiernaast zijn er ook nog een paar traditionele side quests, maar deze zijn soms wel goed verstopt.

Praten met ratten

Zoals elk personage in de serie heeft Billie haar eigen krachten. Jammer genoeg zijn het er maar drie. Displace is de teleport kracht die je kan plaatsen maar niet meteen moet activeren (wat leuk kan zijn om bewakers te misleiden of, als je nog net niet gezien wordt, meteen naar een veilige plek te warpen). Foresight laat je de tijd stilzetten en jezelf projecteren om veilig op zoek te gaan naar vijanden of voorwerpen. Je kan met deze drie krachten (en nog één extra in de loop van het spel) creatief zijn, maar je voelt je na een tijdje wel gelimiteerd. Bovendien kan je deze krachten niet upgraden met runes en zijn ze enkel met de verzamelbare bone charms heel lichtjes aanpasbaar. Billie haar krachten werken met een Void-meter die zichzelf steeds terug opvult, dus hoef je in deze game ook niet meer op zoek te gaan naar Mana Potions. Veel nieuwe gadgets zijn er ten slotte ook niet, met de Hook-mine die vijanden wegtrekt en verdooft of doodt als beste nieuwigheid. In de Original Game Plus-mode kan je wel een paar krachten uit het vorige spel gebruiken, maar ook dit is heel beperkt. Na de zalige combinatie van alle krachten in de New Game Plus-mode van Dishonored 2 is dit eerder een teleurstelling. Wat wel nieuw is, is de mogelijkheid om met ratten te praten, maar dit geeft je gewoon extra informatie in plaats van een echte verandering aan de gameplay.

Herhalingsoefening

Je zal in Dishonored: Death of the Outsider een paar leuke omgevingen tegenkomen. Bovengenoemde bank ligt bijvoorbeeld in een stad met alle elementen die er in een Dishonored-stad moeten zijn: appartementen of huizen om in te breken, steegjes, een paar puzzels en vooral veel verticale mogelijkheden. Dat je hetzelfde stadje in de tweede missie ook moet aandoen, lijkt eerst negatief, maar valt uiteindelijk wel mee. Aan de andere kant houdt Dishonored: Death of the Outsider precies van herhalingen van locaties, want jammer genoeg speelt de vierde missie zich in één van de locaties van Dishonored 2 af, en hoewel het in het verhaal verantwoord wordt, lijkt het toch weer wat uit gemakzucht gedaan. De laatste missie heeft dan weer visueel een paar interessante elementen. De (soms lange) laadtijden uit Dishonored 2 zijn ondertussen aardig ingekort, wat altijd fijn is maar misschien toch nog iets beter kan.

Als het gaat om de voice-acting springen de stemmen van Daud en Billie niet echt in het oor, maar gelukkig klinkt de Outsider interessant deze keer en toont deze eindelijk ook eens wat emotie. Ook bij de npc’s vinden we ook aardige voice-acting en gaan ze nu zelfs een keer zingen.

Wil je meer Dishonored? Voor € 30,- krijg je meer Dishonored! Fans van de serie zullen blij zijn met de terugkeer van de vertrouwde gameplay, uitgebreide lore en een paar leuke links naar de andere games. Nieuwkomers raad ik toch aan eerst Dishonored met de bijbehorende DLC’s en Dishonored 2 te spelen. Death of the Outsider kent slechts vijf missies en een heel beperkt aantal krachten, wat toch wat weinig is. Het verhaal is onderhoudend en bevat een paar leuke elementen, en de derde missie mag zonder problemen bij de andere hoogtepunten van de serie gezet worden. De side-quests maken de speelduur van de game nog wat langer, maar verwacht er niet teveel van.