The Evil Within 2 | REVIEW
Reviews / Zaterdag - 21 Okt 2017     A+ | a-

Het is ondertussen alweer drie jaar geleden dat Shinji Mikami (bedenker van de Resident Evil-reeks, jeweettoch) onverwachts op de proppen kwam met The Evil Within. Hiermee wilde de beste man het survival-horrorgenre weer op de kaart zetten, door oude zaken te vermengen met nieuwe ideeen. De game kon je dan ook vergelijken met de sfeer van Silent Hill en de gameplay van de eerdere Resident Evil-games. Je moest zien te overleven in een krankzinnige wereld, bezaaid met gruwelijke monsters waarbij er een flink onhandige besturing om de hoek kwam kijken. Ondanks dat de game qua sfeer en verhaal ongelooflijk tof was, kende het de nodige minpunten welke het spelplezier hier en daar wist te bederven. Zou ontwikkelaar Tango Gameworks van hun fouten geleerd hebben? Rowdy trok een nieuwe onderbroek aan en ging op spooktocht!

De eerste Evil Within was een aparte game. De sfeer was geweldig, het verhaal was surrealistisch goed maar de game kwam een beetje traag op gang en de karakters kwamen niet altijd even goed over. Ook een aantal gameplay-technische zaken als het ouderwetse opslaan en de besturing die niet altijd even goed mee wilde werken waren een aantal frustrerende zaken. Ook grafisch gooide het eerste deel niet echt hoge ogen. Toch was de game succesvol genoeg dat Bethesda besloot dat ontwikkelaar Tango Gameworks een tweede deel mocht maken.

List & bedrog

Dit keer kruipen we weer in de huid van hoofdrolspeler Sebastian Castallanos; een man die stijlrijk gekleed gaat en van elke moord een slow-motion schouwspel maakt. Het is drie jaar later na de gebeurtenissen van het eerste deel en Sebastian heeft ontslag genomen bij de politie van Krimson. Zijn verleden blijft hem achtervolgen na de gebeurtenissen in Beacon en het verdwijnen van zijn vrouw en de dood van zijn dochter helpen hier niet echt bij mee. Opeens wordt Sebastian benaderd door zijn oud collega Juli Kidman, welke ook dienst doet bij Mobius. Zij onthult dat de dochter van Sebastian niet echt omgekomen is bij een brand, maar dat ze nog leeft en dat de Mobius organisatie haar dood in scene heeft gezet. Zij wordt gebruikt als Core in een STEM-simulatie, maar ze zijn het contact met haar verloren. De oud politie-diender twijfelt geen moment en gaat opnieuw de STEM in om zijn dochter Lily te redden uit het stadje Union.

I will survive!

Het verhaal spreekt wellicht voor de verbeeldingen maar het doet zeker zijn ding. Tango Gameworks heeft ook zijn best gedaan om de gameplay te vernieuwen tegenover de eerste game. Zo krijgen we nu te maken met een soort van open-wereld. Je hebt je traditionele hoofdmissies die het verhaal doen vooruitgaan en zijmissies die je wat afleiden en de gameplay tijd wat opvullen, maar de manier waarop je ze ‘trackt’ en beleeft is vrij origineel te noemen. Bewapend met een soort van walkie-talkie zoek je ‘resonants’, wat bovennatuurlijke overblijfselen zijn van wat er gebeurd is in Union. Hiermee ga je op een grote speurtocht naar antwoorden. Deze opzet werkt erg goed, en al helemaal in combinatie met de survival-horror elementen die we voorgeschoteld krijgen in de game. Want de monsterachtige freaks, welke rondlopen om jou in stukken te scheuren zorgen voor veel spanning. Je hoofddoel, naast het vinden van Lily, is dan ook overleven en laat dat nou één van de belangrijkste elementen zijn in een survival horror-game.

Ballerina achtige dingen

De open wereld doet je op de tippen van de tenen lopen als een ballerina. Het design van deze uitgestrekte wereld is uitstekend en afschrikwekkend tegelijkertijd. Of het nou bij een hoek of tussen het hoge gras is, je bent continu op je hoede. Overal krioelt het van de zombieachtige monsters en tijdens de game krijg je wel bepaalde indicaties, welke je laten weten of de monsters je zien of horen. Toch word je met enige regelmaat verrast door het gruwelijke tuig wat rondloopt in Union. Je moet dus uitermate voorzichtig zijn en de schaarste aan ammo en de karige craftingmaterialen die je vindt om ammo te maken, helpen flink mee aan de ervaring. Je moet dus voorzichtig kiezen wanneer je vijanden een kogel door het hoofd wilt verkopen of vallen wilt zetten, want het zou zomaar eens kunnen gebeuren dat je ammo mist wanneer je dat het hardst nodig hebt. The Evil Within 2 is in grote lijnen meer een survival-game dan het eerste deel. Deze was namelijk vrij lineair, en ondanks dat dit niet echt een probleem was, probeert het tweede deel het dit keer over een andere boeg te gooien.

Ondanks de keuze voor een open wereld, welke echt goed is uitgewerkt, was deze opzet niet nodig geweest. Als The Evil Within 2 dezelfde lineaire opzet had gehad als het eerste deel was de game alsnog een topper en misschien zelfs wel beter. Nu is het nog steeds een heel goed spel, maar de open wereld zorgt ervoor (hoe mooi en knap het design ook is) dat je jezelf na een tijdje toch verveelt, ongeacht het gevaar wat op de loer ligt.

Goed, maar niet zonder fouten

Na een tijdje duwt de game je haast automatisch richting de verhalende missies en dit komt voornamelijk omdat er eigenlijk vrij weinig te doen is in de spelwereld. De zijmissies zijn schaars en uiteindelijk doet de open wereld meer dienst om op zoek te naar craftmaterialen voor je munitie. Gelukkig is de rest van de game wel top en heeft het verhaal zelfs een onverwacht sterke leidraad die je hier en daar nog weet te verrassen. The Evil Within 2 is dus niet zonder fouten en afgezien van een kleine open wereld die niet goed benut wordt en een aantal zoutloze nevenpersonages, is de game gelukkig wel een goede horror-ervaring welke je op veel punten bang weet te maken en zelfs nog weleens een opwachting maakt in je nachtmerries!

The Evil Within 2 is een game waar ik naar uitgekeken heb, en de game stelt helemaal niet teleur. De spannende verhaallijn en de krankzinnige surrealistische wereld zijn gewoon top. De open wereld brengt een frisse wind naar de game qua survival en actie, maar schiet op vlak van activiteiten wat te kort. Desondanks is de horror-ervaring gewoon dik in orde en als er ’s avonds een lichtje aan moet blijven tijdens het spelen van deze game, kun je wel stellen dat je onderbroekje niet veilig is tijdens diverse intense speelsessies van The Evil Within 2. Je bent gewaarschuwd!