Fire Emblem Warriors | REVIEW
Reviews / Zondag - 29 Okt 2017     A+ | a-

In tijden van de WiiU was Hyrule Warriors een aardige verrassing in het aanbod van games voor de Nintendo-console. Ondanks dat de game niet echt een hoogvlieger was qua gameplay en het gewoon een ordinaire spin-off van Dynasty Warriors was met een Zelda-laagje, was de game een aardige hersenloze hack ’n slash game. Nu met de komst van de Nintendo Switch probeert Nintendo het opnieuw met de komst van Fire Emblem Warriors. Hierin wordt dezelfde gameplay vermengd met het Fire Emblem-universum. Rowdy kijkt of wellicht dit concept beter past.

Laat ik met de deur in huis vallen door gelijk te roepen dat Fire Emblem meer in de toon valt binnen de Dynasty Warriors-reeks dan Zelda. Ondanks dat de Fire Emblem games een turn based strategy concept hebben, sluit dit idee beter aan bij de welbekende musou gameplay. Team Ninja, Nintendo en Omega Force proberen dan ook om hier weer een onvergetelijke hack ’n slash ervaring van te maken.

Interdimensionale dingen enzo…

In Fire Emblem Warriors volgen we het verhaal van Rowan en Lianna, welke de troonopvolgers zijn van het koninkrijk van Aytolis. Dit koninkrijk wordt plots overvallen door een interdimensionale strijdkracht welke door portals het land binnen glippen, met alle gevolgen van dien. Zij maken Aytolis met de grond gelijk en scheiden beide hoofdrolspelers van hun moeder, de koningin. Gelukkig staan zij er niet alleen voor, want met het openen van de interdimensionale portals komen ook helden mee van andere dimensies welke bestaan uit personages van eerdere Fire Emblem-games. Door het vinden van de diverse helden en het vinden van Magic Stones, kunnen Rowan en Lianne wellicht het tij keren en hun koninkrijk terugveroveren van de Chaos Dragon.

Klote smoes

Het verhaal hierboven klinkt nogal warrig en dat is het ook. Fire Emblem fans zullen dan ook niet staan te juichen vanwege het ‘geweldige’ verhaal. De franchise staat bekend om zijn epische fantasy verhalen, met grote veldslagen en dat soort zaken. Nu krijgen we een bekrompen verhaal, met een shitload aan dialoog en dit is dan ook een aardige klote smoes om een hele hoop oudgedienden terug te zien, uit voornamelijk de Fire Emblem Fates en Awakening games. Helaas missen we in Warriors nog wat bekenden namen zoals Ike en Roy, maar ik denk dan ook dat dit namen zijn welke we met toekomstige DLC mogen gaan verwachten. Nintendo flikte dit kunstje natuurlijk ook al met Hyrule Warriors, dus waarom zouden ze het nu niet doen?

Slice jezelf naar de top

Maar daarnaast staat de Dynasty Warriors dan weer bekend om zijn gameplay en dat staat dan weer recht tegenover het wat karig uitgewerkte Fire Emblem sausje wat deze game kent. Warriors heeft een solide gameplay basis waarin je een grote lading aan slachtvee mag verwachten welke bij bosjes om je heen spawnen, zodat jij als een warm mes door de boter mag ‘slicen’. Het doel is dan ook om golf na golf aan vijanden af te hakken voordat je een grote dreiging tegenkomt in de vorm van een tussen- of eindbaas. In de tussentijd bevrijd je het ene na het andere fort waarmee je jouw gezondheid aanvult en zelf eigen nietszeggende soldaatjes spawned, welke je bijstaan in de strijd. Ook bevrijd je hier en daar een NPC en maak je kleine optionele tussenbaasjes een kopje kleiner. Dit doe je terwijl je jouw eigen stuk grond verdedigt en je jezelf een weg baant naar het eindpunt van een gebied en de grote boze eindbaas verslaat.

Naast het feit dat we een grote lading aan Fire Emblem personages voorbij zien komen, leent de game ook nog wat RPG elementen van de franchise. Nu is het levellen van personages niet nieuw in de Warrior-reeks, maar bepaalde stats en instellingen weer wel. Ook nieuw is het ‘team up’ systeem waardoor je personages aan elkaar kunt toewijzen en dus met zijn tweeën de vijand in stukjes kan hakken.

Ook het bekende wapen-driehoek-systeem van Fire Emblem komt om het hoekje kijken. Dit systeem is een soort papier-steen-schaar idee zeg maar, waarin zwaarden meer vijanden doen tegen bijlen, bijlen tegen speren en speren weer tegen zwaarden. Ook krijgen we de mogelijkheid om bepaalde klassen in de mix te gooien.

Ritmisch schouwspel

Fire Emblem Warriors is in ieder geval een prachtig en ritmisch schouwspel van knoppen rammen, om zoveel mogelijk mooie combo’s aan elkaar te rijgen. Het heeft dan ook een soort mediterende werking als je eenmaal in de flow van de game zit. Ondanks dat de gameplay in de eerste oogopslag nogal repetitief is, is dit tijdens het zelf spelen totaal anders. Je voelt je eigen een echte baas als je alle poppetjes op het scherm met flitsende combo’s neer haalt. Het oogt vet, het speelt vet en voor je het weet ben je een paar uur verder, zonder dat je het in de gaten hebt.

Fire Emblem Warriors is dus een game waarin je jezelf makkelijk urenlang in kan verliezen, maar het leukste in de game is om het samen met een vriend te spelen. Je kunt de game namelijk samen in splitscreen spelen en dit is zeker een welkome toevoeging. Helaas kent deze mode wel wat minpunten want splitscreen zorgt nogal voor wat framerate problemen, ondanks dat je Switch toch minder vijanden op je scherm weet te toveren. Door de aanwezigheid van minder vijanden komt de splitscreen mode ook wat saaier over en je doet er een stuk langer over om missies te voltooien omdat er in velden en wegen geen vijand te bekennen is. Helaas is Nintendo ook vergeten om een online multiplayer component in Fire Emblem Warriors te proppen.

Technische keerzijde

Grafisch gezien is Fire Emblem Warriors een prachtige game te noemen met zijn cell-shaded graphics en anime stijltje. Toch kent de game hier en daar dus een keerzijde. Zoals ik al aangaf kent de Switch zijn technische beperkingen in de splitscreen modi, maar tijdens de singleplayer gebeuren ook vage dingen. Zo zijn de effecten nogal simpel gemaakt, personages vallen door objecten, vijanden verdwijnen en verschijnen op onverwachte momenten en de game wil op zeer drukke momenten nog weleens inzakken qua framerate.

Fire Emblem Warriors gaat niemand zijn leven veranderen, maar de game is zeker een aardige aanvulling op het portfolio aan Nintendo Switch games. De Dynasty Warriors-gameplay gemixt met een Fire Emblem-sausje gaat goed met elkaar samen. Ondanks het wat flauwe verhaal is de gameplay stabiel genoeg om jezelf uren te vermaken. Is deze game een must-have? Ik vind van niet, want er zijn betere en leukere spelervaringen te krijgen op de Switch. Maar heb je toch een zak vol geld rondslingeren of mocht Fire Emblem Warriors een keer afgeprijsd in de winkelschappen liggen, dan zou ik de game zeer zeker aanbevelen.