Sonic Forces | REVIEW
Reviews / Woensdag - 15 Nov 2017     A+ | a-

Wie kent de blauwe egel Sonic nou niet? Het beestje is geboren in de tijden dat SEGA op zoek was naar een eigen icoon, iets wat Nintendo natuurlijk al had in de vorm van de ronde loodgieter Mario. In 1991 kwam SEGA dan ook met Sonic The Hedgehog, welke een ongekend succes was en een heuse consolewars teweegbracht. Ondertussen is SEGA alweer een tijdje gestopt met het maken van eigen consoles en doet Sonic dienst als multiplatform-held. We mochten het egeltje eerder dit jaar al verwelkomen in de game Sonic Mania, waarmee hij terugkeerde naar zijn 2D roots. Nu mag Sonic schitteren in een nieuw 3D-achtige game, maar de vraag is of Sonic de concurrentie van bijvoorbeeld een Super Mario Odyssey wel bij kan benen. Je leest het in deze review!

Sonic is weer terug, en ik moet eerlijk zijn dat ik mijzelf behoorlijk verheugde op deze game. De eerste beelden, met spetterend snelle gameplay waren gebrand op mijn netvlies. De eerste speelsessie van de game op het post-E3 evenement van Nintendo deed mijn hart sneller kloppen, al mocht ik maar tien minuutjes met de game stoeien. Nu is de tijd aangebroken om te kijken of Sonic zijn Dreamcast truukje over kan doen, en eindelijk weer eens in een fatsoenlijke 3D schittert.

Robotnik domineert

De verhaallijnen in games zijn verwikkeld in problemen, welke opgelost moeten worden. In elke Mario-game lukt het bijvoorbeeld Peach weer om in de problemen te komen, en Mario mag die shit oplossen. Zo ook in Sonic Forces. Doctor Robotnik heeft Sonic verslagen en de wereld gedomineerd. Sonic zijn vriendjes laten het hier niet bij zitten en richten een verzet op (vandaar de subnaam Forces) welke het doel heeft om de wereld te bevrijden van het dictatuur van de beste dokter. Naast de welbekende karakters als Tails, Amy en Knuckles heeft het verzet een nieuwste aanwinst in de vorm van een personage welke je zelf mag samenstellen. Dit is gelijk een leuk gegeven, want er zijn voldoende customisation opties om het personage in elkaar te flansen. Zo kun je uit zeven diersoorten een eigen held maken, en een stem kan worden gegeven. Daarna kun je jouw persoonlijke held nog aanpassen met allerlei accessoires en kledingstukken. Deze cosmetische opsmuk kun je ten alle tijden veranderen, en tijdens de game speel je ook een boel nieuwe kledingstukken en andere zaken vrij.

Misselijkmakend

Als je denkt dat je de hele game alleen maar met jouw eigen personage kan spelen, dan heb je het mis. We mogen ook aan de slag met de welbekende helden uit het Sonic universum. Ondanks dat het zo ongelooflijk vet is om Tails, Knuckles en Shadow weer terug te zien, is het zo ongelooflijk jammer dat de voice-acting zo tenenkrommend slecht is. De misselijkmakende piepstemmetjes van de karakters en het gevoel dat de stemacteurs van hun blaadjes de teksten oplezen in plaats van emotievol de boel in te spreken doen behoorlijk afbreuk aan deze Sonic ervaring. Als ze nou de stemmen hadden weggelaten en alleen schermteksten in de game hadden gepropt was het al stukken beter geweest dan dit… Nu ben je verplicht om die ongeloofwaardig hoge piepstemmetjes aan te moeten horen, waardoor ik al snel mijn TV op geluidsstandje 0 heb gezet. Dat zal je leren.

Ontdek je plekje

De gameplay van Sonic Forces is welbekend. In deze semi-3D game mogen we zowel genieten van 3D als 2D elementen. Wanneer een van de personages door een level mag stormen verandert het camerastandpunt nog weleens van achter naar de zijkant van het personage. De levels zijn structureel erg lineair opgezet en hierin moet je met grote snelheid vijanden uit zien te schakelen, ringen verzamelen en tijdig springen om niet te pletter te vallen. De levels zijn in ieder geval erg gestroomlijnd in elkaar gezet en kun je de diverse levels zonder enige moeite voltooien, als je maar goed oppast dat je niet tegen een vijand of een muur aanrent, want daarmee verlies je weer je snelheid. Ondanks dat de levelstructuur ongelooflijk lineair is, zijn er her en der wel wat zijpaden die je kan bewandelen maar hiervoor moet je oplettend blijven. Sommige van deze plekjes kun je alleen bereiken als je de juiste reflexen bezit en hebben dus ook hoge snelheid nodig om te bereken.

Er zijn ook bepaalde levels waarin we als Sonic zelf mogen spelen. Deze Classic Sonic-levels spelen zich volledige in 2D af. Hierin komen we ook een aantal klassieke elementen tegen en zo zal Sonic daadwerkelijk op vijanden moeten springen en de snelheid erin houden om obstakels te overwinnen. Ook zijn er een aantal oldschool onderwater-levels waar je bubbels moet verzamelen om in leven te blijven. Doe je dit niet dan verdrinkt onze lieve blauwe egel…

Schuimbekkend voor je TV

Sonic Forces is een bijzonder snelle game, en soms ook wel iets te snel naar mijn smaak. Doordat je met 500 kilometer per uur door de levels zoeft, mis je behoorlijk wat zaken als collectables, maar zie ook flink wat vijanden over het hoofd waardoor je al snel tegen ze aan botst en dus weer snelheid verliest. De game flitst vaak voor je voorbij zonder dat je er erg in hebt, en is ook niet echt geschikt voor epileptisch gevoelige mensen. Ik kan ook wel begrijpen dat menig mens hier schuimbekkend weg ligt te trekken voor zijn televisie.

Ondanks de (soms iets te) snelle actie is Sonic Forces grafisch wel aardig te noemen. Helaas kent de game ook de nodige bugs, en deze zijn in overdaad aanwezig. Zo zijn objecten in de diverse levels nogal glitchy, verschijnen de achievements in het Japans op je Xbox One(?) en werken de controls niet altijd even goed mee…  Voornamelijk de besturing die niet altijd zijn ding wil doen is de grootste doorn in het oog. De game is zeker niet onspeelbaar hierdoor, maar het neemt wel her en der wat speelplezier weg, wat een beetje jammer is bij een game waar het om snelheid gaat.

Sonic Forces is helaas niet de game waarop ik gehoopt had. Ondanks dat het fijn was om de blauwe snelheidsduivel weer eens te zien, slaat de game hier en daar weleens de plank mis. De mix van diverse 2D- en 3D elementen is leuk, maar helaas weet de game niet te imponeren. Het kinderachtige uiterlijk is nog niet eens zo slecht te noemen, maar door de slechte voice-acting, het te snel accelererende verhaal en de wazige controls leg je de game al snel naast je om iets anders te spelen. Ben je op zoek naar de ultieme Sonic ervaring kun je beter Sonic Mania kopen of een oldschool Dreamcast met Sonic Adventures en deze game laten voor wat het is…