Need for Speed Payback | REVIEW
Reviews / Woensdag - 22 Nov 2017     A+ | a-

Eigenlijk wilde ik deze review al wat eerder schrijven, in de hoop dat ik er meer over zou kunnen vertellen. Maar Need for Speed Payback is gewoon straightforward raggen met die bakken en een zooi politie op je hielen. Beetje racen, beetje slopen, beetje turbo en een beetje wijven. Nee, dat is niet helemaal waar en daar doe ik het dus ook te kort mee. Hoewel de titel eigenlijk wel vrij goed vertelt wat de game moet doen, maar daarover later meer.

BOEM PATS

Je begint – boem pats – in een of andere 2 Fast 2 Furious achtervolging met je eigen crew van verschillende mensen en je bent direct in de wereld van NFS gezogen, maar wat als ik nou nog nooit NFS gespeeld had? Het is een beetje een “probeer-het-maar-uit” tutorial. Met kleine aanwijzingen alsof de kind de was kan doen en eigenlijk, heel stiekem, is het ook best simpel en ik weet niet of ik daar vrolijk van ga worden. En dan komen de mensen natuurlijk met het verhaal: “Ja, maar het is NFS.” Maar ik heb NFS gespeeld in de Golden Era en dat was veel minder 2 Fast 2 Furious, minder filmisch, meer racen en gaan met die kar. Nou is het niet per definitie slecht om een verhaallijn te hebben met een crew etc., maar het lijkt er gewoon teveel op.

Onrealistisch

Dan moeten we het ook maar eens over de graphics, controls en muziek hebben. De graphics zijn vanwege de nieuwe Frostbite engine best lekker, alleen niet realistisch. Ik vind het er nep uitzien. Althans TE nep. Had af en toe het gevoel alsof ik in een of andere cartoon-wereld aan het rijden was. Dat hoeft niet erg te zijn, maar dan pak ik liever Carmageddon. Kun je tenminste nog wat mensen naar de galemiezen helpen ook. Nee zonder gekheid, NFS is de meest onrealistische racegame die ik in jaren heb gespeeld. Natuurlijk kan ik geen GT Sport verwachten of een Forza, maar ik ben toch wel lichtelijk teleurgesteld. Je kunt met een simpele tik drie wagens van de baan lanceren alsof je ze in volle snelheid raakt, dit werkt vooral goed op politie-auto’s, want als je dan op volle snelheid tegen een tegenligger klapt, is het direct Game-Over. Er klopt kant noch wal van de game en het lijkt eigenlijk een beetje een mengelmoes van aspecten die mensen leuk vinden, het is alleen een beetje een overkill.

Wat betreft de besturing: KUT. Het rijd voor geen meter, nou heb ik in het echt ook mijn rijbewijs nog niet en die wil ik wel zo snel mogelijk gaan halen, maar deze NFS just fucked my life. Nee het is best makkelijk om te leren, maar het rijd gewoon niet lekker. Misschien dat een stuur het beter maakt maar met de controller voelt het onnatuurlijk. Naast dat het niet lekker rijd heb ik ook geen idee van de snelheid. Soms lijkt 50 Km/h wel 120 of andersom. Je ziet niet echt hoe hard je rijd, iets waar ik in vorige NFS delen wel erg blij van werd.

Las Vegas

Even genoeg gezeken! Het is namelijk wel supertof dat het verhaal zich afspeelt in Las Vegas, het hele crew-aspect vind ik nog best tof en het switchen tijdens missies tussen bepaalde wagens vind ik ook bijzonder leuk. Het grote pluspuntje is de open wereld en de challenges die je kunt doen. Zo heb je bijvoorbeeld challenges waarbij je zo hard mogelijk door een bepaald stuk heen moet crossen en dit staat dan los van de missies. Ook is er genoeg afwisseling qua missies en dat is lekker. Zo snel mogelijk van A naar B, drift missies en drag races. Het enige jammere is, is dat in die open wereld er eigenlijk helemaal geen politie is. En als je dan een missie gaat spelen zijn er opeens tachtig wagens naar jou op zoek.

Wel ontbreken er een aantal zaken in de open wereld en zijn de locaties nogal repetitief. Alles lijkt een beetje op elkaar en ik ben een keer twee minuten bezig geweest om een missie op te starten. Mijn auto moest precies goed op een bepaalde cursor staan om de missie te starten. Dit leverde aardig wat frustratie op met het uiteindelijke gevolg dat ik maar weer GT Sport videos op YouTube ging kijken. Nee, voor de inhoudsloze racer maakt het allemaal geen kut uit en is het lekker rijden en slopen en genieten van de overload aan events en missies. Voor inhoud en diepte moet je helaas niet bij NFS zijn. Al is dat wat betreft het pimpen van je auto niet helemaal waar, hierin zijn namelijk wel erg veel keuzes te maken. Maar dat is gelukkig een dingetje geweest in Need for Speed die er altijd bij geweest is. En dat is fijn.

Al met al is de subtitel van deze NFS precies goed vertalend wat deze game moet doen, of althans DICE: Dat is de gamer terugbetalen. De game lijkt vluchtig uitgepoept te zijn, mist diepgang en het lijkt erop alsof EA Games dacht: “Er moet maar weer een NFS uitkomen, dus laten we snel wat maken”. Teveel 2 Fast 2 Furious, te weinig old-school NFS. Niet realistisch en qua besturing niet de allerlekkerste racegame die je gaat spelen. Maar als je van karren en slopen houdt is dit wel een game voor jou. Eentje die je lekker tussendoor kunt spelen voor je aan een echte game gaat zitten. Ik brand het misschien iets teveel af, maar kan er echt niet meer van maken. ik vind het een miscalculatie van de ontwikkelaars en het lijkt alsof NFS een stap achteruit heeft gedaan. Het is tijd voor Payback, en dat mag op mijn rekening gestort worden.

Bron: Jeffrey Noordermeer / StarGamers