Dragon Ball FighterZ | REVIEW
Reviews / Zaterdag - 3 Feb 2018     A+ | a-
Wat sommige hypes wel  niet teweeg kunnen brengen. Dragon Ball Z is een van de meest lang lopende hypes wereldwijd en je komt dit tegen in veel vormen: Het is begonnen met een anime, en al snel was daar de merchandising zoals actionfigures, cardgames en natuurlijk videogames. Dragon Ball Z is niet meer weg te denken uit ons straatbeeld en voor velen brengt het ook de nodige nostalgie met zich mee. Als mannetje van 15 keek ik vroeger naar de anime, en nu op 35-jarige leeftijd weet het mij nog steeds te pakken. Nu is het eindelijk tijd voor een nieuwe game en wij worden op onze wenken bediend met de nieuwste titel; Dragon Ball FighterZ.  “Let’s KAMEHAMEHA de shit out of everyone!”.

Voor n00bs en pro’s

We moesten even wachten, maar we konden de afgelopen maandjes al aan de slag met de game dankzij een gesloten en een open beta. Nu ligt Dragon Ball FighterZ eindelijk in de winkelschappen. Met een uitgebreid arsenaal aan personages en een shitload aan nieuwe modes zijn er meer dan genoeg dingen om aan de slag mee te gaan. De gameplay is super relaxed voor zowel de beginnende als de ervaren gamer. Al na de eerste paar potjes kan zelfs de grootste n00b in het fighting game genre het scherm vol toveren met indrukwekkende energybeams en indrukwekkend uitziende combo’s. Alle aanvallen zijn snel onder de knie te krijgen, zo zal vier keer op vierkantje rammen (de game speelde ik op de PS4) al snel resulteren in een actie waar de anime meerdere afleveringen over gedaan heeft. De charme van het combatsysteem ligt dan ook niet in het onthouden van ellenlange knoppencombinaties, maar juist op verschillende dingen snel en naadloos achter elkaar uitvoeren, dit brengt de game zelfs tot op een e-sports waardig niveau.

Niet bijzonder, toch vet!

Dragon Ball FighterZ werkt via een principe welke we kennen uit de Marvel vs Capcom-franchise: Je neemt het met een team van drie personages op tegen een ander team van drie personages. Dit zorgt voor een dynamische ervaring, zeker als je er rekening mee houdt dat je het karakter van je tegenstander letterlijk uit het scherm kan rammen, waardoor die verplicht naar een ander personage moet switchen. Ben je nog niet zo bekend met Dragon Ball-games, dan is het aan te raden om de Story Mode te spelen. Deze dient namelijk als een veredelde tutorial, en zo krijg je de complete game al snel onder de knie. Het verhaal is over het algemeen niet heel hoogwaardig en biedt niets bijzonders, maar de kersverse android 22, welke dienst doet als de grote slechterik, doet het verhaal veel goed. Nu is een fighting-game niet iets wat je koopt voor het verhaal, en dit geldt ook voor Dragon Ball FighterZ. Toch heeft het een bepaalde charme wat een ieder wel aan kan spreken.

Online asswhoopings

Ben je eenmaal klaar met de Story, dan kun je in de offline of arcade modes je vaardigheden verder uitwerken, om dan de sprong te wagen naar de online gevechten (om eindelijk je ass eens goed te laten whoopen…).Wanneer je voor het eerst tegen iemand komt te staan online, kom je er al snel achter dat je zonder veel moeite van de kaart af wordt geveegd. Vanaf het online aspect merk je dan ook al snel hoe gecompliceerd de game kan zijn. Van destructo discs, naar assists van je team, teleporteren achter de vijand en weer een super aanval doen, Dragon Ball FighterZ speelt erg snel en enorm wendbaar. Daarnaast is er de mogelijkheid om naar de matches van andere spelers online te kijken vanuit de lobby, waardoor het net lijkt of je naar een anime aan het kijken bent. Een andere leuke toevoeging vanuit de anime, zijn de Dragon Balls zelf. Wanneer je de juiste knoppencombinaties indrukt wordt je beloond met een van deze ballen en wanneer je ze alle zeven weet te bemachtigen mag je zelfs een digitale wens doen. Wat dat is, daar moet je zelf achterkomen als je de game gekocht hebt, het enige wat ik kan verklappen is dat het een fijne toevoeging is.

Speciaal voor de fans

Wat ook een heerlijke charme aan Dragon Ball FighterZ  is, dat zijn de subtiele verwijzingen voor de oldschool-fans. Je hebt maar liefst keuze uit meer dan twintig personages en daardoor krijg je de kans om iconische momenten uit de serie te recreëren. Een voorbeeld is dat wanneer je dan in een gevecht met Goku wint van Freiza op de planeet Namek, dat je dan wordt beloond met een ongelooflijke vette en flitsende cutscene. Aan ons, als Dragon Ball Z gamers, is het dan ook zaak om alle easter eggs te vinden die de game kent. Het enige minpunt wat ik werkelijk aan Dragon Ball FighterZ op kan merken, is het feit dat het soms wel erg lang duurt voordat er een online match is gevonden. Dit probleem was al aanwezig in de beta, en is dus helaas nog niet opgelost in de volledige game…

Waar ik tijdens de beta nogal sceptisch was over Dragon Ball FighterZ, is de volledige release een topper om je vingers bij af te likken. Het combatsysteem is geschikt voor zowel de beginnende als de ervaren gamer en de game geeft je ook daadwerkelijk het gevoel midden in de anime te zitten. Er zijn hier en daar wat vette easter eggs te vinden om zodoende de echte Dragon Ball-fan te pleasen. Dragon Ball FighterZ  is naar mijn mening zelfs e-sport waardig te noemen, en het zou mij dan ook niet verbazen dat we dit binnenkort mogen gaan aanschouwen. Ondanks wat miniscule minpuntjes, waarvan de meest noemenswaardige de kleine serverproblemen zijn, haal je met Dragon Ball FighterZ de vechtgame van 2018 in huis!