Dragon Quest Builders | REVIEW
Reviews / Donderdag - 1 Mar 2018     A+ | a-

Tjeeminee, als ik er zo over nadenk is de Dragon Quest serie er een welke al heel lang meegaat. De eerste game verscheen al in 1986 voor de NES en anno 2018 zijn we nog bezig met de reeks. Er zijn al diverse spin-offs geweest zoals Dragon Quest Heroes. Ook dit keer is er een spin-off in de reeks, genaamd Dragon Quest Builders, welke al eerder verscheen voor de Playstation 4.

Dragon Quest Builders heeft één overduidelijke inspiratiebron, namelijk Minecraft. Dat wordt al behoorlijk duidelijk gemaakt vanaf het moment dat je de game opstart. Dit is helemaal niet erg, want Minecraft heeft geen monopolie of alleenrecht op het sandbox building genre en bovendien combineert Dragon Quest Builders het met RPG- en actie-elementen uit de hoofdreeks en weet het een enorm gebalanceerde ervaring naar je toe te brengen. Wat je niet mag vergeten is dat dit een singleplayer-ervaring is en de enige gelijkenis met Minecraft is dat je alles kapot kan hakken en creatief kan omspringen met de materialen die je kan verzamelen in de wereld om dingen te bouwen. Het blijft dus een actie-RPG ervaring met een verhaal waarin ons personage als enige in de hele wereld de krachten heeft om shit te bouwen.

Hakken, hakken en hakken

Alle andere mensen in de wereld hebben een klap op hun kanis gekregen en weten blijkbaar niet meer hoe ze iets moeten bouwen. Aan jou de opdracht om van het vervallen dorpje opnieuw een bloeiende stad te maken en om te weten te komen wat ‘the hell’ er is gebeurd. Dat er een verhaal is, betekent ook dat we onze vaardigheden geleidelijk aan ontdekken. We kunnen dus niet alles vanaf de eerste minuut. Zo kunnen we in het begin alleen maar aarde en takken hakken en een beetje gras verzamelen, maar hebben we nog niet de skills en gereedschap om bijvoorbeeld steen te houwen. Het is dus zaak om zoveel mogelijk quests te voltooien, om zodoende meer blauwdrukken van materialen en kamers vrij te spelen waardoor je meer mogelijkheden krijgt om dus shit te bouwen. Waar we in het begin simpele huisjes van aarde met vier muren en een deur bouwen, kan je geleidelijk aan complete kastelen uit de grond stampen…

Repetitief gebalanceerde game

Dragon Quest Builders is een gebalanceerde, maar ook een hele fijne ervaring. Het jammere is alleen dat het verzamelen van materialen best repetitief kan worden en je moet echt van dit soort type game houden. Maar er is meer aan deze game dan gewoon hakken en bouwen. Zo mogen we ook vechten en onze skills aanscherpen, zoals het een echte RPG betaamt, maar het wordt allemaal wel lekker simpel gehouden. Dit zien de meeste gamers wellicht als een minpunt in games, maar hier is het juist een pluspunt. Je moet immers heel wat bouwen en quests vervullen en dan kan een heel diep en gecompliceerd combat systeem een game een beetje onoverzichtelijk maken. In dat opzicht is de game, zoals ik al eerder schreef, heel erg gebalanceerd.

Fijne bouwdingen

Square Enix weet dus wel degelijk het beste van beide werelden te combineren en dat zorgt gewoon voor een enorm fijne en luchtige speelervaring. De vraag is wel of dit Dragon Quest-fans gaat aanspreken en ook pure building-fans gaan bepaalde elementen vinden welke hun zal frustreren. Toch zou een ieder dit wel een kans mooeten geven. Nog nooit is bouwen zo leuk geweest en dat ligt ook aan de koddige grafische stijl welke heel kleurrijk en warm is en ons flink wat gevarieerde omgevingen voorschoteld. Buiten de combat en bouwen komen er nog meer elementen aan te pas die het verhaal en de game wat uitdiepen en variatie geven. En naarmate je stad groeit en nieuwe bewoners aantrekt, gaan ook zij hun steentje bijdragen in de digitale maatschappij. Op die manier creëer je na een tijd een samenleving die je voldoening geeft én ook nog eens leuk oogt. Er zijn niet veel minpunten te vinden in Dragon Quest Builders, en veel meer woorden ga ik er ook niet aan besteden. Het punt is gewoon heel duidelijk, de game is gewoon enorm fijn om te spelen.

Veel ontwikkelaars hebben geprobeerd om de gameplay van Minecraft en zijn visuele stijl te kopiëren met of zonder succes. Dragon Quest Builders neemt bepaalde elementen over van Minecraft, geeft er een eigen smoelwerk aan en combineert dit alles met actie-RPG elementen met daarbij nog eens een leuk verhaal, waardoor de game heel erg breed en leuk is om te spelen. Voor een ieder wie een Nintendo Switch heeft en houdt van dit soort building games is dit dan zeker ook een aanrader!