F1 2016 | PREVIEW
Previews / Donderdag - 11 Aug 2016     A+ | a-
Als je aan het huidige F1 racen in Nederland denkt, dan denk je al gauw aan Max Verstappen, op de voet gevolgd door Stephan. Niet voor niets op de voet gevolgd trouwens, want zijn specialiteit wat betreft het reviewen van racegames is toch wel het schademodel en het testen van de grindbak. Dat mocht de pret echter niet drukken, want afgelopen maandag mocht hij de F1 2016 game previewen.

Niet op de automatische piloot

Afgelopen maandag was het preview event van de nieuwe F1 2016 game van Codemasters. Gary Richards (de lead designer van Codemasters) presenteerde de game kort, maar krachtig en vol enthousiasme, en het was te zien dat de man vertrouwen had in de nieuwe game. Hij liet weten dat hij veel van de kritiek van fans heeft gehoord en hier mee aan de slag is geweest. Zo is de carrièremode flink opgepoetst en ligt de focus meer op progressie door de jaren heen en je auto fine-tunen en verbeteren en ieder jaar een stukje klimmen in het klassement. Na de presentatie hadden we nog uren om de game zelf te ervaren en dat zegt vaak meer dan alleen een presentatie.

De nieuwe F1 2016 streeft ernaar een ideale sim te zijn voor de formule 1 liefhebbers. Verwacht daarom ook niet dat je de game, besturing en de snufjes meteen onder de knie hebt. En zelfs als je de controls onder de knie hebt, is er genoeg te fine-tunen, managen en te optimaliseren zodat er alsnog verbetering is te halen. Het is een game voor de ervaren raceliefhebber. Maar als je net begint met racegames moet je er in ieder geval geen probleem mee hebben er diep in te duiken en er meer van te verwachten dan alleen gas geven en sturen.

In het diepe
Voor ieder die de F1 series volgt zijn er nog wat nieuwe zaken, zoals de carrière-mode waarin je je eigen coureur maakt, en waarin je ook aan de slag mag met het ontwerpen van de eigen helm en jezelf een naam en nationaliteit kunt geven. De carrière-mode kan wel 10 seizoenen duren, waarbij er van jou als nieuw coureur niet meteen wordt verwacht dat je in een mindere wagen in het eerste jaar kampioen wordt. Je kan er echter ook voor kiezen met een van de oude vertrouwde coureurs aan de slag te gaan van de verschillende teams, met het teruggekeerde Renault team en het nieuwe HAAS team.

Aan diepgang echter geen gebrek. Verwacht naast het racen ook het nodige managementwerk, sleutelen aan je wagen of banden en het testen van je gefinetunede wagen. Zo houdt het oefenen niet alleen in dat je een snelle tijd neerzet, maar ook dat je de conditie van je banden en brandstof kunt controleren tijdens een race. Afhankelijk van hoe je rijdt zul je vaker moeten pitten of juist minden vaak en het oefenen kan ervoor zorgen dat je net langer met je banden mee kan. Tijdens het racen kun je op de HUB belangrijke gegevens vinden, zoals bijvoorbeeld je brandstof, de volgende set banden of hoe je de remmen hebt afgesteld. Doordat je HUB met tabbladen werkt heb je toegang tot een hoop informatie, zonder dat het je scherm geheel gevuld wordt met gegevens en data. In een ander tabblad zitten je doelstellingen voor de race en weer een ander tabblad geeft de conditie van je wagen en banden aan. Zaken die wat meer diepgang vergen dan de standaard arcade racegame.

Ervaring
Tot zover lijkt F1 2016 een mooi pakket af te gaan leveren met een diepe racesimulator. De beste manier om dit echter zelf te ervaren, was door de controller in de hand te nemen en een potje te racen. Een aantal van de tracks waarop geracet kon worden waren Australië, Hockenheim in Duitsland en Silverstone in Engeland. Het eerste wat opviel was dat het licht en de tracks er prachtig uitzien en de game rijdt lekker soepel (en in mijn geval ook regelmatig een grindbak in). Ik ben nog echt een leek in de racegame sims, dus het was voor mij nog even wennen aan het zoeken naar de juiste opties en menu’s, maar ik vond de HUB duidelijk en zeer nuttig tijdens practice runs: lekker alle informatie bij elkaar. Het schademodel ziet er erg netjes uit, zo zal naast de wagen ook de banden naast de weg een flinke opdonder krijgen wanneer je daar tegenaan rijdt. Verder zie je tijdens een botsing de stukken rondvliegen, maar ook kan het voorkomen dat je wiel of bandenas verbogen wordt door de impact van de botsing.

Het zal in F1 2016 nog meer draaien om de echte F1-ervaring. Zo zal de safety car worden toegevoegd en krijg je de optie om vooraf aan de race een rondje te rijden om je banden op te warmen. (Je weet wel, zo’n rondje waar de wagens over de baan zwabberen om de banden te warmen.) Het starten van een race wordt ook meer dan je gaspedaal in te trappen, je moet je auto van de koppeling halen en het toerental opvoeren. Bij het pitten kun je de game zo instellen dat dit niet automatisch gaat, maar dat je ook moet afremmen en zelf moet pitten. Vervolgens zie je de monteurs zwoegen om de auto binnen een aantal seconden weer in orde te hebben. Daarnaast kom je voor en na de races met je overige crewleden in contact om samen de doelstellingen te bespreken en tactieken te bespreken. Het moet meer de complete F1-ervaring gaan worden, in plaats van alleen het racen.

Instapmodel
Voor de beginnende racer zijn dit soort practice runs en time trials sowieso een aanrader. Je krijgt hiermee een goed beeld van wat schade, versleten banden of verschillende weersomstandigheden met je wagen doen. De ideale racelijn helpt je om je te leren hoe je bochten het best kan nemen en tot hoever je moet remmen en schakelen. Daarbij heb je ook een soort minigames/opdrachten waarbij je een race moet doorlopen en door poortjes moet rijden. Dit soort toevoegingen zijn ideaal om een beginner stap voor stap wegwijs te maken in de game en je voor te bereiden op het echte werk. Vervolgens begin je met de carrière en zoals eerder gezegd wordt dit ook verdeeld over verschillende seizoenen. Daarbij wordt ook niet verwacht dat je vanaf de eerste race de bekers, trofeeën, medailles en successen aan elkaar rijgt, zodat je na een seizoen al een uitpuilende prijzenkast hebt staan.

Misschien worden de F1 wagens niet standaard geleverd met airco, een uitgebreid stereosysteem en zelfs niet met richtingaanwijzers, maar de game wordt wel geleverd met alle 21 circuits uit het F1 seizoen en ook de 11 teams (met 22 coureurs) zijn van de partij. Daarbij kun je de tracks oefenen in de verschillende weersomstandigheden en momenten van de dag.  F1 2016 lijkt het complete F1-pakket te worden waar de liefhebber om zal kunnen wensen.

Samengevat
Kort gezegd denk ik dat F1 2016 een lekkere racegame gaat worden waar je uren in kunt verdwalen om net de snelste tijden neer te zetten of om je carrière op te bouwen. Het nadeel dat F1 games hebben, is dat het meer niche is dan algemene racegames en racesims, die meer bieden dan alleen F1 (als Gran Turismo, Forza, Project Cars), maar ik denk dat dit voor de F1 liefhebber best de ideale race-ervaring kan bieden. We kunnen dit allemaal gaan ervaren vanaf 19 augustus, wanneer de game uitkomt op de Playstation 4, Xbox One en pc.

Bron: Stephan Stuij / StarGamers