UFC 3 | REVIEW
Reviews / Zaterdag - 3 Mar 2018     A+ | a-

Ultimate Fighting Championship is een competitieve MMA wedstrijd welke ongekend populair is in Amerika, en langzamerhand ook zijn weg vind naar Europa. Zegt het je niks? Misschien dat de naam Conor McGregor dan een lampje doet branden bij je. Deze stoere Ier vocht onlangs nog een spectaculaire boksmatch tegen Floyd Mayweather. EA ziet wel brood in deze tak van sport en komt ondertussen alweer met het derde deel van UFC!

Zoals het EA betaamt krijgt UFC dezelfde behandeling zoals FIFA, Madden en NBA Live. Jaarlijks kunnen wij van elke game wel een nieuwe editie verwachten. Zo ook de derde game in de UFC reeks, welke uiteraard Conor McGregor heeft prijken op de voorkant van de hoes. Eenmaal de game opgestart mag je gelijk met de beste aan de slag, om zodoende de controls onder de knie te krijgen. Dit alles in een geweldig grafisch jasje, want UFC 3 ziet er een stuk beter uit dan zijn voorganger uit 2016. Ondertussen zijn we natuurlijk alweer twee jaar verder, maar de Ignite Engine, welke de motor van de game is, lijkt een goede metamorfose te hebben ondergaan en is flink uitgediept door EA.

Plaatje van een game

Door de verbeterde grafische engine zien alle vechters er nog beter uit! Zo zijn ze gedetailleerder qua charactermodels, zijn diverse lichaamskenmerken zoals tatoeages meer natuur getrouw en de bewegingen en animaties zijn ongekend realistisch. De MMA-fans onder ons willen natuurlijk ook een zo waarheidsgetrouw mogelijk beeld krijgen van hun vechthelden en dat kan UFC 3 je zeker bieden. De vechters zien er nagenoeg één op één uit als hun real-life versie en de kenmerkende moves en maniertjes van de diverse vechters zijn duidelijk aanwezig en van elkaar te onderscheiden. Visueel is UFC 3 een plaatje, en ook de audio is dik in orde. Wat natuurlijk ook belangrijk is, is hoe de gameplay hierop aansluit.

Solide geduldtester

Bij de eerste speelsessie die je zal spelen voelt de gameplay solide aan. MMA bestaat uit een aantal onderdelen, namelijk het voeten- en vuistenwerk, al staande, en  al liggend op de grond, ofwel de ‘ground game’. Het eerste voelt goed aan. De controls zijn vlot en alles lijkt op een realistisch tempo te verlopen, misschien ietsje trager dan wat we gewend waren in UFC 2, maar deze derde game leunt dan iets dichter tegen de realiteit aan. Dan komen we aan bij de ‘ground game’. Waar het staand vechten best sterk is uitgewerkt, is dit element een stuk minder uitgewerkt, maar is het daarnaast niet noodzakelijk slecht te noemen. Ongetwijfeld zijn er gamers die dit element niet goed vinden, maar als je het mij vraagt leunt dit systeem (van met de stick naar de tegenstander zijn richting drukken en geduldig timen) dichter aan bij de werkelijkheid van het MMA vechten. Het zorgt er voor dat je geduld moet hebben en er goed op moet blijven oefenen om hier een held in te worden. Als je kijkt naar de instapdrempel voor gamers welke nog nooit een UFC hebben gespeeld, kan het een belangrijk iets zijn om af te haken, maar oefening baart kunst en slecht mag je dit echt niet noemen.

Leuk maar karig…

Ondanks dat de gameplay best lekker werkt, zijn het de diverse modi die de game minder interessant maken. Zi is daar de standaard Carrier mode, waar je een vechter aanmaakt en deze moet laten groeien naar de top in de UFC scene. Zoals we gewend zijn in EA-games zoals FIFA is er ook een soort van Ultimate Team aanwezig in UFC 3. Hier is het zaak dat je diverse vechtjassen van verschillende gewichtscategorieën verzamelt en zorgt dat deze beter worden. Een leuke toevoeging, maar veel minder sterk uitgewerkt dan de games waar wij het al eerder tegen kwamen. Dat geldt tevens ook voor de Carrière modus, welke nogal statisch is en vrij rechttoe, rechtaan werkt zonder dat er enige verrassingen te vinden zijn. Beetje gemiste kans dus…

De UFC serie gaat steeds met stapjes vooruit, en met het derde deel is er opnieuw een stap in de goede richting gezet. MMA fans kunnen zich weer helemaal uitleven met UFC 3, maar helaas is de game degelijk te noemen en is het nog niet de topper die het hoort te zijn. Dit komt vooral doordat het een beetje karig is qua modi en de learningcurve nogal hoog is voor nieuwkomers. Vooralsnog is UFC 3 een waarheidsgetrouwe game welke er ook nog eens erg vet uit ziet en goed voer is voor fans van fighters in het algemeen.