Far Cry 5 | REVIEW
Reviews / Dinsdag - 27 Mar 2018     A+ | a-

Terwijl Ubisoft enig succes had met de eerste twee Far Cry-games, was het pas met de lancering van Far Cry 3 toen de serie echt van de grond kwam. Het derde deel leverde een boeiende open wereldgame op welke miljoenen exemplaren verkocht en zelfs een flink aantal prijzen won.  Ubisoft zag het succes van dit concept en trachte dezelfde magie over te brengen naar deel 4 en Primal. Beide games werden redelijk goed ontvangen, maar geen van beide games is erin geslaagd om het derde deel te overtreffen. Lukt het Far Cry 5 wel? Je leest het in deze review!

In Far Cry 5 neem jij de rol aan van een naamloze rookie Sheriff welke op missie wordt gestuurd om Joseph Seed in te rekenen. Je baas, de sheriff, en een Amerikaanse Marshall hebben een arrestatiebevel voor de leider van de Project at Eden’s Gate-sekte, en aan jullie de taak om hem in te rekenen. Joseph en zijn sekte zijn gevestigd in Hope County, Montana, waar hij een flinke aanhang heeft gekregen. Naast dat de sekteleider is beschuldigd van ontvoering, krijgt hij ook de aanklacht moord tegen zich. Tijdens de arrestatie van Joseph gaan er de nodige dingen mis en jij en het arrestatieteam raken elkaar kwijt. Al snel krijg je hulp van Dutch, een verzetsstrijder welke tegen de sekte vecht. Hij stuurt je op pad om de bewoners van Hope County te helpen, en voor je het weet ben je begonnen aan een groots avontuur.

Exploreren

Far Cry’s concept van een open wereldgame is welbekend: beklim torens om je horizon te verbreden, jaag op dieren en vil ze om materialen te vergaren en verlaag langzaam de invloed van een antagonist van een regio om zelf meer grip op het gebied te krijgen. Veel van deze zaken in het ontwerp komen we stiekem nog steeds tegen in Far Cry 5, maar het is duidelijk dat het ontwikkelteam bij Ubisoft heeft geleerd om sommige dingen los te laten. Zo zijn de torens, welke je voorheen moest beklimmen, verdwenen en zul je de spelwereld nu meer ontdekken door werkelijk te exploren, het bezoeken van interesse gebieden, het ontmoeten van personages en door het vinden van landkaarten. Waar het op dieren jagen essentieel was om upgrades te verkrijgen, worden in Far Cry 5 bijna alle upgrades met behulp van geld gekocht. Het jagen op dieren is nog steeds een bezigheid in deze game en levert je uiteindelijk het meeste geld op om zodoende nieuwe wapens en andere uitrusting te kopen. Dit doe je door het afgeschoten wild te villen (wat nu gebeurt zonder zo’n tergend lange animatie) en de dierenhuiden kun je dan verkopen aan de winkels in de game. Het resultaat van deze aanpassingen is dat  Far Cry 5 een veel sneller tempo heeft dan eerdere games in de serie, en dit komt de game zeker ten goede. Door het exploreren speel je diverse ‘quick travel’ punten vrij. Dit stelt je in staat om van de ene missie naar de andere te stuiteren, zonder mijlen door het bos te moeten schuifelen, zoals dat eerder in de voorgaande games wel gebeurde.

Welcome to Hope County

Hope County is opgedeeld in drie delen, welke weer in controle zijn van een van de drie familieleden van Joseph Seed. Waar de voorgaande delen maar één antagonist had, kent Far Cry 5 naast Joseph nog drie andere familieleden. Zo is daar ‘stiefzusje’ Faith welke de controle heeft over Henbane River, Jacob Seed welke de leger veteraan van de familie is die controle heeft over Whitetail Mountains en als laatste de geleerde John Seed welke de scepter zwaait over Holland Valley. Het is de bedoeling om de diverse regio’s te bevrijden van het dictatuur van zijn eigen leider, en dit doe je door het voltooien van diverse hoofd- en zijmissies. Elk van deze regio-schurken kent zijn eigen verhaal, en zijn intimiderende figuren welke je steeds blijven boeien.

De missiestructuur van Far Cry 5 is echter niet helemaal perfect te noemen. Zo moet je zogenaamde “weerstandspunten” verdienen om het verhaal voort te drijven in de diverse regio’s. Dit doe je door het voltooien van taken zoals het opblazen van culteigendom of het redden van gijzelaars. Hoewel veel van deze side-missies zinvol zijn en veel inhoud hebben, vereisen sommigen van hen ook dat je nogal wat repetitieve en saaie dingen moet doen, zoals ophaalopdrachten of het vernietigen van voertuigen.

Deze herhaling zien we her en der ook terug in het hoofdverhaal. Er zijn meerdere missies waarbij spelers een truck moeten stelen voor een ander personage, of je wordt op pad gestuud om diverse outposts te bevrijden. Dit laatste gebeurt veelvuldig en valt al snel terug op dezelfde basisstrategie. Het hoofdverhaal wordt ook onderbroken door diverse sequences waar je gekidnapt wordt door een van de drie antagonisten (het ligt eraan in welke regio je jezelf begeeft) en hiermee wordt het verhaal van een regio-schurk verteld. Deze sequences zijn best indrukwekkend te noemen, en er gebeurt een heleboel. Helaas gebeuren deze dingen zo ongelooflijk random, dat het ook wel eens frustrerend kan zijn. Zo kan het ineens gebeuren dat je op het einde van een moeilijk missie ineens gekidnapt wordt en dat dit de hele missie onderbreekt. Gelukkig kent de game best royale checkpoints, maar het vertraagt de missiestructuur wel enorm.

Maar desondanks dit gegeven beweegt Far Cry 5 zich razendsnel voort en is het één van de meest vermakelijke open wereld games van dit moment. Hoewel de missies repetitief aan kunnen voelen, zijn de personages waarmee jij als speler omgaat divers en goed uitgewerkt. Ook zijn er genoeg activiteiten te vinden in de spelwereld, ben je bijvoorbeeld even klaar met het schieten op de sekteleden, pak je lekker je hengel en ga je vissen. Door de kleine details die de game kent voelt het levendig in Hope County, iets wat je niet echt snel meer tegenkomt in het genre waarin Far Cry 5 zich begeeft.

Gunz 4 Hire

Naast de reguliere inwoners zijn er ook mensen en dieren welke je kunt aanwerven als Guns for Hire. Dit zijn AI gestuurde personages welke je kunnen helpen bij de diverse missies in de game. De AI is van redelijk niveau, en de diverse personages kennen elk hun eigen vaardigheden. Zo is daar Hurk (welke je misschien nog kent uit Far Cry 3 & 4) welke je helpt met zijn lompe bazooka, of wat dacht je van Adelaide Drubman welke je bij staat met haar gevechtshelikopter. Nieuw zijn de diverse dieren welke je kunt inhuren. Zo is daar de hond Boomer, welke vijanden kan markeren voor je maar heb je ook de beer Cheeseburger welke de vijand weet af te leiden zodat jij vijanden ongezien een voor een om kunt brengen.

Waar Joseph Seed gezien kan worden als een ultieme badguy wordt het verhaal van Far Cry 5 ook geholpen door het hoofdpersonage welke voornamelijk een stille protagonist is. Dit zorgt ervoor dat de andere personages in Far Cry 5 goed in de spotlight worden gezet waardoor de game aanvoelt als een verzameling korte verhalen. Dit in tegenstelling tot een enkelvoudig verhaal over wraak en het overleven van het hoofdpersonage wat we in de voorgaande delen zagen. Dit is verhaaltechnisch een welkome aanpak wat ik graag zie in games.

Samen is leuker, maar niet beter

Voor het eerst in de Far Cry-serie voegt Ubisoft coöp-gameplay toe die niet alleen maar een extra modus is, maar wat ook iets bijdraagt ​​aan de kernervaring. Vanaf het moment dat je voet zet op Hope County, kun je de volledige game met een vriend ontdekken. Dit zonder de beperkingen dat je maat wordt buitengesloten van verhaalmissies. Jullie beide kunnen het landschap op je eigen tempo verkennen en progressie boeken. Hoewel alleen de ‘host’ van de coöp-sessie werkelijk voortgang boekt met het voltooien van missies. De aanhangende partij helpt alleen de ‘host’ en zijn voortgang wordt dus niet opgeslagen. Hopelijk fikst Ubisoft dit wel snel, want zo voelt het wel zinloos om samen met iemand de missies te voltooien, terwijl jezelf weet dat je er geen reet aan hebt.

Arcade

Wat ook een enorme toevoeging is aan Far Cry 5 is de multiplayer mode in de vorm van Far Cry Arcade. Tijdens het verkennen van Hope County kom je al veelvuldig arcade-machines tegen welke je kunt gebruiken om in de multiplayer te komen. De multiplayer bestaat uit twee elementen. Zo is het eerste element het gebruikelijke assortiment van deathmatch- en competitiemodi die we tegenkomen in bijna elke FPS-game. Hierin speel je standaard 6 vs 6 matches die best vermakelijk zijn, maar wat niet echt baanbrekend te noemen is.

Het tweede element is het maken van eigen multiplayer en zelfs singleplayer content. In Far Cry Arcade is het mogelijk om je eigen maps, modi en andere zaken te creëren. Van gevechtsarena’s tot verkenningsavonturen, het is allemaal mogelijk. Ubisoft geeft je een uitgebreide keur aan tools om je eigen content te maken en er zijn een shitload aan objecten uit diverse Ubisoft games waarvan je gebruik kan maken. Voor diegene die geen ervaring hebben in het maken van eigen maps, content en andere zaken kan dit alles wel erg overweldigend zijn. Maar ik kan wel stellen dat dit een van de sterkste punten is van Far Cry 5, want zodoende heb je een onbeperkte keur aan content voor de toekomst.

Hillbilly

Hope County is trouwens een lust voor het oog en het is ook heerlijk om op ontdekkingstocht te gaan in dit stukje van de Verenigde Staten. Ubisoft is erin geslaagd om een accurate kijk te creëren op het leven op het weelderige platteland van Amerika. De ‘Hillbilly-feel’ druipt er gewoon af tijdens het spelen van deze game. Niks is zo mooi om naar het hoogste punt van Hope County te gaan om daar te genieten van het glooiende landschap terwijl de zon onder gaat. En terwijl de zon naar beneden zakt, werp je jezelf van de berg om met je parachute over het prachtige landschap te zweven, terwijl je sneaky probeert te landen in een van de buitenposten van de sekte. Het enige minpunt wat ik kan melden over het grafische aspect van Far Cry 5 zijn de karaktermodellen van de personages, welke nogal gedateerd over komen. Gelukkig is dit niet heel erg storend en word je aandacht volledig opgeëist door het geweldige verhaal en de goed uitgewerkte dialogen.

Ubisoft heeft ongelooflijk goed zijn best gedaan met Far Cry 5. Door zich te concentreren op de diverse personages en hun verhalen, slaagt Far Cry 5 erin om je van begin tot eind helemaal bij je strot te pakken en je pas los te laten wanneer je Joseph Seed hebt uitgeschakeld. Het is een van de beste games die je kunt spelen op dit moment, en hoewel het misschien niet de revolutionaire game is waar iedereen op had gehoopt, weet Far Cry 5 zeker te imponeren op gebied van content, visuals en verhaal. Joseph Seed en zijn familie weet naar mijn mening het charisma van Vaas uit Far Cry 3 te overtreffen, waardoor dit zeker de beste Far Cry-game is welke is verschenen. Tijd voor een feestje dus! Zing je mee?