Ni No Kuni II: Revenant Kingdom | REVIEW
Reviews / Dinsdag - 10 Apr 2018     A+ | a-

Ontwikkelaar Level-5 heeft de afgelopen jaren een aantal games afgeleverd waar onze bekkies steeds weer van openvielen. Dark Cloud en Rogue Galaxy waren vroeger de paradepaardjes van de studio, tot ze in 2010 de handen in elkaar sloegen met Studio Ghibli. Ni No Kuni: Wrath of the White Witch kreeg het levenslicht te zien en de liefhebbers van het betere RPG genre wisten niet wat hun overkwam. Voor de eerste keer smolten de werelden van games en anime zorgvuldig samen, wat resulteerde in een ongelofelijk sterke game. Ondertussen heeft het eventjes geduurd, maar het vervolg op deze prachtgame is nu dan eindelijk alweer eventjes uit. Wij gingen met hoge verwachtingen dit avontuur aan, met de hoop om opnieuw betoverd te worden door de prachtige wereld van Ni No Kuni.

Het avontuur gaat van start wanneer President Roland door een explosie op mysterieuze wijze in de wereld terechtkomt van de jonge koning Evan Pettiwhisker Tildrum.  Roland komt echter op het juiste moment aan in dit universum, want achter de coulissen van het koninkrijk gebeuren praktijken die niet voordelig zijn voor Koning Evan.  De rechterhand van de vorige koning wil de macht grijpen in het koninkrijk Ding Dong Dell en slaagt ook in zijn opdracht. Jij speelt in de eerste momenten van Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom als Roland en je opdracht is duidelijk; Koning Evan heelhuids uit het overgenomen koninkrijk halen.

Kan Nie No Ni

Eenmaal jij je samen met Koning Evan op veilige afstand van Ding Dong Dell bevindt, heeft Koning Evan maar één doel voor ogen: een nieuw koninkrijk opbouwen waar iedereen in vrede kan leven. Makkelijker gezegd dan gedaan. Nu gaat het avontuur echt van start, in het verhaal van Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom kom je net als in andere games van dit genre heel wat opdrachten en personages tegen. Je team wordt dan ook steeds groter. De opbouw van het verhaal verloopt iets trager dan het eerste deel en wat ons ook opviel was dat er wat diepgang ontbrak op gebied van de verschillende personages.

No Ni Kannie

De combat in deze Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom verschilt ook met zijn voorganger. Het verzamelen van figuren die voor je vechten is verdwenen en je moet nu zelf de actie ondernemen. Je team bestaat uit drie personages en elk beschikt over drie hoofdwapens en één subwapen. Je kan steeds switchen tussen je wapens, maar als je een gevecht aangaat loopt er een meter richting 100%. Als je op dat moment een skill gebruikt,  haal je het volledige potentieel uit je aanval. Daarna kan je perfect overschakelen naar je volgende wapen en wederom je meter de hoogte injagen. Natuurlijk beschikt ook elk personage over een ranged attack, zoals een magische aanval of pijl en boog. De tactic tweaker kan ook een belangrijk aspect worden in een gevecht, want hier kan je punten die je doorheen de gevechten verdient spenderen. Zo kan jij je personages meer bescherming geven tegen vuur en kan je meer schade aanrichten op bijvoorbeeld grote monsters.

Wat doorslaggevend kan zijn in de combat zijn de Higgledies, dit zijn figuren die je tijdens je avontuur verzamelt. Inderdaad, er moeten toch figuren verzameld worden. Het grote verschil is dat deze Higgledies een ondersteunend doel hebben in de combat. Deze geven je buffs en heals zodat je zenuwslopende gevechten kan overleven. Natuurlijk rust deze Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom niet enkel op zijn combat, maar pakt het uit met nog andere interessante dingen. Skirmish is een RTS variant waarbij je met Evan de controle krijgt over vier troepen. Elke groep beschikt over zijn sterke en zwakke punten en deze eigenschappen moet je goed uitbuiten om de overwinningen binnen te halen. Skirmish is zeker een leuke toevoeging, maar we moeten wel eerlijk toegeven dat we het na een tijdje wel gezien hadden. Gelukkig is deze variant maar een paar keer van toepassing in het hoofdverhaal, maar wie deze mode toch smakelijk vindt kan steeds via zij-missies terecht op het slagveld.

Ko Nan Nina

We moeten eerlijk toegeven dat we met een beetje angst toekeken op de andere mode welke Studio Ghibli in Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom heeft toegevoegd, namelijk Kingdom Building. Natuurlijk is deze mode een zeer belangrijk aspect in de game, want een Koning zonder Koninkrijk is nergens. Het is de bedoeling dat je met Evan faciliteiten opbouwt en dat je zoveel mogelijk burgers in je Koninkrijk laat wonen. Hierdoor zal je invloed over de ganse wereld stijgen. Zoals in elke game waar je landschappen moet creëren begin je met een klein stukje land. We waren echt zeer verrast hoe deze mode in elkaar steekt, zeker als we zien hoeveel tijd we spendeerden om ons Koninkrijk uit te bouwen. Kingdom Building is echt een zeer geslaagde toevoeging aan deze RPG.

Waar we ons helaas wel wat aan stoorden was de voice-acting. Deze was over het algemeen in orde, maar kwam te weinig aan bod. In de cutscenes zijn ze aanwezig, maar in-game was dat niet altijd het geval. Zeker op belangrijke momenten in de game werd er gekozen voor enkel tekst en door deze keuze verdween af en toe de magie. De andere kant van de medaille is dan weer de visuele pracht van deze Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom. Die is… onbeschrijflijk. De stijl van Studio Ghibli is weer te herkennen. We hebben al heel wat games gespeeld, maar deze game zit ongetwijfeld in onze top 5 van knapste games op gebied van graphics.

Ka No Ni Nu

Ook de nostalgische toets die ze bovenhalen wanneer je op verkenning gaat is een zeer aangename toevoeging. Het deed ons prompt terugdenken aan klassiekers als Final Fantasy VII. Zoals jullie kunnen lezen in deze review zijn we zeer lovend over Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom en dat is niet meer dan terecht. Level-5 levert weer fantastisch werk af. Je kan ook perfect dit tweede deel spelen zonder dat je ooit Ni No Kuni: Wrath of the White Witch hebt gespeeld, want buiten enkele referenties zijn er geen dingen die echt belangrijk zijn. Wie zich geroepen voelt om weg te dromen in een wereld vol pracht en magie raden we de game zonder meer aan. Je gaat er zeker geen spijt van hebben.

Ni No Conclusie

Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom is een must have voor alle RPG liefhebbers. Het is een titel die een beetje traag op gang komt, maar nadat je in de vierde chapter belandt, word je zonder problemen helemaal in deze wondere wereld gezogen en wordt het zeer moeilijk om eruit te komen. De voice-acting is helaas niet continu aanwezig in de game, maar de visuele stijl is ongelooflijk knap. De combat en andere gameplay momenten zijn zeer goed uitgewerkt. Wie op zoek is naar een RPG kan nu zijn zoektocht staken en als de bliksem naar de winkel lopen om een exemplaar van deze Ni No Kuni 2: Revenant Kingdom aan te schaffen.