Donkey Kong Country: Tropical Freeze | REVIEW
Reviews / Donderdag - 17 Mei 2018     A+ | a-

Donkey Kong (DK) heeft in de loop der jaren in een aantal fenomenale 2D platformers gespeeld en zijn nieuwste avontuur is nu beschikbaar voor Switch. “Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding”. laten we eens kijken of dit spreekwoord klopt…

Verrukkelijk!

Voordat ik met de review begin, moet ik misschien eerst bespreken wat een verrukkelijke spel dit is. Donkey Kong Country: Tropical Freeze debuteerde een paar jaar geleden op de Wii U en deze Switch-versie is in feite een poort met verbeterde prestaties en een nieuwe Funky-mode waarin je als Funky Kong kunt spelen of de moeilijkheidsgraad verlagen doordat DK meer health krijgt. Funky Kong speelt anders, maar hij maakt het spel wel heel gemakkelijk, beste is dus om je vast te houden aan DK en je zult een veel uitdagender en bevredigender avontuur beleven. Hoe dan ook, als je de game al in je bezit hebt voor de Wii U, is het misschien niet de moeite waard om jezelf opnieuw onder te dompelen in de platformer door ook de Switch-versie te kopen. Echter, als je een hardcore fan bent van de goedlachse aap, dan ben je iemand die deze game niet zou kunnen weerstaan, om deze moderne 2D platformer meesterwerk opnieuw te spelen, maar nu ook in handheld modus.

Brutaal uitdagend

Donkey Kong Country: Tropical Freeze wordt gespeeld zoals de meeste 2D platformers en de bedieningselementen zijn ongelooflijk on-point waardoor rennen en springen door de levels een absoluut plezier is. Het uitvoeren van perfect getimede barrelrolls om vijandelijke aanvallen te ontwijken, om daarna een reeks lastige sprongen te doen om uiteindelijk te eindigen in een bonus-room waar je een shitload aan bananen mag verzamelen om daarna nog eens een coole prijs te verdienen voelt ongelooflijk bevredigend. Bovenop de welbekende platformactie, is er ook een verscheidenheid van levels welke je zult vinden. Zo mag je jezelf verplaatsen in een rijdende mijnkar, of navigeer je door moeilijke situaties terwijl je een raketvat vasthoudt. Ook de onderwater-levels zijn ontzettend prettig en doordacht ontworpen. Er zijn zelfs levels waar jeslechts schaduwen kunt zien. De veelzijdigheid in het speldesign en gameplay is uitmuntend en de decorontwerpen zijn geweldig uitgewerkt.

Hoewel, dankzij de toevoeging van Funky Kong de moeilijkheid een stuk lager is, is er geen ontkennen dat dit nog steeds een brutaal uitdagende platformgame is. Dus als je een casual gamer bent, dan kunnen een flink aantal van de latere levels aardig frustrerend zijn. Echter, als je net als ik van uitdagende 2D platformers houdt, dan biedt Donkey Kong Country: Tropical Freeze je een perfecte moeilijkheidsgraad die zowel bevredigend als aangenaam is.

Levendige apendingen

Samen met de strakke en gevarieerde gameplay, mag ik stellen dat Donkey Kong Country: Tropical Freeze een van de mooiste games in het genre is. Elke omgeving komt tot leven met unieke thema’s, kleurrijke details en levendige animatie. De slechteriken en Kongs zien er ook geweldig uit. Dit is een van de zeldzame spellen waar je al van kunt genieten door er naar te kijken. Zo heb ik ook genoten van het kijken naar de schattige kleine cutscènes welke tussen de diverse werelden voorbij komen. Het zien van de tekenfilm kwaliteit cutscenes met daarin de bekende expressieve personages zal een glimlach op ieders gezicht toveren. Hoe dan ook, terwijl je speelt, word je getrakteerd op een fantastische soundtrack van veteraan-gamecomponist David Wise (die ook Yooka-Laylee, Snake Pass en Star Ghost heeft gecomponeert).

Genoeg te doen

Als je het soort gamer bent welke houdt van het verzamelen van alles wat er maar te vinden is in games, dan zorgt Donkey Kong Country: Tropical Freeze voor minstens een dozijn uur aan entertainment. Tijdens het doorkruisen van levels kun je zowel KONG-letters als puzzelstukjes verzamelen. Je zult ook te maken krijgen met geheime ingangen die je toegang geven tot optionele levels om nog meer shit te verzamelen. Er zijn zelfs relikwieën die een heel nieuw eiland (genaamd Secret Seclusion) ontgrendelen, als je ze allemaal verzamelt. Er zijn ook museum stijl items om te verzamelen, zoals beeldjes, plaatjes, muziek en diorama’s. Zelfs nadat je al die goodies hebt gevonden, kun je elk level opnieuw spelen in de Time Attack-mode, die een hele nieuwe uitdaging toevoegt aan de game. Uiteindelijk kan ik stellen dat er een heleboel te zien en te doen is in Donkey Kong Country: Tropical Freeze.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze is een top voorbeeld van wat een 2D platformer zou moeten zijn, dus als je de game hebt gemist op de WiiU dan is het de tijd om te genieten van deze geweldige platformgame.