Hyrule Warriors: Definitive Edition | REVIEW
Reviews / Vrijdag - 1 Jun 2018     A+ | a-

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Hyrule Warriors is gewoon een genot voor iedere Zelda-fan. Elke hoofdstuk presenteert zijn eigen unieke sets van uitdagingen in de vorm van taaie eindbazen en er zijn diverse nieuwe doelstellingen welke je kan voltooien, maar ongeacht welke uitdagingen op je wachten in elk hoofdstuk, blijft een ding hetzelfde: het geluid van rinkelende rupees als deze tevoorschijn komen uit de lichamen van je omgekomen vijanden. Het kan zijn dat je je hersenen uitschakelt terwijl je meedogenloos door de eindeloze hordes vijanden heen hakt, maar het de herkenbare geluiden welke je hoort als je de rupees oppakt en het melodieuze geluid welke klinkt als je een schatkist opent, zijn een feest van herkenning voor iedere doorgewinterde Zelda-fanaat.

Voor diegene die niet bekend zijn met Hyrule Warriors: De Definitive Edition is een directe poort van de Wii U- en 3DS-games waarin diverse personages uit de Zelda-tijdlijn samenkomen in één epische spin-off. Het spel is ontwikkeld door Omega Force en Team Ninja. Het neemt de hack-and-slash-actiegevechten uit de (Dynasty) Warriors-serie en mixt deze met het welbekende Zelda-recept. In deze game krijg je dan ook volledige controle over een groot aantal fan-favorite personages uit The Legend of Zelda. Daarnaast bevat deze Definitive Edition ook alle eerder uitgebrachte DLC’s, welke nieuwe personages, kostuums en nieuwe items bevat. Er is hier een shitload aan content om jezelf in te verliezen, en hoewel dit voor degenen die de originele release al hebben gespeeld niet een gegronde reden is om de Switch versie in huis te halen, is het een fantastische pick-up voor degenen die dat nog niet hebben gedaan.

Het verhaal in Hyrule Warriors is op best aardig: een boze tovenares is bezeten door Ganon, en het verhaal begint in het eerste hoofdstuk als ze de resterende twee stukken van de Triforce krijgt, terwijl Zelda zelf ineens verdwenen is. Het is aan Link, Impa, en hun nieuwe vrienden om samen op reis te gaan om de tovenares en Ganon te stoppen. Onderweg komen we karakteristieke locaties tegen welke we kennen uit de verschillende Zelda-games, zo bezoeken we locaties uit spellen als Breath of the Wild, Wind Waker, Twilight Princess en meer.

Boss-fights all the way

Tot mijn verbazing (en vreugde) vond ik dat Hyrule Warriors ook een aantal van de meest doordachte bazen heeft die we ooit in een Warriors-spel hebben gezien. De iconische vijand, de Manhandla, verschijnt als een vroege tussenbaas, en Hyrule Warriors dwingt je als speler om gebruik te maken van de verschillende wapens welke je tot je beschikking hebt. In de reguliere Warriors-games moet je zolang op een vijand blijven hakken tot zijn gezondheid opraakt, maar de bazen in Hyrule Warriors vergen net wat meer tactiek dan alleen maar hakken en zagen. Elk gevecht is een minipuzzel op zich, en je zult de zwakke punten van een baas moeten analyseren en uitbuiten om te winnen. Als je bedenkt hoe de rest van het spel je gewoon op een plattegrond laat rennen en je onderweg bevrijdend houdt, voelden deze boss fights vaak aan als een frisse wind.

Legendary Challenging Adventure

Buiten de Legend verhaalmodus biedt de game ook een aantal andere spelmodi om mee te spelen. Zo is daar de Challenge Mode welke bestaat uit een reeks scenario’s waar je doorheen kunt spelen, waaronder de DLC Ganon’s Fury. Hier speel je letterlijk als een opgerolde Ganon die alles op zijn pad kan vernietigen. De scenario’s worden steeds uitdagender naarmate je vordert, en ze komen ook met verschillende doelstellingen. De scenario’s zijn een geweldige manier om materiaal te vergaren om zo upgrades te kopen. Ook is daar de Adventure Mode welke misschien iets interessanter is. Dit omdat spelers nieuwe locaties kunnen vrijspelen op rasterkaarten die direct uit andere Zelda-spellen zijn gehaald. Elke tegel biedt een andere uitdaging, en je ontgrendelt nog meer van de kaart terwijl je elke uitdaging voltooit.

Voor het grootste deel genoot ik zelfs meer van de Challenge en Adventure Modes dan van de gewone inhoud van het verhaal. Hier schittert Hyrule Warriors echt, dankzij het introduceren van innovatieve en plezierige manieren om te grinden voor rupees en andere materialen, terwijl je dood gegooid word door lore van voorgaande Zelda-games. Dit is dus echt fan voer voor de echte purist van de serie!

Vet, bevredigende maar repetitieve gameplay

Ondanks dat de game echt ongelooflijk tof is, kent het ook zijn keerzijden. De game kan naarmate de tijd vordert nogal repetitief aanvoelen, Zo voelde de Legend Mode gewoon als meer van hetzelfde, wat je ook van een typische Warriors-spel zou verwachten. Elk hoofdstuk vereist dat je een reeks objectives dient te vervullen, en deze hebben vaak betrekking tot het vasthouden van punten op de map, het escorteren van bondgenoten of gewoon het doden van vijanden verspreid over de spelwereld. De actievolle gevechten voelen in het begin vet en bevredigend aan, maar net als de meeste Warriors-games, wordt het snel repetitief naarmate de game vordert. Dit probleem wordt een beetje verlicht door het aantal personages en speelstijlen dat je tot je beschikking hebt, maar de basis blijft hetzelfde en het kan een beetje vermoeiend worden als je eenmaal een paar uur in het spel zit. Gelukkig zijn de eerder beschreven eindbaasgevechten vaak wel vrij leuk.

Kratje bier op de bank

Nieuw in deze Definitive Edition is de toevoeging van een split-screen co-op voor twee spelers. Hoewel het leuk is om samen met een vriend van het spel te kunnen genieten, is het ook de moeite waard om op te merken dat dit wel ten koste gaat van de framerate als de actie iets te hectisch wordt. Helaas is er geen enkele manier om deel te nemen aan enige vorm van online co-op, wat betekent dat je beperkt bent tot de lokale multiplayer. Ach ja, dat is ook altijd gezellig om met een krat bier in de nabijheid en je beste mattie op de bank deze game te spelen…

Hyrule Warriors: Definitive Edition is een veel aantrekkelijker en aanlokkelijkere game voor mensen die het spel nog niet hebben gespeeld. Dit is een van de meest uitgebreide en inhoudelijk gevulde Warriors-spellen die we in lange tijd hebben gezien, en zelfs als je geen Zelda-fan bent, is er in de game nog genoeg content en backlore om je te charmeren. De gevechten en gameplay kunnen op den duur repetitief aan gaan voelen, maar dat neemt niet weg dat deze game een waar genot is om te spelen!