Tennis World Tour | Review
Reviews / Maandag - 4 Jun 2018     A+ | a-

Anno 2018 is daar eindelijk het moment aangebroken dat Breakpoint Studio de aankondiging doet van Tennis World Tour. Dit zou de opvolger moeten worden van het befaamde Top Spin 4, welke in maart 2011 gereleased werd en menig tennisliefhebber het hart sneller deed kloppen. Slaagt Breakpoint studio in zijn opzet? Aan de developers zal het niet liggen, dit zijn oudgediende welke eerder bij 2K Czech hebben gewerkt aan Top Spin 4.

In de voetsporen van The GOAT

Als tennisliefhebber zou ik niets anders willen dan in de voetsporen treden van The Greatest Of All Time, de levende legende Roger Federer. Om dit bij Tennis World Tour te kunnen bewerkstelligen heb je slechts twee opties: Of je creëert je eigen speler en duikt de Career mode in of je speelt snelle Exhibition matches waar je kan kiezen tussen 31 wereldtoppers vanuit het ATP en WTA circuit. Wat is er nu leuker dan met een speler the GOAT achterna te gaan, waarbij de speler jouw naam draagt? Inderdaad: Er is niets leuker! Vol goede moed ben ik de speler configuratie ingedoken, echter werd ik al snel teleurgesteld door de beperkte mogelijkheden. Je hebt keuze uit vaste gezichten en de overige modificatie opties zijn beperkt.

Learning the basics

Om mijzelf niet volledig voor schut te zetten zijn de eerste stappen van de Tennis School doorlopen, hierbij worden de basics van het spel uitgelegd en leer je door middel van skillgames omgaan met de controls. Een aantal zaken vallen direct op: De speler beweegt erg houterig, er is geen vloeiende motoriek en doet erg denken aan de FIFA-games van een acht jaar geleden. Daarbij lijken de spelers in “hoeken” te lopen. Daarnaast reageert de speler erg slecht op commando’s en besluit hij een andere slag uit te voeren dan wat opgedragen wordt. Desondanks ben ik aan de slag gegaan in de Career mode.

Op naar de nummer één plek

Speler configuratie, check! Basics, check! Nu op naar de nummer één plek van de wereld!
Het menu van Career mode wordt per maand weergegeven, waarbij je slechts één onderdeel kan ondernemen: Je speelt of een toernooi, doet een training of kiest voor extra rust. De toernooien lopen door het seizoen heen en zijn van verschillende gradaties, daarbij kan je niet direct in de Grand Slams aan de slag vanwege je lage notering op de wereldranglijst. Je start namelijk op plek 100.Om daarin te stijgen dien je toernooien te spelen en zodoende ATP-punten te vergaren.

De speler zelf doet ook ervaringspunten op waardoor je levels omhoog gaat en ervoor kan kiezen om je skills te verbeteren. Dit blijkt snel te verlopen, waardoor er een snelle stijging op de ATP-ranglijst ontstaat. Als speler doe je ervaringspunten op, ook dit verloopt snel waardoor je speler snel sterker wordt en er snel extra skills unlocked worden. Deze skills geven je extra power, betere slagen, betere conditie of een grotere wendbaarheid.

De wedstrijden zelf hebben weinig spanning: de AI reageert niet als een “echte” tennisser, daar doel ik op het feit dat de AI zich niet herstelt naar het midden van de baan en zich vaak bevindt op driekwart van het veld. De frustratie zit hem vooral in het feit dat er op belangrijke momenten vaak een lagspike intreedt, daarbij reageren de controls slecht en besluit de speler plots de andere kant op te lopen. Ook de opdracht om een slag te maken verloopt niet naar behoren: met momenten wordt er een andere slag uitgevoerd dan de geselecteerde slag. Ook komt het voor dat een slag zelfs niet gemaakt wordt, de ervaring is dat dit vooral de backhand-zijde van de baan betreft.

Over sfeer langs de baan kan ook niet gesproken worden, het spel oogt grafisch erg matig en reacties op spectaculaire rally’s blijven uit. De cut scenes zijn iedere wedstrijd hetzelfde, zelfs na een overwinning van een toernooi. Alles bij elkaar opgeteld maakt dat de spelbeleving erg mat en zorgt ervoor dat ik na 45 minuten spelen de zin om verder te spelen echt wel achter me gelaten heb.

Dubbelspel en Online PvP

Voorafgaand aan de release werd er aangekondigd dat de game de mogelijkheid biedt om het dubbelspel te spelen en er een online optie beschikbaar zou zijn. Bij release blijkt dit niet naar behoren te functioneren en is er gekozen om dit in een later stadium toe te voegen. Daardoor voelt het spel niet volledig en kan mening tennisfanaat bedrogen uitkomen.

Verdict

Breakpoint studio lijkt een onvolledige game afgeleverd te hebben, er zitten op dit moment nog te veel schoonheidsfoutjes in om te kunnen spreken over een waardig opvolger van Top Spin 4. Desondanks heeft de online modus wel potentie om een community van tennisfans tegen elkaar te laten spelen, dit moet in een later stadium blijken.

Bij release zijn er al direct patches aangekondigd en deze zullen Tennis World Tour naar een hoger niveau moeten tillen: Hoop doet leven voor de liefhebbers, daar waar er een flink aantal verbeterslagen te maken zijn.

Bron: Rens Kuunders / StarGamers