Brawlout | REVIEW
Reviews / Woensdag - 22 Aug 2018     A+ | a-

Er zullen ongetwijfeld talloze vergelijkingen worden gemaakt tussen Brawlout en de Super Smash Bros.- serie. De gameplay die Brawlout kent is duidelijk vergelijkbaar met Nintendo’s gigantische franchise, maar deze game is ook nog eens op elk denkbaar platform te verkrijgen. Brawlout probeert fans van het genre te lokken welke geduldig aan het wachten zijn op een oplossing om een soort gelijke game te spelen op een andere console dan die van Nintendo. Is Brawlout, met zijn kleurrijke mix van personages en een veel goedkopere prijs, een waardige vervanger voor Super Smash Bros, voor mensen zonder Nintendo systeem? Je leest het in de review!

Als je bekend bent met het gevoel van Smash Bros.-games, voel je je met Brawlout meteen thuis. Alles van de bedieningselementen, gameplayregels en lay-out zijn bijna identiek aan wat we eerder hebben gezien in Nintendo’s monster franchise. Je gebruikt een mix van de standaardaanvallen, de speciale aanvallen en variaties van de twee in combinatie met een gerichte beweging, waarbij je schade uitdeelt aan tegenstanders die dicht bij je staan. Hoe meer en hoe harder je slaat, hoe hoger de damage percentages worden van je tegenstander. En naarmate het percentage stijgt, hoe sneller je tegenstanders van het speelveld af ramt om je eerste punten te pakken.

Personages enzo

In het begin van de game zijn er een negental personages om uit te kiezen, waarbij je tijdens het spelen steeds een nieuw personage vrijspeelt, welke eigenlijk een geremodelde versies van iemand van de hoofdcast is. Het grote gedeelte van deze personages zijn origineel voor Brawlout ontwikkeld, en een aantal andere personages zijn gasten van andere franchises, zoals Juan van Guacamelee, Yooka-Laylee en The Drifter van Hyper Light Drifter. Alle personages voelen iets anders aan in termen van snelheid en bewegingen, maar grotendeels zijn ze op relatief vergelijkbare manieren te besturen. Ondanks dat de personages leuk neergezet zijn, is het jammer om te zien dat de cast zo klein is. Maar wellicht komen er in de toekomst nog een aantal gratis DLC-personages welke je binnen kunt hengelen…

Tof, maar karig

De balans in de personages is best aardig te noemen. Zo is daar bijvoorbeeld de vierarmige kikker Paco, die als een special move een worp heeft. Paco is voornamelijk gebouwd rondom brute kracht. Andere personages, zoals The Drifter, zijn juist veel sneller in hun bewegingen en schieten bliksemsnel over het speelveld. De special moves van elk personage verschillen daarnaast weer enorm, maar ik had hier toch wat meer ruimte voor variatie en creativiteit willen zien. Het lijkt allemaal nogal op elkaar en dat heb je in Super Smash dan weer niet. Dit ligt natuurlijk ook wel aan het relatief kleine roster aan personages die beschikbaar zijn in Brawlout.

Aanvalluh!

Brawlout heeft een snel gevoel wanneer je diep in de actie betrokken bent. Helaas hebben de ontwikkelaars ervoor gekozen om het blocken van aanvallen niet toe te voegen, maar kun je wel aanvallen ontwijken. Hierdoor legt het spel de nadruk op alleen maar aanvallen, en met vier spelers op het scherm kunnen de diverse potjes behoorlijk hectisch aanvoelen. Je krijgt zelden een moment om op adem te komen, want elke onoplettend moment zorgt er zomaar voor dat je van het speelveld afgeramd wordt. Het is daarnaast wel aan te raden om tegen gelijkgestemde tegenstanders, of CPU’s te vechten. Zodoende kun je jezelf goed aanpassen aan de game wat weer kan resulteren in een paar hele leuke potjes.

Soepeltjes

Brawlout ziet er leuk uit en draait ook ongelooflijk soepel. Het snelle tempo die de game kent blaast van je scherm af met dik 60 fps op de consoles (zelfs op de Nintendo Switch, zowel docked als in handheld mode), en het ziet er ook nog eens heel mooi uit. Maar helaas, elke minuut of zo (vooral als een personage naar een rand van het scherm wordt geblazen), lijkt het spel een seconde nodig te hebben om in te halen, wat resulteert in erg opvallende haperingen. Ik zou meer vergevingsgezind zijn van dit soort dipjes in normale omstandigheden, maar er waren tijden dat die ene seconde resulteerde in een oneerlijk verlies in een paar van de (online)potjes welke ik gespeeld heb.

Modes, Modus, Modi

Brawlout kent verschillende modi waarin je jezelf kunt verdiepen, evenals een in-game store om extra goodies te ontgrendelen. Zo zijn daar de standaard quickplay- en tutorial-modes en een arcade-mode waarbij je jezelf door diverse potjes staande moet zien te houden verdeeld over drie moeilijkheidsgraden. Door deze laatste mode te spelen verhoog je je “Mastery” van het door jouw gekozen personage en kun je weer een aantal leuke dingen ontgrendelen.

Sommige dingen, zoals nieuwe skins of taunts, worden willekeurig ontgrendeld als je meer in-game valuta verdient door diverse potjes te spelen en dagelijkse uitdagingen aan te gaan. Nieuwe stages zitten daarentegen achter specifieke personages. Je moet elk personage naar level 10 brengen om hun specifieke arena te krijgen. Hoewel we blij zijn dat de stages niet willekeurig te ontgrendelen zijn zoals de normale items, betekent dit wel dat je een lange tijd moet vechten in de drie stages waarmee je de game begint.

Zo traag als een slak

Brawlout kent ook een online-modus waarmee je uitsluitend 1 op 1 wedstrijden kunt spelen. De online potjes zijn heel erg leuk te noemen en er is de mogelijkheid om je eigen game te hosten zodat je vrienden mee kunnen doen. Helaas, kent Brawlout geen dedicated servers en werkt de game online via een peer-to-peer connectie. Dit kan ervoor zorgen dat wedstrijden waarbij een tegenstander een slechte internetverbinding heeft, dat de hele pot in niet-speelbare slow-motion spektakel kan veranderen. Uiteraard zal de ervaring van iedereen anders zijn, maar ik raad aan ervoor te zorgen dat je een zeer snelle en veilige verbinding hebt als je online wilt spelen met deze game.

De kernactie in Brawlout is bekend maar wel erg leuk. De actie is strak en snel, maar door het beperkte roster aan personages zit er weinig afwisseling in de game. De game kent de nodige technische problemen, maar voor een alternatief voor Super Smash Bros. is Brawlout zeker wel een leuke aanrader welke nog betaalbaar is ook (vanaf 20 euro). Ook hebben wij vernomen dat Brawlout in de toekomst nog de nodige updates gaat krijgen en dat we ook nog nieuwe personages mogen gaan verwachten. Wij zijn in ieder geval benieuwd naar de toekomst van deze game.