World of Warcraft: Battle for Azeroth | REVIEW
Reviews / Dinsdag - 11 Sep 2018     A+ | a-

In februari 2005 verraste Blizzard menig gamer met de komst van World of Warcraft. Dit was een MMORPG welke de standaard zou zetten voor het genre. Nu, 13 jaar later, is de game zeven uitbreidingen verder en wordt het nog steeds massaal gespeeld. Met de komst van de zevende uitbreiding, Battle for Azeroth, zorgt Blizzard ervoor dat dit zeker nog jaren doorgezet kan worden.

Om de twee jaar worden WoW-fans opnieuw bediend met een nieuwe expansion voor hun favoriete game, en het ziet er naar uit dat deze tendens nog even wordt doorgezet. Battle for Azeroth biedt ons als gamer weer flink wat content, want zo krijgen we weer nieuwe gebieden voor onze kiezen, zijn er nieuwe Raids te vinden en mogen we dit keer doorgroeien met onze personages, want de levelcap is verzet naar 120. De kern van World of Warcraft blijft bij elke uitbreiding wel hetzelfde, maar toch worden er voldoende kleine dingen veranderd. Zo heeft de game al een aardige grafische update gekregen en zijn bepaalde gebieden in Azeroth opnieuw onderhanden genomen, waardoor de game mee kan in deze tijd vol grafisch indrukwekkende games.

For the Horde

Battle for Azeroth is net als de vorige expansion, Legion, aardig verhaal gedreven. In deze uitbreiding is het echt oorlog tussen The Horde en The Alliance. De twee facties konden elkaar sowieso al niet luchten of zien, maar doordat The Horde de hoofstad van de Elfen heeft verwoest is het hek spreekwoordelijk van de dam. The Alliance laat het hier niet bij zitten en trekt op zijn beurt weer ten strijde om een van de belangrijke steden van The Horde te verwoesten. Oog om oog, tand om tand…

Door deze gebeurtenissen keert World of Warcraft eindelijk weer terug naar de basis. Vroeger was alles beter, zoals ze zeggen, en het verhaal in deze uitbreiding speelt zich dan eindelijk weer af op Azeroth. Geen nieuwe dimensies en buitenaardse avonturen dit keer, maar gewoon weer vechten waar het allemaal begon. Hierdoor voelt Battle for Azeroth veel lekkerder aan dan de voorgaande expansions. Oke, Legion was ook wel tof dankzij het ijzersterke verhaal en de leuke tweaks, maar voor velen kon het ook behoorlijk verwarrend zijn. De uitbreiding was gevuld met ruimtereizen, geheime genootschappen en zat gewoonweg erg complex in elkaar, waardoor zelfs de grootste WoW-head er geen reet meer van snapte.

We’re going to Zandalar

Zoals het bij een nieuwe uitbreiding hoort, krijgen we nieuwe gebieden die we mogen verkennen. Iedere factie heeft een nieuw eiland om te verkennen. Zo trekt de Alliance naar Kul Tiras. Dit eiland is zwaar geïnspireerd door het regenachtige noorden van Engeland, wat je ook kunt merken in de grafische stijl. Midden op het eiland vind je een van de grootste steden die we ooit in een game mochten aanschouwen.

De Horde trekt daarentegen naar Zandalar.  Dit is een eiland welke voorzien is van een heuse jungle, waar je op moet passen voor rondlopende dino’s. Zowel Kul Tiras als Zandalar kennen beide een unieke vibe en geweldige sfeer. Tel daarbij de goed uitgewerkte verhaallijnen (wat we gewend zijn van Blizzard) en je hebt ongelimiteerd spelplezier aan deze uitbreiding. De verhaallijnen worden nog eens dik aangezet door de indrukwekkende filmpjes (wat we ook gewend zijn van Blizzard) en ook alle dialogen zijn netjes ingesproken, waardoor de spelwereld werkelijk tot leven wordt gewekt.

Grinding ’till ya drop

Gameplay wise is er niet veel veranderd ten opzichte van de vorige expansion. We hebben de verplichte nummertjes, zoals de levelcap die vergroot is naar 120, er is een nieuw upgradesysteem voor je personage en de game kent een expeditiesysteem waardoor je met twee matties naar onbekende eilanden kunt reizen om dikke loot te scoren. Toch kent de game geen nieuwe skillsets en geen nieuwe classes of races. Als je eenmaal op het maximum level van 120 bent, dan valt de game weer in zijn oeroude gewoonte: grinden voor nieuwe en sterkere uitrusting en het spelen van Raids. De Raids met dertig man blijven natuurlijk wel tof, maar het blijft ook een tijdrovende bezigheid.

De zevende uitbreiding van World of Warcraft, genaamd Battle for Azeroth is er weer een die ervoor zorgt dat je zin krijgt in deze oer-oude MMORPG, maar helaas bevat de expansion geen noemenswaardige innovaties. Ik moet wel stellen dat Battle for Azeroth de oude sfeer weer terug haalt en een uitstekend verhaal kent dat zowel de nieuwkomer als de veteraan aan zal spreken. Het was weer een tijd geleden dat ik World of Warcraft heb aangeraakt, maar het was goed om zo opnieuw kennis te maken met deze geweldige online game!

Bron: Rowdy Oomen / StarGamers