Marvel’s Spider-Man | REVIEW
Reviews / Woensdag - 12 Sep 2018     A+ | a-

Spider-Man, de Marvel held in zijn blauw en rode spandex pakje, is misschien wel een van de meest geliefde superhelden. In de afgelopen dertig jaar zijn er verschillende games uitgekomen rondom deze onzekere goedzak,en de diverse games en bijbehorende meningen over die games waren nogal gemengd. Sowieso zijn videogames gebaseerd op Super-Hero comics en films over het algemeen niet om te pruimen. De eerste echte spellen die het goed deden, waren de Batman: Arkham games. In ieder geval, Marvel vond het tijd om de licentie van Spinnemans weg te halen bij Activision, en ze kozen Sony tezamen met Insomniac Games om nieuw leven in Spider-Man te blazen. Of dat dit gelukt is, lees je uiteraard hieronder!

Het hoofdverhaal in Spider-Man vertelt je het verhaal van Peter Parker, maar dit keer krijgen we geen “origin-story” voor onze kiezen. De game start acht jaar nadat Peter is gebeten door de spin die hem superkrachten heeft gegeven, en toont ons een volwassenere Spider-Man die zijn krachten al goed onder de knie heeft en een ervaren boevenvanger is. Hij is al een tijdje gestopt als freelancer bij The Daily Bugle en werkt als lab-assistent voor Doctor Octavius. In het begin van de game neemt onze Spinnemans het al snel op tegen Wilson Fis (a.k.a. The Kingpin) en al snel zorgt Spidey ervoor dat deze zware jongen achter de tralies verdwijnt. Dit met alle gevolgen van dien, want al snel zul je merken dat dit niet het gewenste effect heeft op New York…

A-la-Batman

Spider-Man kent veel raakvlakken met de Batman Arkham-reeks. Ook hier mogen we onszelf verplaatsen in een grote open wereld, genaamd New York, welke bezaaid is met diverse zijmissies en andere activiteiten. Daarnaast is er ook nog de main-story die we mogen voltooien en ook nog eens een geweldig verhaal vertelt. De gameplay is opgedeeld in een flink aantal segmenten, want zo mogen we op zoek naar duiven, moeten we criminele activiteiten op straat zien te stoppen, mogen we lekker knokken en moeten we op sneaky wijze vijanden uitschakelen. Het grootste gedeelte van de game speelt zich buiten af, maar Spidey gaat zo nu en dan ook nog eens een gebouw in.

Toch merk je al snel op dat de spelwereld in Spider-Man levendiger en minder beperkt is dan de Batman-games. Er is in deze Spidey game namelijk veel meer te doen en de straten leven ook echt doordat er voetgangers en verkeer zijn waarmee er zelfs interactie kan plaatsvinden. Het belangrijkste aspect is misschien wel het webslingeren, welke je een waanzinnig gevoel van vrijheid geeft. Niks is zo tof als het rennen tegen hoge gebouwen om er gelijk weer met volle vaart af te duiken en wat ziek stijlvolle salto’s te maken om zodoende net boven het drukke verkeer weg te slingeren. Insomniac Games heeft ongelooflijk goed werk afgeleverd om dit zo goed mogelijk in beeld te brengen, en het speelt zo fokkin’ soepel en fijn. Daardoor krijg je ook echt het gevoel dat je werkelijk Spider-Man bent, en dat is een hele knappe prestatie.

Not so Bulletproof

Spider-Man is een superheld, maar in het Marvel-universum is hij wel een van de meest kwetsbare helden. Dit is ook niet gek natuurlijk, want ondanks dat Spinnemans super sterk is, zichzelf aan alles vast kan kleven en kan slingeren met zijn webjes, heeft hij maar een dun kostuumpje aan. Hij is dus niet bulletproof en kan niet ongelimiteerd tegen vuisten aanlopen van het agressieve tuig op de straten van New York. Gelukkig is Spider-Man heel erg acrobatisch en is het ontwijken van aanvallen de sleutel in het verslaan van de verschillende baddies in de game.

Naarmate dat je vordert in de game, speel je ook diverse nieuwe vaardigheden vrij in de game. Dit doe je door het opdoen en gebruiken van skillpoints. Hiermee kun je in drie verschillende taken je skillset uitbreiden, waardoor gevechten nog soepeler kunnen verlopen. Maar al heb je het hoogste level bereikt en heb je alle skilltrees unlocked, kan een gevecht alsnog zo voorbij zijn. Gelukkig kan Spider-Man vertrouwen op zijn Spidey Sense, zijn signature superkracht waardoor hij gevaar voelt aankomen. Dit wordt weergegeven door een wit/blauwe flits om zijn hoofd, en zie je dit gebeuren moet je zo snel mogelijk op de “dodge-knop”drukken om dit gevaar te ontwijken.

Dansende Spinnen

Het vechten in Spider-Man ziet eruit en voelt als dansen. Zijn vechtstijl in de game is ook sterk geïnspireerd op de Braziliaanse vechtsport Capoeira. Spider-Man springt acrobatisch en soepel tussen de vijanden, terwijl hij vuisten, kogels en zelfs raketten ontwijkt. Hoe hoger de combo-meter wordt, hoe raker de klappen zijn die hij uitdeelt. Als een gevecht is geeindigd, zie je ook het mooie resultaat van je acties waar je diverse baddies tegen de muren en grond aan hebt geplakt met je webshooter, terwijl er andere bewusteloos op de grond liggen na te kreunen. Het geeft gewoon een bevredigend en heerlijk gevoel.

Wat ook ongelooflijk goed gedaan is door Insomniac, is hoe ze New York hebben neergezet. De spelwereld is namelijk zo ongelooflijk gedetailleerd neergezet, en daarnaast draait de game als een tiet! Het is ook zeker aan te raden om te voet een eindje te wandelen door de straten van deze grote stad, en de diverse details te bekijken. Wat ook vet gedaan is, is dat Insomniac diverse Marvel cameo’s in de game heeft gestopt. Zo kun je bijvoorbeeld de ambassade van Wakanda spotten, of wat dacht je van het beklimmen van de Avenger’s Tower? Het zijn de hele kleine en verfijnde zaken die Insomniac in de game heeft weten te stoppen die het een feestje voor de echte fan maakt.

Klungelige afwisseling

Het draait niet alleen om Spidey in deze game want ook zijn alter-ego, Peter Parker, maakt zijn opwachting. Er zijn bepaalde delen in de game waarin je de rol aanneemt van de onzekere lab-assistent. Zo mag je in het laboratorium van professor Octavius werken aan een prothese (met de nodige minigames), ga je langs bij Aunt May in het daklozencentrum waar zij werkt om te helpen en meer. Ook mag je aan de slag met een aantal andere personages waaronder Mary Jane, Peter zijn ex-vriendin die nu werkt als journaliste voor de Daily Bugle. Het is mooi om te zien dat Insomniac er andere personages bij betrekt, maar toch vallen bepaalde zaken uit de toon. Mary Jane heeft namelijk geen superkrachten en moet dus in bepaalde segmenten van de game sluipen. Hierdoor wordt de soepelheid van de game vervangen door een klungelig gepriegel met her en der een snufje trial & error. Desondanks zorgen deze segmenten in de game wel voor de nodige afwisseling, om zo het geweldige verhaal voort te stuwen.

Repetitieve Spinnen Dingen

Naast het hoofdverhaal kent Spider-Man genoeg zij-missies die je kunt voltooien. Als de game vordert komen er steeds meer icoontjes op de mini-map en kun je dus verschillende opdrachten voltooien. Van het vangen van duiven, tot het stoppen van een beroving. Ik moet wel zeggen dat de zij-missies niet de impact kennen van het hoofdverhaal. Uiteraard kom je ook oog in oog te staan met andere grote en bekende superboeven, maar de zij-missies vallen nogal in de herhaling. Na de zoveelste challenge, gevangen duif en het opsporen van een toren ben je er wel even klaar mee en ga je verder met het hoofdverhaal. Ondanks het repetitieve karakter van de zij-missies, is het wel weer een fijne afwisseling van het hoofdverhaal.

De zij-missies heb je uiteindelijk wel nodig om alles vrij te spelen in de game. Zo zijn er een shitload aan outfits te ontgrendelen, waardoor Spinnemans niet alleen zijn vertrouwde rood en blauw pakje draagt, maar er zijn ook diverse kostuums uit de films en comics vrij te spelen. Elk pakje heeft een speciale kracht. Ook gadgets kun je vrijspelen door het behalen van zij-missies, want door het spelen hiervan verdien je Tokens, welke weer opgedeeld zijn in de bepaalde missie die je speelt. Heb je genoeg Tokens gespaard, kun je die shizzle weer kopen en upgraden. Je bent in ieder geval even bezig wil je dit alles vrijgespeeld hebben.

Insomniac Games heeft iets speciaals gemaakt met deze game. De manier waarop je met Spidey door Manhatten slingert en criminelen in elkaar slaat, terwijl je een gedenkwaardige verhaal beleeft, is een van de meest bevredigende ervaringen welke ik in de afgelopen jaren heb mogen ervaren. Een must-buy voor elke gamer, dus zet het onderstaande muziekje aan en laat jezelf onderdompelen!

Bron: Rowdy Oomen / StarGamers