Shadow of the Tomb Raider | REVIEW
Reviews / Maandag - 24 Sep 2018     A+ | a-

Lara is terug, en dit keer mag ze opnieuw de wereld redden. De avontuurlijke dame moet dit keer alles op alles te zetten om de ​​Maya-apocalyps te voorkomen. Rowdy ging mee naar de Zuid-Amerikaanse jungle om haar een handje te helpen!

In Shadow of the Tomb Raider mogen we aan de slag in een nieuwe setting en strijken we neer in de tropische jungles van zowel Peru als Mexico. In dit deel heeft Lara het allemaal een beetje verneukt, want tijdens een zoektocht naar schatten heeft ze per ongeluk de Maya-apocalyps in werking gezet. Daarnaast wordt ze achterna gezeten door Trinity, een organisatie welke jaagt op oude artifacten en de wereld wil veranderen door gebruik te maken van een zilver doosje. Het is daarom ook Lara’s doel om de vernietiging van de wereld te stoppen zoals voorspeld door de Maya’s. In de game moet ze ook haar innerlijke demonen onder ogen komen, met hulp van haar goede vriend Jona, terwijl ze vechten om aardverschuivingen, vloedgolven en aardbevingen te overleven.

Spelen met de dood lijkt het thema te zijn voor Shadow of the Tomb Raider en de game zet dit thema aardig neer. Toch kent het niet de impact die we zagen in bijvoorbeeld de reboot en Rise of the Tomb Raider. Begrijp me niet verkeerd hoor, want Shadow of the Tomb Raider is een ontzettend vermakelijke game, maar voelt wel minder innovatief aan dan zijn voorgangers, zowel verhaal- als gameplaytechnisch.

Mindf*ck!

Shadow of the Tomb Raider spat werkelijk van je scherm af, de tropische locaties met het felle kleurgebruik, de vergezichten en de diverse tombes die je in de game vindt zijn top notch in elkaar gezet. De game leunt ook meer naar het exploreren toe, en de actie georiënteerde gameplay is iets meer naar de achtergrond gezet. In elk spelgebied kun je ook wel een tombe vinden, en in vergelijking met de voorgaande delen zijn het er ook een flink aantal meer om te vinden. De tombes zijn kwalitatief ook ontzettend goed in elkaar gezet, en kennen de nodige suspense. Tijdens het verkennen hoor je nog wel eens rare geluiden, of dat je achtervolgd wordt en daardoor voel je een constant gevoel van dreiging. Heerlijk als een game zo met je mind kan fucken! Shadow of the Tomb Raider kent ook de nodige puzzels, en ook deze zijn degelijk in elkaar gezet. Mocht je het allemaal toch iets te moeilijk vinden, kun je de game zo instellen dat deze je helpt tijdens je avonturen. Dit is niet alleen qua puzzels, maar ook tijdens de gevechten en het exploreren van de spelwereld. Zodoende kan echt iedereen genieten van het nieuwe avontuur van Lara.

Rollen in de modder

In Shadow of the Tomb Raider is Lara meer aangewezen om te overleven en daarbij moet ze haar vindingrijkheid gebruiken om verder te komen. Vol frontaal in de aanval is natuurlijk een optie, maar stilletjes en ongezien te werk gaan is het sleutelwoord. Tijdens dit avontuur komt Lara genoeg vijandelijke Trinity leden tegen, en ze heeft een keur aan mogelijkheden om haarzelf te verstoppen voor dit tuig. Zo kan ze zichzelf verstoppen in de bosjes, of strak tegen muren. Ook kan ze zichzelf insmeren met modder om zo meer op te gaan in de omgeving. Het modderbad wat je kan nemen is ook handig tegen vijandelijke dieren, aangezien ze je dan niet meer kunnen ruiken. Ook kun je jezelf verstoppen in de bomen en bijvoorbeeld een giftige pijl schieten die een vijand kan verwarren, waardoor ze op hun maatjes schieten en zichzelf dan doden. Dankzij dit soort gameplay onderscheidt Tomb Raider zich echt van de concurrentie door je een keuze te laten maken hoe je vijanden uit de weg wilt ruimen. Naarmate je vordert in de game ontgrendel je ook extra vaardigheden, welke ervoor zorgen dat jouw sluip-, ontdek en vecht skills nog soepeler worden.

Shitload aan content

Er is voldoende te beleven in Shadow of the Tomb Raider. Het hoofdverhaal kun je ongeveer in twaalf uur voltooien, maar daarmee doe je de game sowieso tekort. Er zijn genoeg beloningen en geheimen te vinden in de game, die de spelduur bijna verdubbelen. Zo zijn daar natuurlijk de nodige schatten die je kunt vinden, maar de optionele tombes zijn de dingen die de game interessant houden. Daarnaast kent dit deel in de serie een wat grotere open wereld en zijn er genoeg NPC’s welke je zij-missies kunnen geven welke zeker de spelduur op zullen rekken. Een echte Tomb Raider wil natuurlijk wel alle geheimpjes onthullen die er te vinden zijn, en dit zit natuurlijk helemaal snor met Lara’s nieuwe avontuur.

De schaduwkant van Tomb Raider

Ondanks dat deze Tomb Raider game ontzettend vermakelijk is, kent de game wel de nodige flaws. Zo zijn de de laadtijden nogal aan de lange kant, en dit merk je wanneer je dood gaat en de boel opnieuw geladen moet worden. Dit merk je ook wanneer je veelvuldig wisselt van locatie, om terug te reizen naar die bepaalde tombe die je nog niet gehaald had. Ook kent de game de nodige ‘trial and error’, want zo kan een sprong naar een lager gelegen platform resulteren in een vlugge dood. Dit komt omdat de ontwikkelaar heeft gekozen voor een lineair pad, zodat je niet zomaar van de ene naar de andere richel kan springen. Tel daarbij de tussentijdse laadschermen op, en je kunt wel stellen dat dit je uit de game haalt.

Wat ook een kritiekpunt is, is dat het verhaal nogal oppervlakkig aanvoelt en ik had het gevoel dat ik verder van de diverse personages afstond dan in de vorige delen. Zo worden de personages niet echt uitgediept en voel je niet echt een klik met Lara of haar trouwe reis compaan Jonah. Het grootste minpunt aan Shadow of the Tomb Raider is dat de game weinig weet te innoveren. Lara is als karakter aardig gegroeid dankzij haar eerdere avonturen, maar de gameplay is in vergelijking met de voorgaande games nagenoeg onveranderd gebleven. Misschien heeft het er ook wel mee te maken dat deze game is ontwikkeld door Eidos Montreal en dat Crystal Dynamics alleen maar toezicht heeft gehouden op hun franchise? Ik weet het niet, maar het lijkt wel of ze safe willen spelen met deze titel…

Shadow of the Tomb Raider is over het algemeen een vette game en absoluut donkerder dan zijn voorganger, maar toch kent de game te weinig innovatieve ideeën in vergelijking met de voorgaande games. Daarnaast is het verhaal iets minder interessant dan bijvoorbeeld Rise of the Tomb Raider. Desondanks kent de game indrukwekkende omgevingen, genoeg actie, een shitload aan beloningen en voldoende uren spelplezier welke je van begin tot eind op het puntje van je stoel houden. Ben je dus een liefhebber van avontuurlijke games, dan is deze game zeker iets voor jou. Een geweldige game, maar een iets mindere Tomb Raider dan dat je gewend bent.

Bron: Rowdy Oomen / StarGamers