Scribblenauts Mega Pack | REVIEW
Reviews / Donderdag - 4 Okt 2018     A+ | a-

Scribblenauts. Alleen de naam maakte me al aan het lachen. Nog niet eerder had ik van deze game gehoord, maar al snel kwam ik erachter dat mijn gedachten als “schattig” en “grappig” zeker pasten bij de naam.

De Scribblenauts Mega Pack bevat de twee klassieke games “Unlimited” en “Unmasked”. De grote nerd en superhelden-fan in mij wilde gelijk aan de slag met “Unmasked”, want daar schitterden superleuke getekende versies van Batman en Superman op het artwork. Helaas kreeg ik de, wel heel handige, melding dat het voor onervaren Scribbelaars beter is om te beginnen met Unlimited. Nou, dat deed ik dan maar braaf. En dat was maar goed ook. Voor wie nog niet eerder een Scribblenauts game heeft gespeeld, is het best even zoeken naar de juiste controls en de manier van denken om de “raadsels” op te lossen.

Maar wat is Scribblenauts dan? Nou, eerst even antwoord op de vraag waarover de game gaat. Namelijk over Maxwell en zijn zusje Lily. Maxwell heeft van zijn vader een magisch boekje gekregen en alle woorden die hij daarin opschrijft worden echt. Dus als hij appel opschrijft heeft hij ineens een echte eetbare appel en als hij luxe villa opschrijft dan scheelt dat zeker weer een bezoekje aan de hypotheker (nee, dat klinkt niet verkeerd he). Misschien dat hij liever zou kiezen voor “bloedmooie vrouw”, maar het spel heeft zijn grenzen. Geen scheld- of seksistische woorden kunnen woorden gebruikt. Je moet het doen met de brave Engelse vocabulaire.

Ondanks dat geweldige boekje blijken Maxwell en Lily eigenlijk twee kleine gemene etters te zijn, want ze pesten een zwerver die ze om hulp vraagt. Maar de twee krijgen een koekje van eigen deeg, wanneer blijkt dat de zwerver een tovenaar is en als straf Lily vervloekt. Langzaamaan zal ze verstenen en de enige manier om haar te helpen is als Maxwell zijn boekje gebruikt om goede dingen te doen en mensen blij te maken. Wanneer deze mensen dan blij zijn laten ze met een luid tinkelend belletje (ik dacht steeds dat de ijscokar in de straat stond) een ster vallen. Maxwell moet al deze sterren verzamelen om Lily nog te kunnen redden.

Met deze sterren open je ook steeds nieuwe levels. De levels zijn vrij uiteenlopend, van een ridderkasteel tot een land dat volledig uit snoep bestaat. Ik heb al gekeken of er nog een leuk snoephuisje te koop stond, maar zal helaas moeten accepteren dat het voor nu een droom is die niet snel gaat uitkomen. Leuk aan het spel is dat de wereld vrij open is. Je kan zelf kiezen welk level je eerst wilt doen. Ik besloot om eerst maar eens de stad te verkennen, daar zijn altijd veel mensen te vinden en dus hopelijk ook veel sterren om Lily te redden van de vloek (ook al heeft ze die vloek eigenlijk wel verdiend!).

Het eerste wat ik tegenkom is een soort kapotte auto die ook nog eens verkeerd geparkeerd staat. De aanwijzing: “ik sta verkeerd geparkeerd”. Nou dat kunnen we zo oplossen met ons magische boekje. Ik schrijf gewoon takelwagen en dan slepen we die auto weg. Nee hoor. Niet goed. Ik verander de “geparkeerde auto” in “legaal geparkeerde auto”. Ook niet goed. Hmm dit spelletje is misschien toch wel lastiger dan het eruit ziet. Want het ziet er echt superleuk uit! En daardoor lijkt het misschien ook wel misleidend makkelijk. Het lastige hier is dat je er vanuit gaat dat je mensen moet helpen en dus wil je op een positieve manier die auto of weg slepen of ervoor zorgen dat hij daar wel goed geparkeerd staat. Na nog een aantal pogingen schrijf ik uiteindelijk toch maar “politie” en dat is goed! Mijn eerste ster is verdiend.

Wanneer je eenmaal op gang bent worden de puzzels wel steeds makkelijker en ben je ook bereid af en toe een beetje kwaad te scheppen (bijvoorbeeld een pistool of aanvallende draak). Je gaat snappen wat de game van je vraagt om een puzzel op te lossen. Als je iets uit de lucht moet pakken geef je jezelf vleugels en vliegt er naartoe. Wanneer iemand een ander persoon wil ontwijken zorg je er simpelweg voor dat die ander slaapt door van “pestkop” heel slim “slapende pestkop” te maken. En dat is wel wat uiteindelijk je creativiteit beperkt. Je kunt alle woorden en toevoegingen onbeperkt gebruiken en daarmee limiteer je eigenlijk je eigen creativiteit. Wat dan weer zorgt dat je je misschien toch niet zo “Unlimited” voelt.

Na de perfecte eerste date te hebben georganiseerd, een school helemaal te hebben opgebouwd en heel snoepland van een festival te hebben voorzien is het tijd. Tijd voor Scribblenauts Unmasked. Ik heb ervaring opgedaan met Unlimited en ben er helemaal klaar voor. Kom maar op met die superhelden! Tot mijn vreugde begint het gelijk met Batman. Ik mag hem helpen in zijn eeuwigdurende strijd tegen The Joker. Hee, een kleine waarschuwing in beeld. Bij Unmasked is het zo dat je nog steeds je woorden onbeperkt kunt gebruiken alleen staat er wel tegenover dat je minder punten scoort of zelfs helemaal geen punten. Hier brengt Scribblenauts de uitdaging voor je creativiteit toch weer een klein beetje terug.

De eerste woorden die ik op zou schrijven zijn “onbeperkte PS4 games cadeaubon”. Toch handig zo’n magisch boekje… Scribblenauts is een grappige game die je makkelijk even aan zet. Je hoeft er niet echt voor te gaan zitten en veel tijd voor uit te trekken omdat de levels vrij kort zijn. Helaas beperkt de game wel je creativiteit waarmee je de puzzels moet oplossen doordat je woorden onbeperkt kunt gebruiken.

Bron: Anniek Verloop / StarGamers