Life is Strange 2 – episode 1 | REVIEW
Reviews / Donderdag - 4 Okt 2018     A+ | a-
Het verhaal rondom Max, Chloe en Rachel is ondertussen ten einde met Before The Storm. Voor Life is Strange 2 heeft DONTNOD Entertainment beloofd dat we een geheel nieuw avontuur krijgen met onbekende hoofdpersonages. Het is een lastige taak om in de voetsporen van te treden van Max of Chloe. Of de gebroeders Sean en Daniel net zo’n onvergetelijke indruk op mij maakten, dat lees je in de review.

Op het verkeerde been gezet

Life is Strange 2 lijkt voort te kabbelen op het concept dat de eerste games hadden neergezet. Een tienerdrama dat niet schuwt om ook pijnlijke en persoonlijke thema’s aan te snijden. Thema’s als liefde, vriendschap, vertrouwen, vrijheid en het schoolleven werden verweven met meer depressies, zelfmoord, gemis, ontrouw en opoffering. In het begin zag ik de eerste episode al dezelfde richting opgaan: het schoolleven, contact houden met vrienden via mobiel of je laptop en een prille liefde. Alle ingrediënten voor een soap die Life is Strange heet, lijken aanwezig in deze episode. Het is op het moment dat je net op het verkeerde been gezet wordt, dat Life is Strange 2 een andere wending op gaat. Dat puber-/schoolleven wordt deze keer omgeruild voor de band tussen de broers Sean (16 jaar) en Daniel (9 jaar) Diaz.

De gebroeders Sean en Daniel en vader Esteban Diaz lijken een prima leven te hebben opgebouwd in Seattle. In de game speel jij Sean, een doodgewone 16-jarige tiener die buiten school ook van een feestje houdt en zich daar bezighoudt met de gebruikelijke puberzaken zoals bier, de eerste sigaretten, wiet en seks. Daniel is het kleine broertje en hij kijkt op tegen Sean. Verder komt hij de dag door met school, huiswerk maken, zijn spelcomputer, raketjes bouwen van een WC rol en ander speelgoed. Tot zover dus een typische Life is Strange game.

Voorbeeldfunctie

Na een tijdje spelen maakt het verhaal een wending. Door een incident (waarover ik hier niet teveel wil verklappen, hoewel de trailer al het een en ander verraadt), moet jij plotseling met je broertje vertrekken uit Seattle. Wat ze te wachten staat is een lange survival/roadtrip met als bestemming Puerto Lobos. Uit dit Mexicaanse plaatsje komt de vader van de kids oorspronkelijk vandaan en mogelijk kunnen de broers daar familie vinden. Met de beperkte middelen die je hebt ingepakt moet je het redden: wat geld, voedsel en drinken. Dat betekent ook dat je zelf op zoek moet naar middelen om de tocht wat makkelijker te maken: geld, eten en kleding/uitrusting. Je wil natuurlijk dat je broertje genoeg te eten, drinken en warme kleding heeft, maar je wilt ook het goede voorbeeld geven. Zo af en toe voedsel stelen, bedelen of een leugentje om bestwil, het werkt door in wat je kleine broertje meekrijgt.

Niet alleen wat betreft normen en waarden heb je invloed op Daniel. Je zult hem ook kennis en vaardigheden leren. Tot nu toe zijn het kleine dingetjes als hoe je een steen over water kan scheren of hoe je in de wildernis een wandelroute kan volgen. Of deze uiteindelijk ook invloed hebben op het spel, is nog een raadsel. Het nodigt uit om in de diverse omgevingen op zoek te gaan naar interacties waar je je kleine broertje over kan leren. Dan kun je meteen alle info, documenten en collectibles meenemen die je op je pad tegenkomt.

Typisch Life is Strange

Hoewel Life is Strange 2 een eigen verhaal is, zijn de typische elementen die Life is Strange zo sterk maken, zeker weer aanwezig. Het verhaal is sterk en durft ook de ruwe kant van de maatschappij te laten zien. De thema’s zijn passend voor de tijd waarin we leven, zo zal het van oorsprong Mexicaanse gezin te maken krijgen met racisme en zul je leren dat niet iedereen het beste met je voor heeft. Aangezien je tijdens je roadtrip nogal wat vreemdelingen tegenkomt, word je ook gewaarschuwd niet iedereen te vertrouwen. Gelukkig kunnen Daniel en Sean wel altijd vertrouwen op elkaar. De band tussen de broers is op een prachtige manier weergegeven in de dialogen, maar ook in de acties. De actie mag dan wat traag zijn, maar dat maakt de game ruimschoots goed met tedere en hartverwarmende momenten tussen de broers. Zo helpen de broers elkaar tijdens de trip en voelt Sean zich verantwoordelijk voor zijn kleinere broertje.

Het stijltje is ook zoals we gewend zijn van Life is Strange. Door de zachte kleuren lijkt het bijna alsof er een dromerige laag over het spel is heen gelegd. De unreal 4 engine zorgt ervoor dat Life is Strange 2 er beter uitziet dan ooit. Sommige bewegingen zien er echter toch een beetje haperig of houterig uit, vergelijkbaar met de eerdere delen. Het dromerige stijltje wordt versterkt door de muziekkeuze. Dat het een mix is tussen poppy nummers, gitaar gedreven indieliedjes en post-rock-achtige minimalistische muziek zal ook de trouwe Life is Strange fan niet verbazen. Het werkt keer op keer en zet dan ook letterlijk de toon in veel van de scenes en beelden. Als je dromerig aan het water zit weg te doezelen en haast vergeet dat je weer verder kan in het spel, dan besef je pas hoe naadloos de muziek en het spel bij elkaar aansluiten.

Na afloop van de eerste aflevering kan ik alleen maar lovend zijn over het feit dat DONTNOD het aangedurfd heeft om Chloe en Max achter zich te laten. Het biedt openingen voor een nieuw verhaal om zich te ontplooien en de speler te verrassen. Sean en Daniel zijn beide personages die het verdienen om hun eigen avontuur te ondergaan en het geeft de ontwikkelaar ook de mogelijkheid een andere draai aan het Life is Strange universum te geven. De tocht naar Mexico is er dan ook een waar ik naar uitkijk.

In de “The Adventures of Captain Spirit” wordt al duidelijk dat Chris en de gebroeders Diaz elkaar gaan ontmoeten. Na afloop van de eerste aflevering van Life is Strange 2 wordt dit moment ook al een beetje geteast. De aandoenlijke en tedere band tussen de broers wordt afgewisseld met ontroerende en emotionele momenten, waarbij menig speler ook een traantje weg zal pinken. Voor mij was dat het moment wanneer je al een aantal dagen weg bent na het incident en vervolgens alle berichtjes op je telefoon leest die je hebt gemist. Dan komt het wel even binnen. Na afloop van episode 1 roads kan ik dan niet anders dan positief zijn over dit vervolg in de Life is Strange serie.

Bron: Stephan Stuij / StarGamers