FIFA 19 | REVIEW
Reviews / Donderdag - 18 Okt 2018     A+ | a-

Dit is de week van een sappig Belgisch matchfixing schandaal (waar een scheidsrechter mooi 1% heeft bespaard op de aanschaf van een auto van 30.000 euro om een oogje toe te knijpen), de definitieve wederopstanding van het Nederlandse voetbal (SCHADE DEUTSCHLAND ALLES IST VORBEI) en omdat we lekker in de sfeer zitten ook van onze jaarlijkse FIFA-review. Flloyd mag hem op de slof nemen en het maar net aan de buggy-as-fuggy keepers of het een winner of misser is.

In de 2017 editie scoorde FIFA in de recensie van mijn hand een score 75%. Vorig seizoen scoorde de game een half puntje hoger. Electronic Arts is aan zet om te bewijzen dat ze dit jaar weer een hogere positie op de ranglijst kunnen verdienen, of glijden ze uit en krijgen ze ook nog eens geel voor een schwalbe?

Timing is alles, maar toch niet

FIFA heeft de laatste jaren in de gameplay weinig vernieuwd. Dit jaar doen ze daarvoor hun best, met gemixte resultaten. Nieuw zijn de timed shots, afgekeken van bijvoorbeeld basketbal-games, waarbij je timing alles is als je die bal in de haak wilt rammen. Er loopt een balkje mee als je de schietknop ingedrukt houdt en als je op het juiste moment loslaat heeft het leder een grotere kans om in het netje te verdwijnen. Echter, hoe langer je de schietknop indrukt hoe hoger de bal gaat. Dit resulteerde erin dat ik in mijn eerste wedstrijd vijf keer de bal, zij het loepzuiver geraakt, vol op de lat pegelde. Voor review’s sake heb ik timed shots aan laten staan, maar ik betrapte mezelf erop dat ik al snel verviel in mijn oude efficiënte gewoonte om de bal met een geplaatst balletje (R1 + schieten) om de keeper heen krulde, in plaats van voor de lekkerdere maar veel minder effectieve timed shots te gaan.

Een perfect getimed schot is lekker als hij de kruising invliegt, ik moet EA nageven dat ze hiermee een factor toegevoegd hebben die voor heel veel voldoening kan zorgen, maar ik zie helaas meer nadelen. Behalve dat het frustrerend is om te vaak heel bullshitty te missen, vind ik dat het tempo van de game in zijn geheel hierdoor lager is geworden. Ik ben een tiki-taka speler, die bal moet vloeiend rondgaan. Maar spelers passen niet hard in en wekken maar zelden de illusie vól voor die bal te gaan. Dit allemaal om te faciliteren dat de speler de tijd krijgt voor een getimed shot, want als de spelers sneller (en feller) waren geweest had je echt niet die anderhalve seconde gehad om je poeier uit te meten. Bij online tegenstanders die continu fel druk zetten, loop je er ook tegenaan dat het timed shot te lang duurt. Als je online speelt, raad ik aan om hem uit te zetten. Positief puntje, FIFA probeert hiermee te vernieuwen en wie weet is de techniek volgend jaar al veel beter. Met wat tweaks weet ik zeker dat dit een uitstekende toevoeging kan zijn.

Omhalen- Doorfalen

Mijn grootste frustratie, sinds ik FIFA in 2012 serieuzer ben gaan spelen, zijn de constante glitches. In mijn eerste wedstrijd liep ik tegen drie bugs aan: een keeper die de bal niet klemde en daarna met supersnelle mini-pasjes vooruit schuifelde en de bal een willekeurige kant op tikte, een spits van de AI die een omhaal probeerde bij de cornervlag en die recht vooruit over de achterlijn knalde en een speler die de bal naar achteren slide. Dat kan gewoon echt niet meer, dit soort problemen spelen al veel te lang en kunnen wedstrijden beslissen. Dat is gewoon kut. Kleine nuance, de keepers hebben wat minder last van bugs, die keepen over het algemeen aanzienlijk beter en minder onvoorspelbaar.

Een ander puntje van kritiek met betrekking tot de gameplay: elke speler voelt hetzelfde, ze hebben geen unieke identiteit. De ene is sneller, de andere kan beter koppen, maar aan de bal voelt elke speler hetzelfde. Dit heeft misschien wel te maken met het lagere tempo van de game, maar ik kan me niet herinneren dat ik dit gevoel in voorgaande jaren bij FIFA heb gehad.

Gouden bal gaat naar…

Nieuw in FIFA Ultimate Team is FUT Rivals, waarbij je gematcht wordt met spelers met een vergelijkbaar niveau en door goed te presteren kun je verschillende beloningen bij elkaar spelen. Hoe hoger je niveau wordt, hoe groter de prijzen. Dit is een goede toevoeging aan de spelmodus die verder toch al zo goed in elkaar zit, omdat je meer invloed hebt op het niveau waar je tegen komt te spelen.

Ik vind dat FIFA grafisch een grote stap heeft gemaakt, al zijn de gezichtsanimaties nog steeds niet je-van-het. Alles is dynamischer, de animaties lopen wat vloeiender, spelers tonen wat meer emotie en het publiek is weer een stapje beter.

Een punt waar EA erg veel respect voor verdient; splitscreen-games zijn tegenwoordig schaars en met je vrienden op de bank samen gamen is op één scherm bijna niet meer mogelijk. Dit doe je eigenlijk alleen nog bij sportgames. FIFA heeft hier deze jaargang duidelijk in geïnvesteerd en een nieuwe mode geïntroduceerd, speciaal voor local multiplayer. Hierbij kan je handicaps toekennen aan één van de spelers, bij het begin van de wedstrijd staat het bijvoorbeeld al 0-3 omdat je maat er geen zak van kan, of voor elke goal die je scoort moet één van je spelers het veld verlaten, of elke goal buiten de zestien telt dubbel. Een game die een partymode introduceert die focust op bankhang-hysterie verdient daarmee natuurlijk een groot compliment.

Al met al is FIFA ‘gewoon’ weer een goede voetbalgame met een enorme playerbase. Er is geprobeerd nieuwe elementen toe te voegen aan de gameplay, al staat het getimede schieten nog in de kinderschoenen. Het vertraagt de gameplay, is online niet rendabel en over het algemeen niet de meest efficiënte manier om doelpunten te maken. De spelers missen identiteit en de game kent na al die jaren nog steeds te veel glitches. Drie bugs in mijn eerste wedstrijd; dat kan echt niet meer. Grafisch heeft de game echter stappen gemaakt, elk onderdeel van de game ziet er net wat gelikter uit. FUT Rivals is een goede toevoeging omdat je meer gelijkwaardige tegenstanders tegenkomt én FIFA verdient natuurlijk enorm veel respect voor het ontwikkelen van een mode die volledig focust op lokale multiplayer. De game doet echter te weinig om een hoger cijfer dan vorig jaar te rechtvaardigen.

Bron: Flloyd Hansen / StarGamers