Starlink: Battle for Atlas | REVIEW
Reviews / Vrijdag - 26 Okt 2018     A+ | a-

Toys-to-Life was een rage die enkele jaren geleden behoorlijk populair was onder de jongere gamertjes. Zo konden we in het verleden aan de gang met speeltjes van Skylanders en Disney Infinity, die we digitaal tot leven konden toveren op onze consoles. Maar als je dacht dat dit een uitstervende rage was, verscheen ineens Ubisoft op het toneel om een ​​compleet nieuwe ervaring aan te bieden. Starlink: Battle for Atlas is een space-shooter, welke flink leentjebuur speelt bij diverse games. Klik je spaceship vast aan je controller en maak je klaar voor lancering!

Het afgelopen jaar kregen we flink wat trailertjes voor onze kiezen, maar ik wist niet goed wat ik kon verwachten voordat ik Starlink had gespeeld. De trailers zagen er fantastisch uit en space shooters heb ik altijd al tof gevonden. Nadat ik Starlink goed heb kunnen spelen, moet ik zeggen dat ik onder de indruk ben. Zodra je gewend bent geraakt aan de kleurrijke cast van personages, mag je jezelf storten in de gameplay, waarin je mag reizen tussen diverse planeten om hier allianties te vormen, zodat je de kwade buitenaardse Forgotten Legion kunt uitroeien. Op elke planeet kun je neutrale partijen in je alliantie rekruteren door side-quests uit te voeren, de lokale dieren in het wild te scannen, eeuwenoude geheimen te onthullen, je eigen faciliteiten te bouwen en natuurlijk te strijden tegen veel kolossale buitenaardse wezens en ander buitenaards gespuis. Ervoor zorgen dat je elke planeet geleidelijk aan ontdekt en ervoor zorgt dat deze zelfvoorzienend worden, voelt ongelooflijk bevredigend aan en zorgen ervoor dat je de game blijft spelen. Het voelt aan als een hele fijne mix van games als Star Fox, No Man’s Sky en een vleugje Star Wars.

Lik die vingers!

Starlink: Battle for Atlas is grafisch een plaatje, een game om je vingers bij af te likken. Om te beginnen zijn de diverse planeten fantasierijk in elkaar gezet en elke planeet kent zijn eigen unieke omgevingen, die het verkennen van hun oppervlakten een absolute traktatie maken. De cast van personages is even divers en charmant op hun eigen manier. Één personage was duidelijk gemaakt om een ​​beroep te doen op de door sociale media geobsedeerde kinderen, maar ik weet zeker dat veel jonge gamers het grappig zullen vinden. De game is namelijk ook bedoeld voor de jongere doelgroep, maar ik merk op dat volwassen gamers dit net zo leuk kunnen vinden. Maar hoe dan ook, de (Engelse) stemcast doet uitstekend werk om de personages meer diepgang te geven. Ook kent Starlink Nederlands gesproken tekst, en deze valt zeker niet tegen. Het is alleen zo dat ons taaltje ongelooflijk stom klinkt. Ook de geluidseffecten van brommende motoren en laserwapens, terwijl dramatische orkestrale muziek door je woonkamer schalt, maken de diverse gevechten erg opwindend. De bezienswaardigheden en geluiden van Starlink: Battle for Atlas zijn in ieder geval van topklasse en Ubisoft verdient een dikke pluim voor deze prestatie!

Simpel, maar doeltreffend

De kern van de gameplay is vrij simpel, omdat je in principe 100% van de tijd een schip bestuurt, mag je overal heen vliegen waar je maar wilt. Je kunt aan de gang met twee wapens welke je kan bevestigen aan je spaceship en zodoende kun je jezelf verdedigen tegen het diverse ruimtetuig wat je tegen kan komen. De wapens zijn gebaseerd op diverse elementen zoals vuur en ijs en aangezien de confrontaties met aliens behoorlijk uitdagend en intens zijn, krijg je al snel te zien wat hun elementaire zwakheden zijn. Gelukkig kun je profiteren van elementaire wapens om zo hun zwakheden te exploiteren.

Een van de betere gameplay aspecten van Starlink: Battle for Atlas is het vermogen om je spaceships volledig aan te passen. Zo kun je bijvoorbeeld meerdere vleugels uitrusten plus twee wapens op elk schip. Daarnaast kun je verschillende mods toewijzen en upgraden waardoor je sterker wordt en minder moeite hebt om de tegenstanders te verslaan.  Je piloot kan ook worden verbeterd door pilootvaardigheden aan te schaffen en je thuisbasis kan ook nog eens een upgrade krijgen, wat ook ook weer dikke boosts op kan leveren.

Klinkt als een plan, maat!

Het leuke aan Starlink: Battle for Atlas is de aanwezigheid van een local co-op mode en ik kan gerust stellen dat het veel leuker is om deze game met een vriend te spelen. Ten eerste kun je elkaar weer reviven in plaats van een ander schip te gebruiken wanneer je voor de zoveelste keer dood gaat, en vechten is sowieso veel leuker met een vriend naast je op de bank. Het enige vervelende aan de co-op is dat je relatief dicht bij je mattie moet blijven, want als je dat niet doet, wordt je al snel geteleporteerd naar de andere speler. Om dit te verhelpen, kan speler 2 zichzelf op de automatische piloot zetten om speler 1 automatisch te volgen. Hoewel de multiplayer erg cool is, kan ik niet anders dan denken dat Starlink: Battle for Atlas een online component had kunnen gebruiken. Een online mode zou een fantastisch toevoeging zijn aan deze game die de replaywaarde aanzienlijk zou vergroten.

Toys for boys

Starlink: Battle for Atlas kun je volledig digitaal spelen, maar Ubisoft was zo vriendelijk om een vette spaceship naar ons te sturen. Het Toy-to-Life aspect is stiekem best cool en ook nog eens aardig uitgewerkt. Je krijgt een pakketje waarin diverse componenten te vinden zijn, en een houder waarop je een piloot kunt zetten en boven op je ruimteschip kunt vastklikken. Op het ruimteschip kun je weer wapens vastklikken. De houder zet je op je controller en door een USB-kabel kun je de houder linken met je Xbox of Playstation 4-console. Het leuke hiervan is, is dat je ‘on-the-fly’ kunt wisselen tussen schepen, wapens en piloten. Dus haal je het ene schip van de houder af, en zet je er een ander schip op, dan ziet de game dit en merk je het ook gelijk weer op je beeldschermpje. Het is niet nieuw, maar de innerlijke nerd in mij wordt hier erg enthousiast van. Dat gezegd hebbende is het ook goed om te weten dat het Toys-to-Llife aspect volledig optioneel is, wat, als ik het goed heb, een primeur is voor het genre. Op deze manier kunnen degenen die fysiek speelgoed niet waarderen, alsnog alle onderdelen en schepen gewoon digitaal kopen. De diverse opzetstukken, ruimteschepen en andere zaken zijn wel aardig prijzig, dus zorg ervoor dat je even goed onder je matras kijkt of er nog een oude sok vol geld ligt als je hier eenmaal aan gaat beginnen.
Do a barrel roll!

Starlink: Battle for Atlas is een toffe game op de Xbox One en de Playstation 4, maar komt het beste uit de verf als je de Nintendo Switch versie in huis haalt. Ubisoft en Nintendo hebben namelijk de handen ineengeslagen voor deze titel, en de versie op de hybride console van The Big N kent namelijk ook exclusive Star Fox content. De gameplay, het verhaal en de manier van presentatie sluit gewoon ontzettend goed aan bij de avonturen van Fox McCloud en zijn matties. Daarnaast kun je ook nog een fysieke Arwing kopen die je kan koppelen met je Nintendo Switch. Helaas heb ik zelf niet de mogelijkheid gehad om deze versie te spelen, maar van wat ik heb gehoord en heb gezien is dit wel “the way to go”.

De shadowside of space

Toch heb ik wel wat mindere kanten in Starlink: Battle for Atlas gezien. Het grootste beklag is dat de gameplay kern van het verkennen en beheersen van planeten na een tijdje nogal repetitief wordt. Ik merkte al snel op dat ik steeds weer dezelfde soorten taken aan het uitvoeren was.  Een ander punt is dat de basis game niet echt heel interessant is. Als je werkelijk wilt genieten van de game ben je al snel verplicht om de duurdere Digital Deluxe editie te kopen. Hier heb je namelijk gelijk de beschikking over alle schepen, wapens en piloten. Koop je de basis game, dan ben je verplicht om de fysieke toys te kopen, of de diverse digitale items los te kopen in de store. Doe je dit, dan wordt het een hele dure hobby…

De prachtige visuals, de ongelooflijke bezienswaardigheden en geluiden en de bevredigende gameplay van Starlink: Battle for Atlas maken het verkennen van de prachtige planeten een genot. Ben je op zoek naar een nieuwe arcade-achtige spaceshooter, dan is dit zeker jouw game. Let wel op dat de game zo nu en dan aardig repetitief kan worden. Heb je een Nintendo Switch, dan heb je het helemaal voor elkaar dankzij de exclusieve content die deze versie kent (en mag je zelfs dik 5% boven op de score tellen). Zorg er in ieder geval wel voor dat je een vriend bij je hebt, want dat maakt de game nog vele malen leuker!

Bron: Rowdy Oomen / StarGamers